SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?


Je wachtwoord versturen
close

KissKissBankBank nestelt zich in creatieve economie

Vrijdag 28 Februari 2014


KissKissBankBank nestelt zich in creatieve economie
Sinds enkele jaren is er een sterke stijging van het aantal crowdfunding of participatieve financiering platformen. Het Franse KissKissBankBank is een van de meest gesmaakte onder creatieven. Sinds zijn ontstaan in maart 2010 wisten zich al 6621 projecten van een plaats te vergewissen op KissKissBankBank. In totaal telt het platform 248.501 leden en werd er 12,7 miljoen euro opgehaald. In België zijn er momenteel 5922 leden en 312 gepresenteerde projecten waarvan 136 hun doelstelling behaalden.
 
Het lanceerde vorige week zijn eerste buitenlandse filiaal in Brussel. Vincent Ricordeau, CEO en medeoprichter van KissKissBankBank, staat ons te woord.

Waarom openen jullie een antenne van KissKissBankBank in Brussel?
We merken sinds 2012 dat er veel ingediende projecten uit België komen, vooral uit Wallonië en de hoofdstad. Brussel is zelfs de derde meest actieve stad na Parijs en Lille in het aantal ingediende projecten. Daarom openen we een bureau in Brussel om zo de ontwerpers en de entrepreneurs te ontmoeten. Onze rol in België is het animeren van de creatieve gemeenschap en dit in allerlei domeinen. Dat zullen we doen door conferenties, lezingen en ontbijtsessies te organiseren.

Hoe verklaar je de groeiende populariteit van participatieve financiering?
Vandaag is onze bewegingsvrijheid en invloed als individu veel groter door verschillende peer-to-peer technologieën. Dat zijn tools, maar het evolueert meer en meer naar een cultuur. We kunnen nu zelfs beslissen om een artiest, muzieklabel of een technologisch of wetenschappelijk project te ondersteunen. Crowdfunding is al enkele jaren doorgebroken, maar sinds vorig jaar beginnen de media veel aandacht te besteden aan zulke platformen. Het is bijna mainstream geworden.
 
Er zijn wereldwijd ongeveer 1000 verschillende crowdfunding platformen. Hoe differentieer je KissKissBankBank ten opzichte van andere?
Ik denk dat er nu al 1500 platformen bestaan. Grosso modo zijn er drie types platformen: een waar je een project kan ondersteunen met giften, eentje waar individuele mensen renteloze leningen kunnen geven aan start-ups en microbedrijven én ten slotte platformen waar je aandeelhouder kan worden van bedrijven die op zoek zijn naar investeringskapitaal. Vandaag zijn we aanwezig in de giften en de leningen met respectievelijk KissKissBankBank en het vorig jaar gelanceerde Hello Merci. In 2014 of volgend jaar gaan we ook een een merk lanceren dat zich bezighoudt met de laatste vorm van participatieve financieringen. Die drie platformen zullen ons in staat stellen om alle type projecten te coveren: de financiering van creatieve en innoverende projecten bij KissKissBankBank; financiering van kleine bedrijven bij Hello Merci en financiering van grotere en meer ontwikkelde bedrijven op het derde platform.

Hoe ziet jullie businessmodel eruit?
Wie een project indient, heeft 80 dagen om het beoogde objectief te behalen. Als de doelstelling niet behaald wordt, storten we het geld terug aan de investeerders. Als het bedrag geëvenaard wordt, nemen we een commissie van 5% op het behaalde bedrag en 3% transactiekosten. Dat is onze eerste inkomstenbron. We positioneren ons verder als een communicatiebureau voor merken die zich willen linken aan crowdfunding. Dat is onze tweede inkomstenbron. We begeleiden merken die projecten willen ondersteunen en maken content en organiseren events voor hen. Een voorbeeld is ons partnership met La Banque Postale in Frankrijk. Elke maand kiest die adverteerder enkele projecten die ze wil ondersteunen en organiseert daar een 'battle de createurs' over. De bezoekers van die battle kunnen stemmen en het project van de winnaar wordt vervolgens ondersteund door La Banque Postale. Het is een van de programma's die we voorstellen aan (media)merken. De adverteerder kan op die manier zijn imago van moderniteit, hipheid en optimisme verstevigen.

Jullie worden vaak vergeleken met een bank. Wat vind je daar zelf van?
Het zijn de media die dat beweren. Vaak zeggen ze dat wij de bank zijn van de coöperatieve economie. Wij houden zelf niet van die vergelijking. Hetgeen we doen, staat veraf van de actuele activiteiten van banken. Een bank investeert in projecten en wil zo miljarden verdienen, terwijl wij alleen maar als tussenpersoon voor creatieve projecten fungeren. Er zijn wel vergelijkingen te trekken als we teruggaan naar de functie van banken ten tijde van hun oorsprong, zoveel duizenden jaren geleden.

 

Een marketing projet in gedachten ? Een bureau opzoeken


ARCHIVE / BRANDS - LAUNCH

JOBS


INTERVIEW

Anne-Sophie Vilain : Hoe de UBA Academy het succes van plaatselijke beslissers steunt

Anne-Sophie Vilain : Hoe de UBA Academy het succes van plaatselijke beslissers steunt



DOSSIER  



Netvertising: gelieve niet te storen!  


Het is geen geheim dat online reclame de surfers irriteert, maar niet dermate zoals een recente studie van het mediabureau Space aantoont. Sommige populaire formaten, zoals video, worden vanwege...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Hoe meer schermen, hoe meer mogelijkheden  


Het aantal schermen waarover de consumenten beschikken om media te consumeren, is exponentieel gegroeid. Naar aanleiding van de Media Vision Day van de GRP rond dit thema vroegen wij een aantal...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


High (Ad) Tech   


Een machtsovername van de technologiebedrijven. Dat was min of meer de teneur na de voorbije editie van het grootste creatieve festival ter wereld. Nergens wordt dat meer duidelijk dan in de...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier