SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?


Je wachtwoord versturen
close

Christian Cappe: "Er is zeker een plaats voor het Belgische ecosysteem op het Cristal Festival"

Donderdag 22 December 2016


Christian Cappe:
De 16de editie van het Cristal Festival dat voor de vierde keer plaatsvond in Courchevel, zit er alweer op. Een goede gelegenheid om terug te blikken op dit evenement dat zo dichtbij is en toch door onze landgenoten genegeerd wordt. Dat is jammer, want hoewel het festival vroeger een zeer Franse reputatie genoot, is het nu druk bezig internationaal zijn sporen te verdienen. Een gesprek met Christian Cappe, CEO en oprichter.
 
Welk concept zit er achter Cristal ?

Er is in de eerste plaats Courchevel, de bergen… Het is een formidabele plek voor een eindejaarsweerzien met klanten en teams. De plek schept een band tussen de gemeenschappen en er is trouwens zeker plaats voor het Belgisch ecosysteem. Aan het festival nemen bureaus, adverteerders, media en start-ups deel: vier dagen lang dialogeren ze over creatie en innovatie. Dit jaar stonden de festiviteiten in het teken van ‘Smart Renaissance’, wat onder andere het verlangen om opnieuw met de realiteit aan te knopen illustreerde. De vier dagen zijn gewijd aan networking, workshops, conferenties en competities. Deze laatste bekronen reclameacties in 20 gespecialiseerde categorieën, voorgezeten door tien juryleden. Dit jaar waren er twee nieuwe competities - Data en Internet Of Things – om aldus alsmaar technologischere initiatieven te kunnen beoordelen. We hebben ook de Global Start-up Contest in het leven geroepen, een wedstrijd voor start-ups die voor het eerst binnen het festival georganiseerd werd. Nog nieuw was de dag van de publishers, bij de start van het festival, geanimeerd door Isabelle Musnik, de uitgever van Influencia dat jullie goed kennen.
 
Hier bij ons wordt Cristal nog altijd beschouwd als een door en door Frans festival. Klopt dat of is dat onterecht?

Van de 3.000 inschrijvingen voor de competities komt 75% van buiten Frankrijk. 80% van de juryleden is afkomstig uit andere landen. In totaal zijn een veertigtal naties vertegenwoordigd. Van de 13 uitgereikte Grand Prix (zie mm.be, nvdr) zijn er slechts drie van Franse makelij. Wat de conferenties, workshops en andere toespraken betreft, de meeste sprekers zijn internationaal. Het klopt dat 60% van de festivalgangers uit Frankrijk komt, maar de groei komt duidelijk uit niet-Franstalige landen. Deze ontwikkeling wordt ook belichaamd door de decentralisering van onze prijsuitreikingen, in New York, Londen en Dubai. We organiseerden in september de vierde editie van het African Cristal Festival in Marrakech ; in februari zitten we in Egypte met het MENA Cristal Festival en vervolgens in maart vertrekken we naar Shanghai met de APAC Cristal Awards.
 
Jullie koesteren dus regionale ambities naar het voorbeeld van de Lions Festivals?
 
Natuurlijk, want onze ecosystemen blijven hoofdzakelijk regionaal.
 
Jullie werden in augustus voor 51% overgenomen door Startinvest (CB News, TBS, INfluencia, Offremedia…). Wat brengt dat jullie bij?
 
Deze investering gebeurde via een kapitaalsverhoging om Cristal Events de middelen te geven om zijn ambities waar te maken en een volwaardige eventtak te geven. De ambitie is multichannel synergieën bouwen tussen de verschillende activiteiten van Startinvest en het mogelijk maken om uit te breiden naar de belangrijkste wereldmarkten, in casu de Verenigde Staten, China en het Verenigd Koninkrijk. 



ARCHIVE / AWARDS

JOBS


INTERVIEW

Het belang van gedeelde middelen en ideatie volgens Thierry Hugot (Rossel)

Het belang van gedeelde middelen en ideatie volgens Thierry Hugot (Rossel)



DOSSIER  



Data & Privacy: hoe zich voorbereiden op de GDPR  


Wie nog niet gehoord heeft van GDPR, leefde op een andere planeet. De nieuwe Europese wetgeving rond privacy heeft verregaande gevolgen voor marketeers, maar ook voor uitgevers. Een stand van...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Pitches en matchmakers: It takes two to tango  


In tijden waarin marketingafdelingen steeds kleiner worden, de specialisaties blijven toenemen en integratie de meest gebruikte term is, mag het geen wonder heten dat de marketingdirecteur er...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


ACC Profitability Survey : Communicatiebureaus financieel gezonder  


261,4 miljoen euro. Dat is de som van de totale inkomsten van de 74 bureaus die deelnamen aan de ACC Profitability Survey. Naar jaarlijkse gewoonte bevroeg de ACC zijn leden over hun financiële...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier