SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?


Je wachtwoord versturen
close

Lucy, de creatieve erfenis

Vrijdag 20 Januari 2017


Lucy, de creatieve erfenis
Enkele maanden na hun vertrek bij Famous, naar aanleiding van de toenadering met Grey, presenteren Laurent Dochy, Jonas De Wit en Iwein Vandevyver hun nieuwe onafhankelijke full service bureau. De drie oprichters die respectievelijk Digital Creative Director, Director of Brand Management en Creative Director worden doopten hun baby Lucy.
 
Vanwaar de naam Lucy?
LD:
Lucy is de eerste mensachtige die rechtop liep. Wij zien in haar de allereerste creatief op aarde. Door rechtop te lopen, kon Lucy verder kijken, haar horizon werd letterlijk verbreed. Da’s al een element: opportuniteiten spotten, bedreigingen beter zien aankomen,… Allemaal nog steeds heel belangrijk. Twee: Lucy had ook haar handen vrij om dingen te maken. Ze zag een steen en dacht: hey, dat kan ik gebruiken…
 
IV:… om iemand de kop mee in te slaan! (lacht) Dat is dus creativiteit: iets zien, en er iets anders van maken. Voor ons was Lucy ook een manier om te zeggen: creativiteit is meer dan decoratie, dan vorm. Creativiteit is fundamenteel.
 
JDW: Creativiteit is er om je business, je merk, je organisatie vooruit te helpen. 
 
Waarom een nieuw bureau?
LD:
 We draaien alledrie al jaren mee. Dus we mogen wel zeggen dat we ondertussen wel weten hoe je creatieve, opvallende campagnes maakt, gebruiksvriendelijke sites en apps bouwt, zorgt voor mooie vormgeving, efficiënte activatie bedenkt, enzovoort. Dus daarvoor mogen ze ons altijd bellen. Maar dat is niet de reden waarom we een bureau zijn begonnen. 
 
JDW: We hadden vooral alledrie het gevoel dat adverteerders vandaag ook nog andere noden hebben. Niet alleen qua disciplines, maar ook een andere manier van samenwerken. Waarbij je veel nauwer en intenser samenwerkt voor bepaalde projecten. Kijk, de meeste bureaus werken volgens een soort watervalsysteem: de klant geeft een briefing, strategie stelt die dan scherper, er wordt aan bepaalde media gedacht en pas helemaal aan het eind mogen de creatieven beginnen nadenken.
 
LD: Dit zorgt ervoor dat er al heel wat beslissingen zijn genomen en heel wat is weg gefilterd, waardoor creatie soms herleid wordt tot een puzzeloefening. We denken toch dat een creatief bureau er in 2017 anders moet uit zien.
 
Hoe dan?
IV:
Een creatief bureau moet meer zijn dan een leverancier, een verpakker van boodschappen. Lucy wil een creatieve partner worden. En bezig zijn met de vragen als: hoe kan een merk meerwaarde leveren voor de mensen? Toch niet enkel door reclame! 
 
LD: Een goeie vraag is ook: wat is de rol van een creatieve partner voor bedrijven als de Ubers en Airbnb’s van deze wereld? Momenteel hebben zij nog niet veel reclame nodig. Maar er gaan alleen maar meer van dit soort bedrijven bijkomen. Omgekeerd schuiven veel traditionelere bedrijven ook meer op in die richting van de saas-spelers (software as a service). Hoe gaan zij communiceren? Dat zijn zaken waarmee wij bezig willen zijn.
 
JDW: Of neem nu die nieuwe dienst van Amazon die huishoudproducten automatisch bestelt wanneer je stock op is. Wie gaat je frigo verleiden om bier X te kopen? Niet dat wij daar het antwoord al op hebben. Maar iedere marketeer die op langere termijn redeneert, begrijpt dat dat toch vragen zijn waar je mee moet bezig zijn. 
 
IV: We zijn ook begonnen met Lucy om nog beter maatwerk te kunnen leveren. Een kleine mediaklant heeft totaal andere zaken nodig dan een groot conglomeraat dat een keer per jaar een heel dure spot maakt.   
 
LD: Misschien zouden ze beter twintig goedkope spots maken, maar dan mét een idee.
 
Voor welke merken willen jullie graag werken?
JDW:
Mooie merken genoeg. Maar wat ons vooral interesseert, is de mens achter het merk. De slimme marketeer met wie het klikt. Het zijn zij die het verschil kunnen maken. Want hoe je het nu draait of keert, onze business is een mensenbusiness.
 
Concreet nu. Waar gaan jullie zitten?
LD:
Lucy zit in hartje Brussel. Volgens de New York Times is Brussel het nieuwe Berlijn, “the continent’s most exciting creative hub”. Bovendien worden de consumenten steeds multicultureler, vandaar. En het wordt hoog tijd dat er eens een Belgisch bureau internationale ambities heeft. 
 
JDW: We mogen dromen, hè.
 
IV: We moéten dromen.



ARCHIVE / AGENCIES - COMMUNICATION

JOBS


INTERVIEW

Sofie Rutgeerts (Medialaan) over de Ad Impact Booster

Sofie Rutgeerts (Medialaan) over de Ad Impact Booster



DOSSIER  



Jyske Bank: het mediabedrijf met zijn eigen bank  


Het Deense Jyske Bank heeft sinds 2008 een eigen tv-studio en een eigen redactie, waarmee het dagelijks financieel-economisch nieuws maakt voor Jyske Bank TV. Acht jaar later is de zender in...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


De vele uitdagingen van etnomarketing  


Het aantal Belgen met niet-Westerse roots blijft gestaag groeien en dat wekt de aandacht van veel bedrijven en hun marketeers. Ze lanceren almaar meer producten die zich specifiek op deze groep...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


De plaats van product placement in de contentstorm  


Terwijl veel grote adverteerders de stap zetten naar het produceren van eigen content, welt de vraag op wat nog rest van de traditionele product placement. Moeten we de Amerikaanse toer op, met...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier