SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?


Je wachtwoord versturen
close

OOH Kings: tips van de creatieve jury

Donderdag 22 December 2016


OOH Kings: tips van de creatieve jury
Op 26 januari wordt de King of Creativity ofwel het duo achter de creatiefste OOH campagne van 2016 geëerd tijdens de Merit Awards. Odin Saillé, CD bij DDB, en Joost Berends, CD en partner bij mortierbrigade, zetelen in de jury van de competitie die door Clear Channel en JC Decaux wordt georganiseerd.
 
Op basis van welke criteria zullen jullie de inzendingen in de King of Creativity competitie beoordelen?


Joost Berends: Het is al lang geleden dat ik bijna tegen een andere wagen knalde omdat ik naar een geweldige reclameposter zat te kijken. Impact is dan ook alles voor a chage: een beeld waar je niet naast kunt kijken of een lijn waar je stil van wordt. 'The survival of the grittiest' van XBOX in Londen is een uitstekend oorbeeld van een moderne toepassing van a chage. Een klassieke poster die, in combinatie met mobile en een spannende wedstrijd, verandert in een schitterende billboard. Ik denk ook aan de slimme Net ix campagne uit Frankrijk, een combinatie met Snapchat waar je van gezicht kan wisselen met de helden van Netflix.

Odin Saillé: Een goede OOH campagne moet vooral opvallend en direct zijn. Dat kan zijn door zijn eenvoud of door zijn innovatie. Het strafste vind ik als je een van die twee kunt verwezenlijken voor een groot merk.
 
België is een van de landen waar digitale schermen het meest aanwezig zijn in OOH. Hebben jullie goeie voorbeelden erop gezien dit jaar in binnen- of buitenland?


OS: In Londen zag ik onlangs Spotify’s laatste nieuwe OOH campagne, weliswaar zonder digitale schermen. Het gebruikte de data van hun luisteraars en zette die om in grappige, actuele en vaak pijnlijk herkenbare quotes. Ook hun artwork vond ik heel verfrissend. Ik merkte dat die a ches meteen het gespreksonderwerp van de voorbijgangers beïnvloedden. Da’s toch een teken dat je op een lijn zit met je publiek.

JB: Digitale schermen bieden geweldige mogelijkheden. Kijk naar de schermen van Oreo op Times Square in New York. Een digitale vertaling van een visueel sterk concept. Probeer iets te maken dat is aangepast aan de vorm en kwaliteit van het medium en je creëert een grote visuele impact.
OS: In feite staat OOH voor dezelfde existentiële vraag als elk ander klassiek medium en ik ben ervan overtuigd dat onder andere de creatieve sector een belangrijke rol zal spelen in die evolutie. Het ligt in onze aard om zo’n medium binnenstebuiten te keren en op zoek te gaan naar nieuwe manieren om er mee te spelen. Als less is more betekent dat we minder moeten vasthouden aan wat we kennen en meer moeten durven, dan ben ik helemaal mee. Een directe boodschap op een opvallende manier gevisualiseerd, is nog steeds de core van OOH, maar dat kan op een vernieuwende manier. Ik zag onlangs de  lmtrailer voor ‘Ghost In a Shell’ waarin een aantal futuristische OOH voorbeelden te zien zijn. Daar word je als creatief toch wild van!

JB: Net zoals print heeft outdoor het zwaar te verduren. We investeren tegenwoordig vooral in wat meteen meetbaar is. Het blijft jammer dat we steeds minder tijd en geld steken in de meest zichtbare van alle media. Blijkbaar zijn het vooral grote parfumen cosmeticamerken die deze imagoboosters blijven gebruiken. Alsof het enkel die producten zijn die imago belangrijker vinden dan dialoog, die de impact voelen op hun verkoop. Aan ons om klanten te overtuigen dat een sterke billboard een injectie kan geven aan elk ambitieus merk.
 
Nieuwe technologieën (adblockers, skippable ads, enz.) laten mensen toe om reclame te vermijden. Denk je dat de OOH-sector er gespaard van zal blijven?

JB: Outdoor kun je niet zo makkelijk skippen. Probleem is vooral dat we elk moment van de dag aan onze smartphone zijn gekluisterd. Aan het stoplicht check je liever even je Facebook dan de posters op het kruispunt. Aan de bushalte is iedereen met zijn smartphone bezig. Maar maak van de nood een deugd en combineer de billboards met je smartphone. Interactieve posters zijn onontgonnen terrein. Als de content boeiend is, zullen mensen graag met je in contact treden. Kortom, de vorm verandert, maar de essentie blijft nog steeds hetzelfde: met een goed idee en boeiende content zullen consumenten graag tijd voor je maken.

OS: Adblockers en skippable ads zijn bedacht om reclame te ontwijken die je entertainment of leesvoer in de weg staan. OOH doet dat eigenlijk niet en is dus ook makkelijk te negeren. Als we men-sen niet op de zenuwen willen werken, zullen we het straatbeeld interessanter moeten maken met onze advertenties. Daar slagen we momenteel niet altijd in.



ARCHIVE / AWARDS

JOBS


INTERVIEW

Jason Romeyko (Serviceplan):

Jason Romeyko (Serviceplan): "Merken worden niet gemaakt door bureaus, maar door consumenten via hun conversaties"



DOSSIER  



Hoe Sodastream zijn visie verspreidt  


Op 14 februari werd de jaarlijkse selectie van het Gekozen Product van het Jaar bekendgemaakt. Dat initiatief bekroont elk jaar de populairste innovaties bij de Belgen, op basis van een...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Vergeet clicks en swipes, we gaan chatten  


Na jaren achter de schermen staan chatbots in 2017 helemaal bovenaan de agenda van veel marketeers. Maar zijn chatbots een marketinginstrument of is dat een veel te eng keurslijf? En hoe moeten we...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Creative Belgium Awards 2017: de Grand Prix en de tien Gold   


De 2017-editie van de Creative Belgium Awards was goed voor een Grand Prix: ‘Nello & Patrasche’, bedacht door Friendship voor Stad Antwerp en bekroond in Outdoor. De creatie haalt ook een Gold...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier