SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?


Je wachtwoord versturen
close

Seen from Space: reclame versus BNP

Vrijdag 20 Januari 2017


Voor wie het nog niet moest weten, herinnerde het onlangs verschenen verslag van Deloitte/WFA ons er maar weer eens aan hoe bijzonder België wel is. De bijdrage die reclame levert aan de groei van het BNP (die Deloitte ‘GDP Multiplier’ noemt) is er beperkt tot 5, terwijl het Europese gemiddelde bijna 7 bedraagt.
 
Een mogelijke verklaring zou liggen in de grote openheid van de Belgische economie en de nabijheid van de grenzen die ertoe zouden leiden dat het effect van bij ons gerealiseerde reclame minstens gedeeltelijk naar de buurlanden uitgefilterd wordt.
 
De confrontatie tussen de genormaliseerde reclamebestedingen en de GDP Multiplier toont ons trouwens een omgekeerde verhouding: met andere woorden hoe meer er geïnvesteerd wordt in reclame en media, hoe lager de proportionele rentabiliteit van die investering is. Maar ook op dat punt is ons land bijzonder, want het blijft ver van de algemene trend.



ARCHIVE / INTELLIGENCE - RESEARCH

JOBS


INTERVIEW

Erik Kessels (KesselsKramer):

Erik Kessels (KesselsKramer): "Je moet onzekerheid toelaten"



DOSSIER  



B2B Awards 2017: de laureaten  


De vierde editie van de B2B Awards heeft haar verdict bekendgemaakt. De Press en Communication-jury’s die werden voorgezeten door Alex Thoré (Proximus), reikten vier prijzen uit in de eerste...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Mixx Awards 2017: de gouden campagnes   


Voor de vijfde keer in zes jaar tijd won TBWA de titel van Agency of the Year op de Mixx Awards van BAM. Het bureau haalt drie prijzen binnen met Telenet dat op zijn beurt de titel van Advertiser...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


De ambities van Kickstarter: bouwen aan een creatievere wereld  


Als crowdfunding platform dat sinds twee jaar actief is in België, mobiliseerde Kickstarter sinds zijn oprichting in 2009 bijna dertien miljoen mensen samen. Die legden 3,2 miljard dollar op...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier