SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?


Je wachtwoord versturen
close

Generation Infinity, door Bart De Pauw (Piëzo)

Maandag 19 December 2016


Generation Infinity, door Bart De Pauw (Piëzo)
Er passeert geen dag of er verschijnt een artikel over millennials. De aandachtswaarde die deze generatie krijgt is enorm. Zowel hun veranderde attitude ten aanzien van merken en media, alsook hun professionele ambities worden continu onder de loep genomen. Met een waarschuwende vinger wordt gewezen op het feit dat deze groep binnen tien jaar economisch belangrijker wordt dan de babyboomers en dat de merkcommunicatie zich nu al best aanpast aan deze groep om succesvol te zijn. Met GenZ - de echte digital natives – komt het allemaal nog in een stroomversnelling. Ze zijn straffe gebruikers van messaging apps, creators van online video content, binge watchers, mobile addicts, positief pragmatisch ingesteld, bezig met tal van buiten-professionele activiteiten, een sterke digitale self-branding (deels onbewust), gebruik makend van de wisdom of the crowd en voornamelijk met een duidelijke mening over hun ideale job.

Maar het lijkt soms wel een rode loper voor de ene en een begrafenis voor de andere. Eind september werd er in de media melding gemaakt van een significant verhoogd aantal klachten bij UNIA, betreffende leeftijddiscriminatie van 45-plussers. Markant feit toch wel, al dan niet in een stroomversnelling gekomen na het DOVY incident. De afvloeiingen van de laatste jaren hebben de groep van de 45-plussers niet echt gespaard. Alsmaar vaker bestempeld als duur en minder wendbaar, komen ze meer en meer in het oog van de storm terecht. Nestor.be, een start-up van eigen bodem speelt hier gretig op in en richt zich specifiek op freelance opdrachten voor 50-plussers, overtuigd dat dit ook de ‘future of work’ wordt. Iedereen freelancer!

Zijn de 45-plussers nu al niet enkel als consument, maar ook als vaste werknemer afgeschreven? Grote verschillen staan synoniem voor een enorme complementariteit. Het belang van de samenwerking tussen generaties is meer dan ooit belangrijk. Want in een complexe wereld, die alsmaar sneller draait en waar er weinig tijd is om stil te staan bij dingen, is ervaring koppelen aan een ongebreidelde zin voor innovatie waarschijnlijk de magische formule. De evolutie waarbij de kunde terug wordt ingeruild voor de kunst van het vak is immers nabij. Hier is ervaring een absoluut pluspunt en een mooie aanvulling tegenover hypertechnologische specialisatie in deze disruptieve tijden. Het menselijk aspect komt terug centraal te staan binnen de ganse digitale revolutie volgens de digitale goeroes … alsof het ooit anders zou geweest zijn. En dit geldt niet enkel voor de beoogde doelgroep of consument, maar ook voor diegenen die de doelgroep probeert te bekoren, zijnde de werknemers van het bedrijf. Vandaar ‘generation infinity’, een oproep om actief generaties met elkaar terug te connecteren; de enige echte future proof oplossing.

Om dit tot een duurzaam succes te maken is er enerzijds een wijziging van visie nodig binnen de bedrijfswereld en anderzijds een reeks van maatregelen op politiek vlak. Maar ook de 45-plusser zal voor een groot deel aan zelfreflectie moeten doen. Bijleren en bijbenen is geen optie, maar een absolute noodzaak. De overdreven bescherming door anciënniteit is misschien wel het meest foute cadeau dat de vakbonden ooit hebben onderhandeld. Het is in elk geval de slechtste garantie voor de o-zo-nodige wendbaarheid. 

Willen bedrijven blijven inzetten op de 45-plussers, dan is er voor deze groep een continue vorming nodig. Het learning & development traject in bedrijven is te vaak een eenheidsworst, niet afgestemd op de specifieke noden van het doelpubliek. Hier moet verandering in komen. Er is hier werk aan de winkel, zowel betreffende de relevantie van het aanbod, als de screening van de behoeften. En de vraag is of al die self-learning cursussen voor iedereen geschikt zijn.

Naast de vorming van de werknemers, ligt er een belangrijke verantwoordelijkheid bij de coaches om ervoor te zorgen dat de heterogeniteit van de groep als een ultieme sterkte wordt gebruikt. Zij moeten verbindend werken en de generatieverschillen zien als een katalysator. Geen sinecure, want de visie op werken is drastisch verschillend tussen generaties.

Verder kan het aangewezen zijn om personen met uitgebreide ervaring, in flexibele rollen te steken, eerder dan halsstarrig vast te houden aan starre functie omschrijvingen en hokjes denken. De wendbaarheid van bedrijven heeft ook te maken met het afstappen van de oude organogrammen en het opzetten van flexibele structuren en tijdelijke projectteams. Hierbinnen kunnen de 45-plussers een ultieme USP betekenen.

Het zal nog veel voeten in de aarde hebben, maar het herbekijken van werktijden en eventueel verloning, zal op termijn de aantrekkelijkheid van de 45-plussers enkel ten goede komen. Het betekent een win-win voor de werknemer en werkgever. Een overweging die absoluut uit de taboesfeer moet worden gehaald. Bewust minder werken en minder verdienen voor een rijker leven naast het werk moet een volwaardige optie kunnen zijn. Veel gezonder dan een gesubsidieerde loonlast verlaging uitgaand van de politiek.

Last but not least is er nood aan een nieuwe visie op het werken. Het zou meer moeten gaan over inzetten op flexibiliteit en ingehuurde cross company expertise dan wel over versmachtende contracten waarbij een werknemer als een unieke eigendom wordt gezien. Het ‘nieuwe werken’ gaat over het faciliteren van het freelancen al dan niet via outsourcing bedrijven als wel via connecterende platformen. De start-up van eigen bodem Sealjobs heeft zo de tinder van het werk gecreëerd, weliswaar nu nog te niche. Maar ook een ‘gemixt’ freelance statuut, waarbij bedrijven open staan om hun werknemers gedeeltelijk de vrijheid te geven te ondernemen buiten hun bedrijf om is een optie. Het is tijd voor de AirBnB van de kennismarkt. Altijd nuttig als je ook de politiek en de vakbonden wenst in beweging te krijgen.

PS : de teloorgang van jobs doorheen technologie en het minimum loon tackelen we een volgende keer.
 
 
 



ARCHIVE / BRANDS - STRATEGY

JOBS


INTERVIEW

Mark Tungate:

Mark Tungate: "Er bestaat geen enkele andere prijs zoals de Epica Awards"



DOSSIER  



B2B Awards 2017: de laureaten  


De vierde editie van de B2B Awards heeft haar verdict bekendgemaakt. De Press en Communication-jury’s die werden voorgezeten door Alex Thoré (Proximus), reikten vier prijzen uit in de eerste...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Mixx Awards 2017: de gouden campagnes   


Voor de vijfde keer in zes jaar tijd won TBWA de titel van Agency of the Year op de Mixx Awards van BAM. Het bureau haalt drie prijzen binnen met Telenet dat op zijn beurt de titel van Advertiser...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


De ambities van Kickstarter: bouwen aan een creatievere wereld  


Als crowdfunding platform dat sinds twee jaar actief is in België, mobiliseerde Kickstarter sinds zijn oprichting in 2009 bijna dertien miljoen mensen samen. Die legden 3,2 miljard dollar op...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier