SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?


Je wachtwoord versturen
close

Seen from Space: reclame versus BNP

Vrijdag 20 Januari 2017


Voor wie het nog niet moest weten, herinnerde het onlangs verschenen verslag van Deloitte/WFA ons er maar weer eens aan hoe bijzonder België wel is. De bijdrage die reclame levert aan de groei van het BNP (die Deloitte ‘GDP Multiplier’ noemt) is er beperkt tot 5, terwijl het Europese gemiddelde bijna 7 bedraagt.
 
Een mogelijke verklaring zou liggen in de grote openheid van de Belgische economie en de nabijheid van de grenzen die ertoe zouden leiden dat het effect van bij ons gerealiseerde reclame minstens gedeeltelijk naar de buurlanden uitgefilterd wordt.
 
De confrontatie tussen de genormaliseerde reclamebestedingen en de GDP Multiplier toont ons trouwens een omgekeerde verhouding: met andere woorden hoe meer er geïnvesteerd wordt in reclame en media, hoe lager de proportionele rentabiliteit van die investering is. Maar ook op dat punt is ons land bijzonder, want het blijft ver van de algemene trend.



ARCHIVE / INTELLIGENCE - RESEARCH

JOBS


INTERVIEW

Het belang van gedeelde middelen en ideatie volgens Thierry Hugot (Rossel)

Het belang van gedeelde middelen en ideatie volgens Thierry Hugot (Rossel)



DOSSIER  



Data & Privacy: hoe zich voorbereiden op de GDPR  


Wie nog niet gehoord heeft van GDPR, leefde op een andere planeet. De nieuwe Europese wetgeving rond privacy heeft verregaande gevolgen voor marketeers, maar ook voor uitgevers. Een stand van...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Pitches en matchmakers: It takes two to tango  


In tijden waarin marketingafdelingen steeds kleiner worden, de specialisaties blijven toenemen en integratie de meest gebruikte term is, mag het geen wonder heten dat de marketingdirecteur er...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


ACC Profitability Survey : Communicatiebureaus financieel gezonder  


261,4 miljoen euro. Dat is de som van de totale inkomsten van de 74 bureaus die deelnamen aan de ACC Profitability Survey. Naar jaarlijkse gewoonte bevroeg de ACC zijn leden over hun financiële...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier