METEEN NAAR MM.BE
 SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?


Je wachtwoord versturen
close

Vincent Fosty (Deloitte) over de Global Mobile Consumer Survey

Zaterdag 4 Februari 2017


Vincent Fosty (Deloitte) over de Global Mobile Consumer Survey
Mobile is overal en onze smartphone is uitgegroeid tot een verlengstuk van ons brein. Dat betekent echter niet dat we onze laptops massaal afvoeren, integendeel: die blijven onontbeerlijk voor de meeste mediatoepassingen én voor onze online aankopen. Inzake e-commerce en mobiele betalingen is er dan ook nog een lange weg te gaan. Het zijn maar enkele van de vaststellingen uit de Global Mobile Consumer Survey die Ipsos voerde voor Deloitte. Een bondige synthese met Vincent Fosty (TMT & Digital Partner bij Deloitte).

Kun je bij wijze van intro eerst even de methodologie van dit onderzoek samenvatten?
De Deloitte Global Mobile Consumer Survey 2016 werd gevoerd in 31 landen uit alle werelddelen, bij in totaal 53.000 respondenten, van wie 2000 op een representatieve steekproef voor de Belgische bevolking tussen 18 en 75 jaar (met een infographic van de opvallendste resultaten hier en hier, nvdr). De vorige editie dateerde uit 2013.

Wat was de voornaamste vaststelling?
Heel opvallend is dat meer mensen hun telefoon gebruiken terwijl ze tv kijken of aan het werk zijn dan terwijl ze op de trein of de bus zitten; de biologische limiet van de consument inzake mobiel gebruik lijkt bereikt, dus wordt het elders uitgebreid.

Ook opvallend is dat meer dan de helft van de Belgische gebruikers binnen de dertig minuten na het ontwaken op z’n smartphone kijkt. 38% doet dat zelfs binnen het kwartier en 23% binnen de vijf minuten. Dat is enorm en vertegenwoordigt een marketingmoment dat momenteel door geen enkel medium benut wordt. In zijn digitale vorm zij bijvoorbeeld de radio iets kunnen doen met dat specifieke moment.

Ondanks zijn sterke opmars is de groei van het aantal smartphones nog niet ten einde. Hoe zit dat met de markt voor tablets en laptops?
De grote populariteit van draagbare devices leidde tot een snel groeiend bezit van een of meerdere mobiele toestellen. Vandaag heeft 75% van de Belgische bevolking zowel een smartphone als een laptop. In de jongere leeftijdsgroepen bezitten de respondenten meestal meer toestellen dan in de categorie van de 55-plussers. Toch ligt het tabletbezit bij jongeren lager dan bij oudere bevolkingsgroepen (46% van de 18-24-jarigen versus 63% bij de 35-44-jarigen). De aangekondigde dood van de laptop slaat dan ook nergens op: het is veeleer de tablet die vervangen wordt door een gecustomiseerde laptop. Dat zie je aan de cijfers inzake gebruik, maar ook wat de aankoopintentie betreft. Voor smartphones blijft die erg hoog, voor tablets niet (respectievelijk 25 versus 13%).

De laptop blijft ook populair voor de meeste media-activiteiten. Leg eens uit?
Inderdaad. Of het nu gaat om video’s kijken, online zoekpopdrachten te doen of zelfs de sociale media checken, de laptop wordt nog steeds veel vaker gebruikt dan de smartphone. Enkel voor het maken van foto’s, video’s of telefoontjes via het internet is de smartphone populairder. Daarnaast moet je er wel rekening mee houden dat dagelijks gebruik om gewoon met de telefoon te bellen opmerkelijk lager ligt bij de jongste leeftijdscategorieën: slechts een op vier jongeren tussen 18 en 24 jaar gebruikt zijn gsm dagelijks om te bellen. Voor deze leeftijdsgroep is tekstberichten versturen de populairste communicatiemethode. Anderzijds merken we ook dat de sociale media (vooral via laptop, maar ook via smartphone of tablet) voor een stuk de functie van e-mail hebben overgenomen, hoewel dat toch een populaire communicatievorm blijft.

Jullie onderzoek wijst ook op het beperkte aantal apps dat de gemiddelde gebruiker op zijn smartphone heeft.
Ja. Hoewel de app een van de meest disruptieve innovaties van het laatste decennium is, blijft het aantal gedowloade apps vrij beperkt. Dat komt vooral omdat ze in de ogen van de gebruiker weinig extra meerwaarde bieden. In plaats daarvan grijpen ze terug naar de mobiele browser of switchen ze naar de laptop.

Een ander aspect dat nauw verbonden is met het belang van mobile betreft het succes van e-commerce. Naar verluidt loopt België achterop?
23% van de respondenten gebruikt zijn smartphone minstens een keer per week om shopping websites of apps te browsen. Tegelijk gebruikt amper 4% datzelfde toestel om voor een product te betalen. De aankopen zelf gebeuren vooral nog via de laptop. Daarmee lopen we inderdaad achter op andere landen. Dat geldt ook wat de betalingsmethoden betreft en is overigens waarschijnlijk een van de oorzaken voor de achterstand. Tegelijk mag je niet vergeten dat België toch de sterkste vooruitgang op het vlak van e-commerce en dat het potentieel dus groot is.

Nog een laatste bemerking om mee te geven?
Laten we zeggen dat alle elementen zijn voorhanden om via mobile te communiceren, maar het aanbod volstaat niet, onder andere wat de bestaande apps betreft, er is een achterstand wat de betalingsmogelijkheden via mobile betreft en het ontbreekt aan eenduidige standaarden. Daar ligt een serieuze uitdaging, meer bepaald voor retailers en banken.



ARCHIVE / INTELLIGENCE - RESEARCH

JOBS


INTERVIEW

Hoe Accenture Interactive voet aan de grond wil krijgen in België

Hoe Accenture Interactive voet aan de grond wil krijgen in België



DOSSIER  



Jyske Bank: het mediabedrijf met zijn eigen bank  


Het Deense Jyske Bank heeft sinds 2008 een eigen tv-studio en een eigen redactie, waarmee het dagelijks financieel-economisch nieuws maakt voor Jyske Bank TV. Acht jaar later is de zender in...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


De vele uitdagingen van etnomarketing  


Het aantal Belgen met niet-Westerse roots blijft gestaag groeien en dat wekt de aandacht van veel bedrijven en hun marketeers. Ze lanceren almaar meer producten die zich specifiek op deze groep...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


De plaats van product placement in de contentstorm  


Terwijl veel grote adverteerders de stap zetten naar het produceren van eigen content, welt de vraag op wat nog rest van de traditionele product placement. Moeten we de Amerikaanse toer op, met...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier