SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?


Je wachtwoord versturen
close

6 technologische trends die kmo's in het oog moeten houden, door Alex Dossche (Sage Belgium)

Donderdag 2 Maart 2017


6 technologische trends die kmo's in het oog moeten houden, door Alex Dossche (Sage Belgium)
Chatbots, collectieve intelligentie en de blockchain… het zijn maar enkele van de grote technologische trends die de manier waarop ondernemers hun business runnen zullen veranderen. De zes volgende zouden wel eens voor een revolutie kunnen zorgen.
 
Trend 1: Chatbots en autonome interfaces  
Autonome interfaces, zoals chatbots of virtuele assistenten, zullen steeds vaker geïntegreerd worden in de verschillende oplossingen die ondernemers gebruiken om hun activiteiten te beheren en te controleren. Deze interfaces zullen de interactie tussen mens en robot radicaal veranderen. Terwijl we vroeger een toetsenbord en een muis nodig hadden, zullen we geleidelijk meer met onze systemen kunnen praten of ze bedienen via functies op basis van onze hand-, hoofd- of oogbewegingen. Zo wordt de gebruikservaring niet alleen eenvoudiger, maar ook aangenamer. Deze systemen zullen autonoom en zelflerend werken. Op termijn zal software zelfs zonder tussenkomst van de gebruiker doen wat van hem verwacht wordt of slechts een enkele keer bepaalde informatie vragen, om die voor alle toekomstige activiteiten toe te passen.
 
Trend 2: Artificiële en collectieve intelligentie
Volgens ons Sage Business Builders-onderzoek beschouwt 48% van de kmo’s artificiële intelligentie als een van de grootste technologische trends voor 2017; 51% voelt zich gerust bij het idee dat AI het bedrijfsmanagement zou kunnen overnemen. Door de vele gegevens uit allerlei sensoren en toestellen, alsook dankzij de krachtige computerberekeningen, gespecialiseerde software en alsmaar beter betaalbare smart devices, kunnen bedrijven hun voordeel doen met big data om hun kennis te ontwikkelen.
 
Solidariteit tussen kmo’s kan uitgroeien tot een troef binnen de perken van hun policy inzake de bescherming van bedrijfsgegevens en de individuele rechten. Door bijvoorbeeld hun rekenkracht en hun data gestructureerd te delen kunnen ze putten uit meer informatie van betere kwaliteit, waaruit ze meer lessen kunnen trekken. Net zoals in het geval van crowdsourcing, zal deze verrijkte databank hun meer inzicht verschaffen in het gedrag van hun klanten en hun noden. Daardoor kunnen bedrijven een beter aangepast aanbod voorstellen en weten ze in welke activiteitensectoren ze best investeren.
 
Trend 3: Blockchain of hoe vertrouwen wekken in digitale tijden  
Ondernemers hebben er alle belang bij te bepalen of de blockchain een invloed zal hebben op hun huidige businessmodel. Deze innoverende aanpak zou alle spelers die als tussenpersoon tussen partijen optreden moeten aanbelangen (advocaten, notarissen, vastgoedmakelaars of financiële specialisten). De blockchain zal wellicht ook een impact hebben op de werkwijze van boekhouders, want ze maakt een groot deel van de werklast die vandaag bij dit vak hoort overbodig (controle en registratie van transacties, geldtransfers, betaling van facturen,…).
 
Trend 4: Revolutie in de financiële stromen
De manier waarop mensen hun geld beheren en fondsen van de ene rekening naar de andere overdragen, heeft al een radicale transformatie ingezet. Front-end zorgen in-app betaalmogelijkheden er al voor dat gebruikers in een click betalingen kunnen uitvoeren of producten kopen via mobiele toestellen of websites. Heel wat apps zijn ondertussen al uitgerust met deze functie. Back-end daarentegen kampen systemen zoals boekhoudsoftware met een gebrek aan gebruiksvriendelijkheid en integratie. Zo kunnen bedrijven bijna onmogelijk hun facturen in een enkele click betalen, laat staan hun financiële transacties met hun partners, leveranciers en banken beheren.
 
In 2017 zullen steeds meer oplossingen bedrijven in staat stellen een volledige waardeketen van begin tot einde met hun leveranciers en klanten te vormen. Deze nieuwerwetse instant multichannel betaalmethoden zullen volledig geïntegreerd worden in de financiële boekhoudsystemen van de bedrijven van morgen. Alle betrokken partijen, zoals de e-commerce platformen, de banken, de Tech of de partners zullen profiteren van open API-normen die de creatie van nieuwe diensten zullen vergemakkelijken. De verwerking van de financiële transacties en betalingen zal volledig transparant en geautomatiseerd worden.
 
Trend 5: Platform-gebaseerde infrastructuur
Steeds meer kmo’s zullen hun autonome on-site softwaresystemen vervangen door geïntegreerde software die werkt op claud platformen van internationale omvang. Die zullen hun gebruikers een veelheid aan professionele toepassingen en geïntegreerde diensten bieden. Bedrijven zullen bovendien kunnen profiteren van mobiele toepassingsplatformen, zoals datgene dat voorgesteld wordt in het kader van het MPP-programma van Apple. Hun voornaamste voordeel is dat ze innoverende diensten en vaksoftware ter beschikking stellen van kleine bedrijven die deze laatste zich vijf jaar geleden niet hadden kunnen veroorloven. Deze Cloud-platformen maken de toegang van bedrijven tot geavanceerde toepassingen en slimme, evolutieve technologieën democratischer. Hierdoor kunnen ondernemers nieuwe werkmethodes ontdekken en gebruikmaken van de infrastructuur die ze nodig hebben om alle gegevens van hun partners of het IoT te ontvangen, ze te analyseren, om dan als ‘Citizen Developer’ nieuwe productieve oplossingen te creëren.
 
Trend 6: Doorbraak van nieuwe diensten en profielen dankzij het IoT
Kmo’s moeten uitkijken naar de nieuwe mogelijkheden geboden door het Internet of Things. De vele gegevensstromen uit allerlei sensoren in machines, voertuigen, mobiele en immobiele voorwerpen, kleren of zelfs mensen (om medische redenen bijvoorbeeld) leveren een pak kostbare informatie die nuttig kan zijn om nieuwe diensten te scheppen.
 
In 2017 moeten alle bedrijven de manier waarop ze naar zichzelf kijken veranderen, om zichzelf te beschouwen als technologische spelers. Om competitief te blijven moeten ze de kansen die deze evoluties inhouden grijpen en elk aspect van hun traditionele werkwijze onder de loep nemen. Dankzij deze nieuwe technologieën worden administratieve taken wellicht even simpel als een sms’je sturen. Of ze worden zelfs helemaal geautomatiseerd dankzij de zelflerende capaciteiten van de machines. En dan krijgen ondernemers veel meer tijd om zich helemaal te wijden aan de ontwikkeling van hun activiteit, terwijl ze bijdragen aan de ontwikkeling van hun gemeenschap en de economische groei.



ARCHIVE / INTELLIGENCE - INNOVATION

JOBS


INTERVIEW

Mark Tungate:

Mark Tungate: "Er bestaat geen enkele andere prijs zoals de Epica Awards"



DOSSIER  



B2B Awards 2017: de laureaten  


De vierde editie van de B2B Awards heeft haar verdict bekendgemaakt. De Press en Communication-jury’s die werden voorgezeten door Alex Thoré (Proximus), reikten vier prijzen uit in de eerste...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Mixx Awards 2017: de gouden campagnes   


Voor de vijfde keer in zes jaar tijd won TBWA de titel van Agency of the Year op de Mixx Awards van BAM. Het bureau haalt drie prijzen binnen met Telenet dat op zijn beurt de titel van Advertiser...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


De ambities van Kickstarter: bouwen aan een creatievere wereld  


Als crowdfunding platform dat sinds twee jaar actief is in België, mobiliseerde Kickstarter sinds zijn oprichting in 2009 bijna dertien miljoen mensen samen. Die legden 3,2 miljard dollar op...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier