SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?


Je wachtwoord versturen
close

Artificiële intelligentie ten dienste van de gebruikerservaring, door Brice Le Blévennec (Emakina)

Zondag 26 Februari 2017


Artificiële intelligentie ten dienste van de gebruikerservaring, door Brice Le Blévennec (Emakina)
Terwijl de idiocratie alsmaar populairder lijkt te worden bij bange volkeren die niet meer weten wat ze wel en wie ze niet moeten geloven, is de opmars van de artificiële intelligentie niet te stuiten. Ze ligt niet wakker van zulke simpele menselijke bekommernissen en onze emoties zullen niets veranderen aan haar doorbraak. En hoewel het er (nog) niet naar uitziet dat Skynet de John Connors wereldwijd zal uitroeien, wordt het toch moeilijk te doen alsof de zo gevreesde Singularity niet uit de sciencefictionboeken is ontsnapt om geleidelijk werkelijkheid te worden. Wat voor plaats zal artificiële intelligentie dan aannemen in bureaus als Emakina en zoveel andere die ongeduldig uitkijken naar de vruchten die deze denkmachines afwerpen?

De term AI wekt al snel verwarring. De algemene vlag dekt immers uiteenlopende ladingen die verschillen door hun mechanismen en hun praktische toepassingen. Natural Language Processing bijvoorbeeld betreft systemen die in staat zijn de subtiliteiten van de menselijke taal te begrijpen. Dat is een vaardigheid waarmee de mensen vaak zelf de grootste last hebben: niet zozeer de betekenis van de woorden, maar wel wat ze echt onthullen, naargelang de intonatie, de stijlfiguren, uitdrukkingen, enzovoort. Aan misverstanden geen gebrek, zelfs tussen mensen die tot dezelfde taal en cultuur behoren. Het maakt het alleen maar wonderlijker dat een machine in staat is dubbelzinnige zinnen met een meervoudig semantisch potentieel te begrijpen.

Bepaalde praktisch toepassingen van AI lijken dichter aan te leunen bij die andere functie die machines kunnen vervullen: rekenen. Dat talent lijkt ons minder spectaculair, hoe ingewikkeld de krachttoeren ook zijn. Zo heb je architectuursoftware die ontelbare parameters berekent en aldus het leven van architecten vergemakkelijkt door hun ontwerpen bijna in real time te transformeren tot plannen en tegelijk rekening houdt met de resistentie van materialen en andere complexe factoren. Toch kijkt niemand daar van op, hoewel deze programma’s taken uitvoeren die amper enkele jaren geleden weken van lastige menselijke inspanningen vroegen. Voortaan kunnen de mannen en vrouwen die gebouwen of kunstwerken ontwerpen meer tijd besteden aan creatievere taken; de machines vertalen de intenties in technische kenmerken die even nauwkeurig als noodzakelijk zijn voor de verwezenlijking van door de mens bedachte concepten.

Een andere dimensie van AI waarmee het grote publiek beter vertrouwd is dankzij SF, is het fascinerende en angstaanjagende mechanisme van de zelflerende machines, waardoor ze op termijn in staat zijn keuzes te maken, uit hun fouten te leren en hun eigen cognitieve capaciteiten permanent te verbeteren. In deze categorie vinden we de systemen van wie we kunnen aannemen dat ze zich op middellange of lange termijn bewust worden van hun eigen bestaan.

In ons dagelijks leven bestaan er verder ook voice of visual recognition systemen, computerprogramma’s die weliswaar niet ‘begrijpen’ wat ze horen of zien, maar wel in staat zijn deze informatie te interpreteren. De vooruitgang die op dat vlak geboekt wordt, hangt vooral samen met de massa gegevens die aan deze systemen geleverd worden, waardoor die bijvoorbeeld een zelfde zin, maar dan uitgesproken met verschillende accenten, leren begrijpen. Dankzij systemen die georganiseerd zijn als neuronennetwerken herkennen ze bijvoorbeeld niet alleen een ronde vorm, maar kunnen ze ook het onderscheid maken tussen een wiel en een oog. Tijdens de volgende fase kunnen ze dan leren hoe ze verschillende vormen moeten associëren om een geheel samen te stellen (een gezicht waarin het oog zich bevindt) en leren ze bepalen of het gaat om een mens, een aap of een hond.

Maar we wijken af. De hamvraag die ons bezighoudt is welk nut AI heeft voor bureaus die zich per definitie niet bezighouden met wetenschappelijk onderzoek. Die hebben er alle belang bij deze technologieën en hun exponentiële vooruitgang te integreren om ze ten dienste van de gebruikerservaring te stellen. Het impliceert dat de bestaande tools met relevante gegevens verrijkt worden, om aldus de efficiëntie te verbeteren. Big data zijn niet voor niets big business. Ze dienen niet alleen om Big Brother te spelen, maar ook om de vorderingen van de virtuele neuronennetwerken te voeden: algoritmen zonder gegevens hebben immers evenveel nut als fietsen zonder trappers.
Op het vlak van Marketing Automation bijvoorbeeld maakt AI het mogelijk om de gebruikers op een efficiëntere manier te segmenteren, door hun interessecentra te combineren met de manier waarop ze zich op een website gedragen of met gegevens uit de sociale netwerken die ze bezoeken. Daarmee kan de content die hun wordt aangeboden gepersonaliseerd worden, om aan hun verwachtingen te beantwoorden nog voor ze die geformuleerd hebben. Dat verbetert uiteraard de gebruikerservaring aanzienlijk.

Deze aanpak is vrij gemakkelijk door te trekken naar de praktijk van de e-commerce, door dit soort verbanden tussen gegevens te implementeren om te anticiperen op de producten en diensten die de gebruiker wil verwerven, op basis van zijn vorige keuzes; in het verlengde van wat Amazon al doet, door zijn klanten de producten voor te stellen die het populairst zijn bij gebruikers die ook kochten wat in jouw winkelmandje zit.

Los van de e-commerce bieden ‘klassieke’ websites met een AI-laag elke gebruiker een gepersonaliseerde ervaring, door hun content in real time aan te passen aan de gegevens van elk profiel en aan het gedrag van de gebruiker, in plaats van trial & error methodes die achteraf ingezet worden.

Tot slot zullen alle mogelijke spraak- en conversatietools die vandaag discreter zijn dan de vroegere systemen voor stemsynthese, ook bijdragen tot het gebruikerscomfort door interactie mogelijk te maken met een interface die de klantendienst geleidelijk zal vervangen, voor, tijdens en na de aankoop van goederen en diensten.

De giganten van het net hebben het belang van deze AI-technologieën al begrepen en stellen de vrucht van hun inspanningen nu al ter beschikking via open source. Zo willen ze de vorderingen van de andere vorsers stimuleren, omdat ze heel goed weten dat het veel langer zal duren voor hun inspanningen tot concrete resultaten zullen leiden als ze niet samenwerken.

Onze sector moet dus absoluut tonen dat we onszelf permanent kunnen heruitvinden en in staat zijn om voortdurend te zoeken naar nieuwe tools die de gebruikservaring verrijken. We kunnen geen genoegen meer nemen met websites in responsive design; we moeten op de proppen komen met adaptieve sites die zich aanpassen aan de voorkeuren en het gedrag van gebruikers, tools die kunnen anticiperen ook. Het komt erop aan te weten wat digitale consumenten willen nog voor ze dat zelf weten, of tenminste toch nog voor ze het vragen.

De gebruikerservaring van morgen wordt niet alleen rijker, ze wordt ook slimmer.



ARCHIVE / INTELLIGENCE - INNOVATION

JOBS


INTERVIEW

Patrick Van Dijck (Brightfish):

Patrick Van Dijck (Brightfish): "Storytelling via mooie films krijgt opnieuw een plaats binnen merkstrategieën"



DOSSIER  



Hoe Sodastream zijn visie verspreidt  


Op 14 februari werd de jaarlijkse selectie van het Gekozen Product van het Jaar bekendgemaakt. Dat initiatief bekroont elk jaar de populairste innovaties bij de Belgen, op basis van een...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Vergeet clicks en swipes, we gaan chatten  


Na jaren achter de schermen staan chatbots in 2017 helemaal bovenaan de agenda van veel marketeers. Maar zijn chatbots een marketinginstrument of is dat een veel te eng keurslijf? En hoe moeten we...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Creative Belgium Awards 2017: de Grand Prix en de tien Gold   


De 2017-editie van de Creative Belgium Awards was goed voor een Grand Prix: ‘Nello & Patrasche’, bedacht door Friendship voor Stad Antwerp en bekroond in Outdoor. De creatie haalt ook een Gold...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier