METEEN NAAR MM.BE
 SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?


Je wachtwoord versturen
close

VO Communication en Silver & Copper maken de balans op van Docks Bruxsel

Dinsdag 27 December 2016


VO Communication en Silver & Copper maken de balans op van Docks Bruxsel
Het komt niet veel meer voor dat de volledige merkidentiteit en communicatie van een ambitieus retailproject van a tot z wordt toevertrouwd aan een Belgisch bureau. Vo Communication en Silver & Copper bundelden de krachten en slaagden in het huzarenstukje voor Docks Bruxsel, het winkelcomplex aan de Van Praetbrug dat eind oktober zijn deuren opende. We maken de balans op met Patrick Parmentier, Managing Director van VO Communication, en Carl Andry, CD bij Silver & Copper.

Docks opende zijn deuren in oktober van dit jaar, maar het voorbereidende werk op communicatievlak begon al veel eerder. Waarom begonnen jullie er zo vroeg mee?

Patrick Parmentier: Na een grote competitie meer dan drie jaar geleden waaraan ook Emakina en Hoet & Hoet deelnamen wonnen we het budget. Aangezien Docks in een onbewoond gebied zou komen, stelden we voor om lang op voorhand een community rond het winkelcentrum te creëren. We lanceerden daarop 100% Brussels, waar we communiceerden rond Brussel en de waarden van Docks zoals ecologie en diversiteit. Na acht maanden veranderden we de naam in Docks Bruxsel. De doelstelling was om rond de opening aan 100.000 leden te zitten en enkele dagen voor de lancering hebben we deze kaap gerond. Het is redelijk ongewoon dat een klant accepteert om 2,5 jaar voor de lancering al een deel van het communicatiebudget te gebruiken en zo langzaamaan te bouwen aan een merk. Ik ben dankbaar voor het risico dat bouwpromotor Equilis heeft genomen. Ik ben er ook van overtuigd dat het publiek dat het winkelcentrum bezoekt en naar de events en speciale acties komt, mensen uit die community zijn.

Het concept van de lanceringscampagne speelde ook rond de diversiteit van Docks.

Carl Andry: We zijn er met de campagne ‘Docks is ...’ in geslaagd om een merkidentiteit en overkoepelend merkconcept voor het shoppingcentrum te vinden. Doel was een concept te bedenken dat we erna konden gebruiken voor thematische events en andere activeringen. We hebben dit vertaald in print, radio, tv, online. Het concept staat er, nu is het afwachten of uitbater JLL ermee doorgaat. Volgens mij is de campagne nog een nuttige tool voor promoties, activeringen en events.

PP: Ik vind dat de campagne op strategische vlak volledig past in de diversiteit die Docks kenmerkt. Daarnaast is ze herkenbaar en eenvoudig. Mensen die naar een winkelcentrum komen, brengen daar een groot deel van de dag door. Ze winkelen, gaan er eten en drinken, gaan naar de cinema en komen terug met dingen die ze niet nodig hebben (lacht). We hebben een merk geïnstalleerd, de naambekendheid is er en het publiek vindt zijn weg naar Docks. We merken wel het verschil in visie tussen een bouwpromotor en een uitbater. Die laatste wil eerder gaan voor promotie in plaats van het neerzetten van een merk via imagocommunicatie. Voor hen staat communicatie gelijk aan promotie. Ons contract met JLL loopt in 2016 af, maar we hopen dat we de campagne kunnen verderzetten volgend jaar.

Is het wel nog nodig om dit soort winkelcentra anno 2016 neer te poten?

CA: Dat debat is legitiem en relevant, maar het is niet aan ons om het bestaansrecht van deze winkelcentra in twijfel te trekken. Anders zetten we ons vak op de helling. Er is natuurlijk het aanbod van de handelaars, maar de kracht van ons concept ligt in de community van 110.000 mensen op Facebook. Andere shoppingcentra in Brussel zoals City 2 en Woluwe Shoppingcenter zullen ook moeten investeren in hun merk. Wie dat niet doet, zal vroeg of laat ten onder gaan. Iedereen houdt zich bezig met activeringen en promotie. Daarmee zal je je niet kunnen onderscheiden.

PP: Binnen een paar jaar komen NEO aan de Heyzel en waarschijnlijk ook nog Uplace in Machelen eraan. Het voordeel van Docks is dat het een voorsprong heeft, maar ik verwacht wel een oorlog tussen al die shoppingcentra.



ARCHIVE / AGENCIES - COMMUNICATION

JOBS


INTERVIEW

Hoe Accenture Interactive voet aan de grond wil krijgen in België

Hoe Accenture Interactive voet aan de grond wil krijgen in België



DOSSIER  



Jyske Bank: het mediabedrijf met zijn eigen bank  


Het Deense Jyske Bank heeft sinds 2008 een eigen tv-studio en een eigen redactie, waarmee het dagelijks financieel-economisch nieuws maakt voor Jyske Bank TV. Acht jaar later is de zender in...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


De vele uitdagingen van etnomarketing  


Het aantal Belgen met niet-Westerse roots blijft gestaag groeien en dat wekt de aandacht van veel bedrijven en hun marketeers. Ze lanceren almaar meer producten die zich specifiek op deze groep...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


De plaats van product placement in de contentstorm  


Terwijl veel grote adverteerders de stap zetten naar het produceren van eigen content, welt de vraag op wat nog rest van de traditionele product placement. Moeten we de Amerikaanse toer op, met...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier