SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?


Je wachtwoord versturen
close

Lucy, de creatieve erfenis

Vrijdag 20 Januari 2017


Lucy, de creatieve erfenis
Enkele maanden na hun vertrek bij Famous, naar aanleiding van de toenadering met Grey, presenteren Laurent Dochy, Jonas De Wit en Iwein Vandevyver hun nieuwe onafhankelijke full service bureau. De drie oprichters die respectievelijk Digital Creative Director, Director of Brand Management en Creative Director worden doopten hun baby Lucy.
 
Vanwaar de naam Lucy?
LD:
Lucy is de eerste mensachtige die rechtop liep. Wij zien in haar de allereerste creatief op aarde. Door rechtop te lopen, kon Lucy verder kijken, haar horizon werd letterlijk verbreed. Da’s al een element: opportuniteiten spotten, bedreigingen beter zien aankomen,… Allemaal nog steeds heel belangrijk. Twee: Lucy had ook haar handen vrij om dingen te maken. Ze zag een steen en dacht: hey, dat kan ik gebruiken…
 
IV:… om iemand de kop mee in te slaan! (lacht) Dat is dus creativiteit: iets zien, en er iets anders van maken. Voor ons was Lucy ook een manier om te zeggen: creativiteit is meer dan decoratie, dan vorm. Creativiteit is fundamenteel.
 
JDW: Creativiteit is er om je business, je merk, je organisatie vooruit te helpen. 
 
Waarom een nieuw bureau?
LD:
 We draaien alledrie al jaren mee. Dus we mogen wel zeggen dat we ondertussen wel weten hoe je creatieve, opvallende campagnes maakt, gebruiksvriendelijke sites en apps bouwt, zorgt voor mooie vormgeving, efficiënte activatie bedenkt, enzovoort. Dus daarvoor mogen ze ons altijd bellen. Maar dat is niet de reden waarom we een bureau zijn begonnen. 
 
JDW: We hadden vooral alledrie het gevoel dat adverteerders vandaag ook nog andere noden hebben. Niet alleen qua disciplines, maar ook een andere manier van samenwerken. Waarbij je veel nauwer en intenser samenwerkt voor bepaalde projecten. Kijk, de meeste bureaus werken volgens een soort watervalsysteem: de klant geeft een briefing, strategie stelt die dan scherper, er wordt aan bepaalde media gedacht en pas helemaal aan het eind mogen de creatieven beginnen nadenken.
 
LD: Dit zorgt ervoor dat er al heel wat beslissingen zijn genomen en heel wat is weg gefilterd, waardoor creatie soms herleid wordt tot een puzzeloefening. We denken toch dat een creatief bureau er in 2017 anders moet uit zien.
 
Hoe dan?
IV:
Een creatief bureau moet meer zijn dan een leverancier, een verpakker van boodschappen. Lucy wil een creatieve partner worden. En bezig zijn met de vragen als: hoe kan een merk meerwaarde leveren voor de mensen? Toch niet enkel door reclame! 
 
LD: Een goeie vraag is ook: wat is de rol van een creatieve partner voor bedrijven als de Ubers en Airbnb’s van deze wereld? Momenteel hebben zij nog niet veel reclame nodig. Maar er gaan alleen maar meer van dit soort bedrijven bijkomen. Omgekeerd schuiven veel traditionelere bedrijven ook meer op in die richting van de saas-spelers (software as a service). Hoe gaan zij communiceren? Dat zijn zaken waarmee wij bezig willen zijn.
 
JDW: Of neem nu die nieuwe dienst van Amazon die huishoudproducten automatisch bestelt wanneer je stock op is. Wie gaat je frigo verleiden om bier X te kopen? Niet dat wij daar het antwoord al op hebben. Maar iedere marketeer die op langere termijn redeneert, begrijpt dat dat toch vragen zijn waar je mee moet bezig zijn. 
 
IV: We zijn ook begonnen met Lucy om nog beter maatwerk te kunnen leveren. Een kleine mediaklant heeft totaal andere zaken nodig dan een groot conglomeraat dat een keer per jaar een heel dure spot maakt.   
 
LD: Misschien zouden ze beter twintig goedkope spots maken, maar dan mét een idee.
 
Voor welke merken willen jullie graag werken?
JDW:
Mooie merken genoeg. Maar wat ons vooral interesseert, is de mens achter het merk. De slimme marketeer met wie het klikt. Het zijn zij die het verschil kunnen maken. Want hoe je het nu draait of keert, onze business is een mensenbusiness.
 
Concreet nu. Waar gaan jullie zitten?
LD:
Lucy zit in hartje Brussel. Volgens de New York Times is Brussel het nieuwe Berlijn, “the continent’s most exciting creative hub”. Bovendien worden de consumenten steeds multicultureler, vandaar. En het wordt hoog tijd dat er eens een Belgisch bureau internationale ambities heeft. 
 
JDW: We mogen dromen, hè.
 
IV: We moéten dromen.



ARCHIVE / AGENCIES - COMMUNICATION

JOBS


INTERVIEW



"Ik ben trouw gebleven aan mijn favorieten", Frédéric Zouag (Agency MManager 2017)



DOSSIER  



Hoe Sodastream zijn visie verspreidt  


Op 14 februari werd de jaarlijkse selectie van het Gekozen Product van het Jaar bekendgemaakt. Dat initiatief bekroont elk jaar de populairste innovaties bij de Belgen, op basis van een...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Vergeet clicks en swipes, we gaan chatten  


Na jaren achter de schermen staan chatbots in 2017 helemaal bovenaan de agenda van veel marketeers. Maar zijn chatbots een marketinginstrument of is dat een veel te eng keurslijf? En hoe moeten we...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Creative Belgium Awards 2017: de Grand Prix en de tien Gold   


De 2017-editie van de Creative Belgium Awards was goed voor een Grand Prix: ‘Nello & Patrasche’, bedacht door Friendship voor Stad Antwerp en bekroond in Outdoor. De creatie haalt ook een Gold...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier