SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?


Je wachtwoord versturen
close

Guy Van Mol (Audi Import): "Sociale media dienen vooral om te converseren met je fans"

Woensdag 30 Oktober 2013


Guy Van Mol (Audi Import):
In twee jaar tijd is de ‘sociale’ strategie van Audi Belgium uitgegroeid tot een referentie voor veel merken, maar ook voor de sociale media zelf. Het is dan ook geen toeval dat LinkedIn Benelux de constructeur als voorbeeld aanhaalt… Guy Van Mol, digital communication manager bij Audi Import, licht een tip van de sluier over dit succes.
 
Waarom investeren in de content van sociale media?
Aanvankelijk, in 2009, was het vooral om andermans voorbeeld te volgen. Veel merken hadden een Facebook-pagina en we vonden dat Audi – dat innovatie in zijn genen draagt – hetzelfde moest doen. Daarop heb ik een pagina gecreëerd die ik op mijn eentje beheerde, indien nodig met een beetje hulp van mijn PR-collega’s. Enige tijd later, bij een internationale meeting bij Audi AG, wezen alle aanwezige landen op een gemeenschappelijke trend: ondanks al onze inspanningen om onze websites te verbeteren, bleef het aantal unieke bezoekers stabiel. Dat was in de eerste plaats te wijten aan het feit dat mensen door de opmars van de sociale netwerken hun informatie liever elders gingen zoeken dan op merkensites… Toen hebben we voor het eerst de uitdrukking ‘Fish were the fish are’ gebruikt en besloten meer te investeren in de sociale media. Na de Facebook-pagina hebben we een Twitter-account geopend en een LinkedIn-pagina aangemaakt. Twee jaar later tellen we bijna 90.000 fans op Facebook, 1.100 followers op Twitter en meer dan 2000 abonnees op LinkedIn.
 
Met wie werken jullie om jullie sociale media te beheren?
We hebben verschillende bureaus getest, maar elke keer was het ofwel te sterk gericht op promotie, ofwel te creatief, ofwel allebei. Dat was niet hoe ik de sociale media zag voor Audi… Volgens mij dienen sociale media vooral om te communiceren en te converseren met je fans. En op een dag kwam RCA Group ongevraagd – proactief, zeg maar – aankloppen. Ze hadden de site audi.be onder de loep genomen en op basis van hun besluiten een content plan opgesteld voor de verschillende sociale media. We hebben aandachtig naar hen geluisterd en het klikte meteen, omdat we op dezelfde golflengte zaten. Ook voor hen was het belangrijkste niet zozeer kost wat kost creatief te zijn of zoveel mogelijk te verkopen via de sociale media, maar vooral een dialoog aan te knopen en te onderhouden met de fans.
 
Wat voor briefing hebben jullie hun gegeven?
We hebben een strategie opgesteld met Dearmedia. Die kun je als volgt samenvatten: ‘Turn fans into customers and customers into fans’. Met andere woorden, hoe kun je de sociale media benutten om consumenten naar je eigen media aan te trekken, of dat nu audi.be of een minisite voor een lancering of een promotieactie is? We hebben RCA overigens ook gevraagd met onze fans te communiceren en tegelijk het DNA van het merk te respecteren, maar ook dynamisch en vernieuwend uit de hoek te komen.
 
Hoe beschouw je elk van jullie sociale media?
Facebook is voor de fun en minder ernstig nieuws. We posten voornamelijk nieuws over de verschillende modellen, naast resultaten van autoraces. Tijdens de laatste editie van de 24 uur van Le Mans hebben we bijvoorbeeld live commentaar uitgezonden via onze pagina, van de eerste tot de laatste minuut. Twitter richt zich, net als LinkedIn, vooral tot vakmensen, van fleet managers tot business car drivers en journalisten of mensen met een hoger inkomen, zoals bedrijfsleiders. Daar zijn we dus ernstiger en communiceren we vooral op een slimme manier rond de productvoordelen. Je mag niet vergeten dat 70% van onze verkoop via de fleet loopt…
 
Wat voor plaats vertegenwoordigen sociale media in het globale communicatieplan?
Sinds ongeveer een jaar zijn sociale media geïntegreerd in wat onze marketingdirecteur ‘campaign planning’ noemt, net zoals de traditionele media. De aankoop van gesponsorde posts, Facebook Ads, enzovoort, vallen onder het ATL-budget. De kosten zijn ook gerechtvaardigd omdat we cijfermatig hebben kunnen aantonen dat de consumenten die de website van Audi bezoeken via de sociale kanalen vaak potentieel interessante klanten blijken. Ze gaan makkelijker over tot aankoop, configureren in elk geval sneller een nieuwe wagen of vragen makkelijker een testrit aan, omdat de boodschap of het aanbod dat we voorstellen aansluit bij hun noden. Het is bijna maatwerk.

Een marketing projet in gedachten ? Een bureau opzoeken


ARCHIVE / BRANDS - STRATEGY

JOBS


INTERVIEW

Anne-Sophie Vilain : Hoe de UBA Academy het succes van plaatselijke beslissers steunt

Anne-Sophie Vilain : Hoe de UBA Academy het succes van plaatselijke beslissers steunt



DOSSIER  



Netvertising: gelieve niet te storen!  


Het is geen geheim dat online reclame de surfers irriteert, maar niet dermate zoals een recente studie van het mediabureau Space aantoont. Sommige populaire formaten, zoals video, worden vanwege...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Hoe meer schermen, hoe meer mogelijkheden  


Het aantal schermen waarover de consumenten beschikken om media te consumeren, is exponentieel gegroeid. Naar aanleiding van de Media Vision Day van de GRP rond dit thema vroegen wij een aantal...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


High (Ad) Tech   


Een machtsovername van de technologiebedrijven. Dat was min of meer de teneur na de voorbije editie van het grootste creatieve festival ter wereld. Nergens wordt dat meer duidelijk dan in de...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier