SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?


Je wachtwoord versturen
close

Bursting the Bubble Bubble, door Stijn Jansen en Bram Ceuppens (Heat, San Francisco)

Vrijdag 13 Januari 2017


Bursting the Bubble Bubble, door Stijn Jansen en Bram Ceuppens (Heat, San Francisco)
Er is de laatste maanden veel te doen geweest rond de zogeheten Bubble, je misschien ook bekend als de Echo Chamber: het fenomeen van de persoonlijke online isoleercel die ons tegen elke tegenstrijdige mening en mogelijk ongemakkelijke confrontatie beschermt. Vooral sinds de dramatische plotwendingen van eind 2016 is de term amper uit de media weg te slaan, en is hij door zowat elke analist aangehaald in de zoektocht naar een schuldige voor de Brexit- en Trump debacles.
 
Wie er het hele verhaal nog eens op wil naslaan, hoeft enkel maar de zoektermen MIT+analysis+online+bubbles op Google in te tikken, maar waar het in grote lijnen op neerkomt is het volgende: Facebook en Twitter hebben de implosie van het westen op hun geweten. Maar is dat ook waar?
 
Een kort overzicht
Een Bubble, of beter Filter Bubble, is het resultaat van talloze algoritmes en de interacties die de gebruikers ermee aangaan. Het is een construct dat ontstaat als een website, zoals Facebook, selectief begint te raden naar welke informatie een gebruiker zou voorgeschoteld willen krijgen, op basis van alle informatie die de website in kwestie over de gebruiker heeft. If you like this, you’ll love that. Alleen raken gebruikers op die manier meer en meer afgeschermd van informatie die haaks staat op het beeld dat die websites van hen hebben, en raken ze geïsoleerd in hun persoonlijke Filter Bubble.
 
Het klinkt allemaal erg actueel, maar deze benadering van computer programma’s en artificial intelligence gaat al decennia mee. In 1964 bijvoorbeeld, ontwikkelde een programmeur aan MIT een virtuele therapeut, Eliza genaamd. Het hele project was ontstaan als een parodie op de bestaande AI’s van die tijd, en het enige dat het programma deed was elke vraag of bekentenis die een gebruiker invoerde, herwerken tot een nieuwe vraag en die terugsturen naar de gebruiker. Met andere woorden: gebruikers voerden een conversatie met niemand anders dan zichzelf. And they loved it. Eliza werd zelfs zo’n hit in de computerwereld dat elke vorm van artificiële intelligentie die erna kwam op datzelfde principe is gestoeld: een zo precies mogelijke weerspiegeling zijn van de gebruiker. En het internet is geen uitzondering. Op het wereldwijde web draait alles rond ‘you’, en dat is eigenlijk nooit anders geweest.
 
Het probleem zit hem in onze menselijke natuur. We houden van safe spaces en zoeken voortdurend naar manieren ze nog safer te maken. Dus creëren we netwerken van gelijkgestemden en gaan we ermee naar plekken waar we begrepen worden. Hoe meer iets of iemand een weerspiegeling is van onszelf, of het beeld dat we van onszelf willen ophangen, hoe veiliger het voelt. Zowel on- als offline. Dus bouwen we voortdurend Bubbles. Als creatieve Vlaming in de hoofdstad sluit je je op in de Dansaert Bubble, als upper-middle-class sportliefhebber duik je dagelijks in je Strava Bubble en als hippe globetrotter probeer je een weg naar binnen te vinden in de Berghain Bubble. Sociale media zijn met andere woorden niet verantwoordelijk voor onze Bubbles, we blazen ze zelf. Dag in dag uit, op kleine en grote schaal. If you like this, you’ll love that.
 
Maar is er dan wel een oplossing voor ons probleem van polarisatie en extremisme? Facebook heeft al aangegeven dat het iets aan z’n algoritmes gaat doen. Om ervoor te zorgen dat enerzijds fake nieuws aan banden wordt gelegd en anderzijds om minder te censureren in onze feeds. En dat mag gerust aangemoedigd worden. Maar wat we dit jaar misschien nog net iets meer nodig hebben, is een verse stroom aan positieve stemmen in onze Echo Chambers. Leuke content en bemoedigende boodschappen. Dingen die ons weer aan het lachen brengen en aan het denken zetten. Je weet wel, het soort van werk waar wij reclamejongens en -meisjes elke ochtend voor uit ons bed komen.
 
Dus in plaats van massaal Bubbles te proberen poppen, laat ons dit jaar vooral doen waar we zo goed in zijn: straf werk maken. Want wie weet, misschien wordt 2017 op die manier écht het jaar dat we collectief “the world a better place” kunnen maken*.
 
Happy new year !
Stijn & Bram

* Lees in uw beste case video stem



ARCHIVE / MEDIA - ONLINE

JOBS


INTERVIEW

Het belang van gedeelde middelen en ideatie volgens Thierry Hugot (Rossel)

Het belang van gedeelde middelen en ideatie volgens Thierry Hugot (Rossel)



DOSSIER  



Data & Privacy: hoe zich voorbereiden op de GDPR  


Wie nog niet gehoord heeft van GDPR, leefde op een andere planeet. De nieuwe Europese wetgeving rond privacy heeft verregaande gevolgen voor marketeers, maar ook voor uitgevers. Een stand van...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Pitches en matchmakers: It takes two to tango  


In tijden waarin marketingafdelingen steeds kleiner worden, de specialisaties blijven toenemen en integratie de meest gebruikte term is, mag het geen wonder heten dat de marketingdirecteur er...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


ACC Profitability Survey : Communicatiebureaus financieel gezonder  


261,4 miljoen euro. Dat is de som van de totale inkomsten van de 74 bureaus die deelnamen aan de ACC Profitability Survey. Naar jaarlijkse gewoonte bevroeg de ACC zijn leden over hun financiële...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier