SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?


Je wachtwoord versturen
close

Metro gaat Buzzfeed-toer op

Vrijdag 28 Februari 2014


Metro gaat Buzzfeed-toer op
Metro presenteerde eind januari zijn mobiele site metrotime.be. De webssite combineert content van adverteerders met entertainment- en nieuwsartikels. Joris Winters, digital business developer, leidde de lancering in goede banen: “Onze strategie bestaat erin om te informeren en te entertainen wanneer de mensen onderweg zijn. In het verleden hebben we al geprobeerd om vanuit de krant een website te maken, maar het was altijd moeilijk om de gebruiker daarop te krijgen. In feite maken we met de papieren krant al een product dat mobiel gebruikt wordt. Aangezien een meerderheid nu met een smartphone en tablet bezig is onderweg en papier nog meer onder druk staat, is de tijd rijp om nog een online verlengstuk van de krant te lanceren. Het is ook een logisch vervolg van onze Android en iPad app waar we vorig jaar meer gestart zijn. We hebben niet de ambitie om een krantenwebsite met 300 updates per dag te maken, maar we willen hem updaten, naargelang het surfgedrag van de gebruiker. We beginnen met een aparte webredactie van zes mensen (NL + FR, nvdr.) waarmee we van 6u 's ochtends tot 20u 's avonds content zullen brengen. Op termijn willen we de twee redacties samenvoegen.”

Hoe differentiëren jullie metrotime.be van de krant Metro?
We willen op de mobiele site uiteraard dezelfde brede doelgroep bereiken als met de krant. We differentiëren het online aanbod wel op het vlak van content. Op de website is meer plaats voor entertainment en lifestyle. We mikken op de complementariteit tussen krant en website, hoewel het ook in de krant verder gaat dan alleen maar harde nieuwsfeiten. Verder mikken we op het virale aspect en brengen we artikels in de trant van Buzzfeed.

Welk aanbod ontwikkelden jullie voor adverteerders?
We zetten in op content marketing, enerzijds door plaatsgebrek en anderzijds vanuit een overtuiging. We sluiten nu jaardeals af met adverteerders in plaats van het werven van adverteerders voor campagnes. Dat betekent dat je geen banners zult terugvinden op de website, maar wel een integratie van het merk in de content. We merken dat dit model aansluit bij de noden van de adverteerders. We hebben al jaardeals afgesloten met onder meer Media Markt, Veritas, Belfius, Nutella, Ici Paris XL, Warner Home Entertainment en Belfius. We bekijken met de adverteerder welke content we kunnen brengen voor hen. In de meeste gevallen schrijven we die in opdracht van de klant en integreren we die in de website. De bedoeling blijft wel om een nieuwssite te maken.

Hoe zal die content van adverteerders er concreet uitzien?
Een voorbeeld is het artikel '10 dingen over Game of Thrones die u nog niet wist' dat we in opdracht maakten voor Warner Brothers. We duiden zulke artikels aan met het icoontje 'Metro Friends'. Wie het artikel aanklikt, krijgt naast het artikel ook de social media platformen en de website van de adverteerder te zien. Met Media Markt gingen we nog een stap verder, want daarvoor creëerden we de terugkerende 'branded' format 'Multimedia pendelaar van de week'. De adverteerder waarmee we een jaardeal afsluiten, krijgt verder drie of vier keer per jaar ook een advertentieproduct in de papieren krant. Kortom, we proberen met dit model content met advertising te mengen zodat het voor de lezer relevant blijft. Ons voordeel tegenover startende ondernemingen als Newsmonkey is ons grote bereik via het moedermerk.

Er is een discussie gaande dat journalisten van nieuwssites tegenwoordig vooral artikels moeten maken die zoveel mogelijk clicks opleveren. Wat is jullie visie?
We hebben die discussie uiteraard gevolgd, omdat die begonnen is met een blogpost van een journaliste (Sofie Marguillier, nvdr.) die enkele weken geleden ontslagen is bij Metro. Ik ben blij dat je die vraag stelt, want tot nog toe is het verhaal heel eenzijdig gebracht. Ik vind het heel kort door de bocht om te beweren dat de mannen in het maatpak de journalisten dwingen om artikels te copy-pasten van populaire websites of dat er geen tijd is voor het maken van kwalitatieve artikels. We weten heus wel dat het hersenloos najagen van zoveel mogelijk clicks op lange termijn nefast is. Het blijft wel moeilijk om in een regio van zes miljoen mensen geld te verdienen met content. Een website of een krant is altijd afhankelijk van het bereik. Dat doe je door een mix van serieuze artikels en entertainment te brengen. Ik nodig iedereen uit om een alternatief model uit de grond te stampen.

Een marketing project in gedachten ? Een bureau opzoeken


ARCHIVE / MEDIA - ONLINE

JOBS


INTERVIEW

(ADVERTORIAL) De MovieMatch van Catherine Closset (BNP Paribas Fortis)

(ADVERTORIAL) De MovieMatch van Catherine Closset (BNP Paribas Fortis)



DOSSIER  



B2B Press & Communication Awards: de laureaten


Zowat 200 aanwezigen woonden gisteravond de derde gala-avond van de B2B Press & Communication Awards bij in Bozar. De jury van Stephan Salberter (ING Belgium) reikte elf prijzen uit en ook dit...


en savoir plus


IAB Mixx Awards 2016: de gouden cases  


Dit jaar reikte de jury van de IAB Mixx Awards zeven Gold uit. Die bekronen zeven verschillende adverteerders en campagnes, gemaakt door vijf bureaus. Een close-up van deze gouden campagnes voor...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Netvertising: gelieve niet te storen!  


Het is geen geheim dat online reclame de surfers irriteert, maar niet dermate zoals een recente studie van het mediabureau Space aantoont. Sommige populaire formaten, zoals video, worden vanwege...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier