SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?


Je wachtwoord versturen
close

Hoe growth hacking kan bijdragen tot de groei van een bedrijf, door Nick Vinckier (Duval Union Consulting)

Vrijdag 20 Januari 2017


Hoe growth hacking kan bijdragen tot de groei van een bedrijf, door Nick Vinckier (Duval Union Consulting)
In de marge van de UBA Academy, waarvan Media Marketing partner is, laten we in deze rubriek de ‘expert-docent’ van de populaire Social Media Strategy en Growth Hacking sessies aan het woord: Nick Vinckier, Head of Social bij Duval Union Consulting.
 
Sociale media zijn ongeveer tien jaar geleden wereldwijd doorgebroken. Eerst met mondjesmaat, maar tegenwoordig kunnen we ons geen maatschappij meer voorstellen zonder likes, followers en snaps. Het laatste decennium is er heel wat veranderd en dat zal de komende jaren zo doorgaan, als we de explosie aan nieuwe mogelijkheden overschouwen. 
 
Daarom wordt focus op de juiste zaken heel belangrijk de komende jaren. Binnen ‘Growth Hacking’, een term die komt overwaaien uit het startup-walhalla Silicon Valley en zoveel betekent als het continue en efficiënt experimenteren met marketing en product development om uiteindelijk tot groei te komen voor jouw bedrijf, spreekt men van the One Metric That Matters. 
 
Bij start-ups zijn de middelen nihil en is het dus belangrijk om de juiste dingen te doen, die dan ook liefst zoveel mogelijk return on investment opleveren. Vandaar is het belangrijk om een duidelijk doel na te streven en te focussen op het verbeteren van een enkele metric. Een voorbeeld: als B2B-bedrijf is lead generation van levensbelang. Voor de marketers binnen je organisatie is de acquisitie van kwalitatieve leads dus ‘the one metric that matters’ op korte termijn.
 
Om succesvol de groei te hacken van jouw bedrijf is de juiste ingesteldheid van uiterst belang. Het spel spelen is niet genoeg, je moet het spel proberen te verslaan. Een mooi voorbeeld van een growth hacker is Tim Ferriss: hij won onder andere het Wereldkampioenschap Chinees Kickboxen op een onconventionele manier. Een deelnemer wordt namelijk gediskwalificeerd als hij tijdens eenzelfde kamp driemaal met minstens één been uit de ring stapt. Voor Tim Ferriss was dit het startschot om telkenmaal en zonder verpinken zijn tegenstanders uit de ring te duwen. Weinig eervol, maar hij werd op die manier wel wereldkampioen, door het spel te verslaan.
 
Voor alle duidelijkheid: growth hacking staat zeker niet gelijk aan valsspelen. Je zoekt wel telkens een andere, meestal onconventionele manier om je doel te bereiken. 
 
Het eerste wat growth hackers doen is uitzoeken wat er werkt bij de concurrentie en dat klakkeloos kopiëren. Als het bij hen werkt, zal het jou ook geen windeieren leggen. Met handige tools zoals SimilarWeb kun je bekijken hoe jouw concurrenten aan hun website bezoekers komen en zelfs via welke keywords potentiële klanten bij hen uitkomen. 
 
Een ander gekend voorbeeld is dat van AirBnB, het bedrijf dat het onder andere mogelijk maakt je eigen appartement te verhuren aan toeristen. Indertijd had deze start-up helemaal geen bekendheid en moest het platform zowel toeristen mooie locaties aanbieden als verhuurders zijn waarde aantonen. Dat deden ze door gebruik te maken van de tractie van Craigslist (een soort eBay die toen veel groter was dan AirBnB). Als je als verhuurder je appartement registreerde voor verhuur, kreeg je de mogelijkheid om de aanbieding door te posten naar Craigslist, waar veel meer mensen je stekje te zien kregen en het dus veel sneller verhuurd werd. Daarnaast speurde het team van een van de snelst groeiende start-ups van vandaag constant Craigslist af naar aanbieders en contacteerde hen met de boodschap dat “appartementen op AirBnB 85% sneller verhuurd geraakten dan via Craigslist alleen”. Goed gevonden, toch?
 
Growth hacking onderscheidt zich van marketing door snel te experimenteren op het vlak van awareness, acquisitie, activatie, retentie, referral en revenue. Het combineert dus snelle iteraties op vlak van marketing én productontwikkeling. Bovendien worden beslissingen gestaafd op basis van data. De juiste processen om dit snel, efficiënt, juist en vooral blijvend te doen zijn hierbij dus het laatste belangrijke aspect als je er mee aan de slag wilt gaan.
 
Kortom, elke marketer zal meer en meer op zoek moeten gaan naar nieuwe opportuniteiten op de meest efficiënte en effectieve manier, en dus meer growth hacker moeten worden. Hierbij zijn de juiste ingesteldheid, processen en tools het belangrijkste om er mee te beginnen. En een creatieveling die de ‘hacks’ uitvindt en uitvoert uiteraard!



ARCHIVE / MEDIA - STRATEGY

JOBS


INTERVIEW

Het belang van gedeelde middelen en ideatie volgens Thierry Hugot (Rossel)

Het belang van gedeelde middelen en ideatie volgens Thierry Hugot (Rossel)



DOSSIER  



Data & Privacy: hoe zich voorbereiden op de GDPR  


Wie nog niet gehoord heeft van GDPR, leefde op een andere planeet. De nieuwe Europese wetgeving rond privacy heeft verregaande gevolgen voor marketeers, maar ook voor uitgevers. Een stand van...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Pitches en matchmakers: It takes two to tango  


In tijden waarin marketingafdelingen steeds kleiner worden, de specialisaties blijven toenemen en integratie de meest gebruikte term is, mag het geen wonder heten dat de marketingdirecteur er...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


ACC Profitability Survey : Communicatiebureaus financieel gezonder  


261,4 miljoen euro. Dat is de som van de totale inkomsten van de 74 bureaus die deelnamen aan de ACC Profitability Survey. Naar jaarlijkse gewoonte bevroeg de ACC zijn leden over hun financiële...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier