SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?


Je wachtwoord versturen
close

Bert Marievoet: "Met Native Nation wil ik werken voor kanalen waar de eyeballs zich bevinden"

Zaterdag 4 Februari 2017


Bert Marievoet:
Amper drie maanden na zijn vertrek bij Twitter komt ex-Country Manager Bert Marievoet (die er eerder al een carrière bij De Persgroep had opzitten) met een nieuw project: Native Nation, een creatief full service social media bureau dat zich specialiseert in influencer marketing. Hij geeft uitleg over zijn methodologie, zijn samenwerking met These Days en zijn ambities.

Vanwaar komt het idee?
Tijdens mijn periode bij Twitter heb ik vaak van grote klanten te horen gekregen dat ze best wat meer zouden willen doen op sociale media, maar dat ze niet echt wisten wat, hoe en met wie. Er was wel enige frustratie voelbaar wat dat betreft. Van mijn kant heb ik regelmatig gepeild bij de creatieve spelers naar de oorzaak van deze frustratie. Daaruit heb ik onthouden dat hun structuur het niet mogelijk maakt om volop voor social te gaan.Je moet immers razendsnel kunnen werken en heel kort op de bal spelen. Vaak is het een kwestie van uren en bij de bestaande spelers zit de flow te zwaar in elkaar. Bovendien lijkt het me belangrijk te vertrekken van een ‘social first’ aanpak.

Wat bedoel je daarmee?
Wel, vandaag zit een gemiddelde Belg 3u per dag mobiel online, waarvan gemiddeld 1,5u op de sociale media. En toch wordt bij de uitwerking van campagnes nog steeds te vaak vertrokken vanuit bijvoorbeeld de tv-spot. Met Native Nation wil ik die aanpak omkeren en creaties of acties ontwikkelen voor de kanalen waar de eyeballs zich bevinden.

Hoe wil je dat concreet doen?
Met Native Nation willen we adverteerders helpen brand equity te bouwen via een innovatieve benadering die alle sociale mediakanalen omvat, gebald in een eigen zeven stappen methodologie. Het is de bedoeling dat we uitgroeien tot een one stop shop voor sociale media. Onze eerste taak zal er wellicht in bestaan de al aanwezige sociale mediakanalen van grote merken te auditeren. Daarna zullen we geval per geval een strategie op langere termijn uitwerken en het verhaal dat die merken willen vertellen vertalen naar sociale kanalen, met als eerste doelstelling het ontstaan van interactie.

Influencers spelen in jullie benadering een belangrijke rol.
Inderdaad. Als je kijkt naar de sociale media, zie je dat zelfs de grote merken amper voorbij 10.000 fans of volgers geraken. Dat hoeft niet te verbazen: op Instagram bijvoorbeeld – dat ondertussen al 2 miljoen actieve accounts telt in België - zijn gebruikers in de eerste plaats actief om bekende mensen te volgen. Iemand als Karen Damen haalt met gemak meer dan 380.000 volgers. Dat opent enorme perspectieven. Naast deze bekende culturele influencers willen we ook een beroep doen op subculturele influencers. Ook zij kunnen immers bijdragen tot de creatie van een groot en interactief bereik.

Native Nation positioneert zich dus als de schakel tussen deze influencers en de grote merken. Hoe verloopt die samenwerking concreet?
Enerzijds sluit ik overeenkomsten met merken en bekende influencers om structureel en strategisch posts te genereren, zodat we kunnen komen tot leuke, creatieve en strategisch interessante content die het niveau van de gebruikelijke commerciële selfie overstijgt en waaraan alle betrokkenen iets hebben. Ik ben dus actief ergens tussen PR en advertising in. Anderzijds hebben we in samenwerking met These Days een dashboard gebouwd voor de subculturele influencers die daar een gedetailleerd profiel kunnen aanmaken, met de sociale media waarop ze actief zijn, hun actieterreinen, enzovoort. Wij kunnen via ons platform volgen wat voor interactie hun activiteiten opleveren. Zo krijgen we een zeer gedetailleerde real time databank van ‘sociale mediasterren’ die we op basis van hun interactie met hun volgers kunnen belonen. Tegelijk kunnen we met deze gegevens voor de merken de juiste influencers selecteren voor hun campagnes. Tot slot biedt het dashboard de mogelijkheid na de campagne een overview te maken van de resultaten.

Momenteel ben je alleen, maar dat zal niet zo blijven, wellicht?
Klopt. Native Nation dat ik heb opgericht met een vennoot, is helemaal onafhankelijk. Ik heb ondertussen een creatief directeur aangenomen, maar ik kan nog niet verklappen wie dat is. Momenteel co-worken we in Antwerpen bij Fosbury, maar we zijn op zoek naar een kantoor in Brussel. Ik werk momenteel voor een tiental projecten, vooral met freelancers, maar het gaat hard en waarschijnlijk zullen we snel mensen moeten aanwerven, naarmate de diensten die we willen aanbieden zullen uitbreiden.

Je gelooft rotsvast in de toekomst van influencer marketing.
De Belgen zijn late adopters, maar de interesse is groot. Het is een grote uitdaging, want de return is onmiddellijk en het moet meteen raak zijn: je krijgt geen tweede kans. En om dat te leren, moet een nieuwe generatie creatieven opstaan. Daar willen we graag deel van uitmaken.



ARCHIVE / AGENCIES - COMMUNICATION

JOBS


INTERVIEW

Nigel Hollis: prominentie, betekenis en innovatie

Nigel Hollis: prominentie, betekenis en innovatie



DOSSIER  



AMMA 2017: de gouden cases  


Het palmares van de AMMA 2017 die georganiseerd worden door de GRP en de steun genieten van de UMA, wordt overheerst door Space, verkozen tot Mediabureau van het Jaar, PHD Media (2 Gold + 1 Silver...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


BOA 2017: de Gouden Cases en de Specials  


De jury’s van de Best of Activation van de ACC, waaronder de adverteerders- en creatieve jury die respectievelijk voorgezeten werden door Nele Baeyens (Head of Marcomms TV, Medialaan) en Sébastien...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Jyske Bank: het mediabedrijf met zijn eigen bank  


Het Deense Jyske Bank heeft sinds 2008 een eigen tv-studio en een eigen redactie, waarmee het dagelijks financieel-economisch nieuws maakt voor Jyske Bank TV. Acht jaar later is de zender in...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier