SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?


Je wachtwoord versturen
close

Seen from Space: reclame versus BNP

Vrijdag 20 Januari 2017


Voor wie het nog niet moest weten, herinnerde het onlangs verschenen verslag van Deloitte/WFA ons er maar weer eens aan hoe bijzonder België wel is. De bijdrage die reclame levert aan de groei van het BNP (die Deloitte ‘GDP Multiplier’ noemt) is er beperkt tot 5, terwijl het Europese gemiddelde bijna 7 bedraagt.
 
Een mogelijke verklaring zou liggen in de grote openheid van de Belgische economie en de nabijheid van de grenzen die ertoe zouden leiden dat het effect van bij ons gerealiseerde reclame minstens gedeeltelijk naar de buurlanden uitgefilterd wordt.
 
De confrontatie tussen de genormaliseerde reclamebestedingen en de GDP Multiplier toont ons trouwens een omgekeerde verhouding: met andere woorden hoe meer er geïnvesteerd wordt in reclame en media, hoe lager de proportionele rentabiliteit van die investering is. Maar ook op dat punt is ons land bijzonder, want het blijft ver van de algemene trend.



ARCHIVE / INTELLIGENCE - RESEARCH

JOBS


INTERVIEW

Rob Flaherty (Ketchum):

Rob Flaherty (Ketchum): "De jacht op talent en change management zijn de twee grootste uitdagingen van nu"



DOSSIER  



Hoe Sodastream zijn visie verspreidt  


Op 14 februari werd de jaarlijkse selectie van het Gekozen Product van het Jaar bekendgemaakt. Dat initiatief bekroont elk jaar de populairste innovaties bij de Belgen, op basis van een...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Vergeet clicks en swipes, we gaan chatten  


Na jaren achter de schermen staan chatbots in 2017 helemaal bovenaan de agenda van veel marketeers. Maar zijn chatbots een marketinginstrument of is dat een veel te eng keurslijf? En hoe moeten we...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Creative Belgium Awards 2017: de Grand Prix en de tien Gold   


De 2017-editie van de Creative Belgium Awards was goed voor een Grand Prix: ‘Nello & Patrasche’, bedacht door Friendship voor Stad Antwerp en bekroond in Outdoor. De creatie haalt ook een Gold...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier