SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?


Je wachtwoord versturen
close

Rise of the bots, door Stijn Jansen et Bram Ceuppens (Heat, San Francisco)

Donderdag 8 December 2016


Rise of the bots, door Stijn Jansen et Bram Ceuppens (Heat, San Francisco)
Droids, robots, mech, bots… Wie er de blogs en Twitterfeeds van deze wereld op tijd en stond op naslaat kijkt al lang niet meer op van een nieuwsbericht over de grote vooruitgangen die dezer dagen gemaakt worden in robotics. Van de militaire assistenten van Boston Dynamics tot de self-driving cars van Uber, Google en Apple: het niveau van robots en AI’s gaat met rassen schreden vooruit. Het gaat zelfs zo hard dat denkers als Elon Musk en Stephen Hawking zich luidop afvragen hoe lang het nog zal duren vooraleer een superieur robo-ras zich vanonder ons juk bevrijdt.
 
Gelukkig voor ons reclamemakers ligt dat moment mogelijk nog wel een jaar of 100 voor ons uit, en is de huidige generatie ‘robots’ nog steeds van de onderdanige soort. Tijd dus voor een blik op hoe ze ons van dienst kunnen zijn – voor ze al onze jobs afpakken.
 
Artificial Intelligence

Bijna elke tech gigant in Silicon Valley heeft dezer dagen een AI department of dochterbedrijf in zijn rangen – Facebook, Google, Amazon, Uber, Pinterest... you name it – en verwacht wordt dat de volgende 10.000 tech startups op een of andere vorm van AI gebaseerd zullen zijn. En hoewel erg veel van hun experimenten zich voornamelijk achter gesloten deuren afspelen, is er één vorm van consumer facing artificial intelligence waar iedereen mekaar mee probeert af te troeven: de conversational bot, ofte chatbot.

In zijn eenvoudigste vorm is de chatbot niets meer dan een computerprogramma dat probeert op een overtuigende manier een menselijke conversatie te voeren. Waar dat tot op heden vooral een noodzakelijk kwaad was – kijk maar naar online helpdesks van deze wereld – is de nieuwe generatie sneller, krachtiger en slimmer. In plaats van de standaard “I’m sorry I don’t understand” zinnetjes kunnen conversational bots nu flexibel antwoorden, grappen maken, informatie opzoeken, links en attachments delen, en zelfs dingen voor je kopen of boeken. Een tweede belangrijke evolutie is dat zowat alle populaire messaging services – Messenger, Twitter, iMessage en zelfs Slack – tegenwoordig bot-integratie toelaten en zelfs heel erg aanmoedigen. Die combinatie van technologische vooruitgang en reach maakt de chatbot een ideale tool om het gesprek tussen merk en consument naar een volgend niveau te tillen.

Enkele voor de hand liggende voorbeelden zijn reis apps zoals Uber en Skyscanner, die hun ridesharing en vlucht-boek functionaliteiten hebben vertaald in een handige Facebook bot. Maar er is ook de Taco Bell bot voor Slack, die je in enkele stappen eten laat bestellen voor jou en je collega’s als je een avondje moet overwerken, of de iMessage bot Digit die je op een eenvoudige manier je spaarrekening laat managen. En wat dan gezegd van Poncho The Weathercat; een bot die je met meer persoonlijkheid en humor dan je gemiddelde Facebookvriend informeert over het weer van de komende dagen.

En dat is nog lang geen eindpunt. Verwacht wordt dat in de nabije toekomst bots nog natuurlijker zullen integreren met mekaar binnen de gesprekken tussen jou en je vrienden. Beeld je in dat je met iemand een reis probeert te plannen via Messenger. Je overlegt eerst samen waar je heen wil en wanneer je wil vertrekken. Je voegt Skyscanner even toe aan het gesprek om een vlucht te zoeken. Die brengt de Virgin bot er even bij om je gekozen vluchten te boeken. Dan komt ook Airbnb bot even rond de tafel zitten om je accommodatie te regelen. En tot slot split je meteen de kosten met dank aan BNP bot. Een volledig reisbureau, from the comfort of your conversation.

App vermoeidheid

De versnelde doorbraak van conversational bots is voor een groot deel te wijten aan het veranderend mobiele gedrag van de gemiddelde smartphone user. Een gemiddelde gebruiker download per maand 0 apps en verdeelt 80% van z’n telefoontijd over slechts 3 verschillende apps. Het wordt met andere woorden erg belangrijk om de App Store te ontwijken en een ingang te vinden in de apps die mensen al dagelijks gebruiken. En laat dat nu net de messaging apps zijn. Want naast het jaar dat de mensheid de apocalyps nabij is gekomen, is 2016 ook het jaar dat chat apps apps officieel social networking apps van de troon hebben gestoten. Waar de 4 grootste sociale netwerken samen hebben gepiekt op een gebruikersaantal van 2,5 miljard, zijn de 4 grootste messaging platformen intussen gegroeid naar zo’n 3 miljard. And counting.

Een bot is maar zo goed als zijn bedenker, en waar dat in het geval van de Belgische reclamesector alleen maar tot genialiteit kan leiden, is het toch goed om te weten dat het ook fout kan gaan. Microsoft lanceerde immers een aantal maanden geleden Tay in enkele markten. Tay was een Twitter bot wiens persoonlijkheid volledig gevormd werd door interacties met andere Twitter gebruikers. Volledig in lijn met de globale trends van dit jaar veranderde Tay binnen de paar dagen in een neo-nazi die niets anders meer kende dan blanke haat en liefde voor haar Führer.

Een gewaarschuwd adverteerder is er twee waard.



ARCHIVE / MEDIA - ONLINE

JOBS


INTERVIEW

Het belang van gedeelde middelen en ideatie volgens Thierry Hugot (Rossel)

Het belang van gedeelde middelen en ideatie volgens Thierry Hugot (Rossel)



DOSSIER  



Data & Privacy: hoe zich voorbereiden op de GDPR  


Wie nog niet gehoord heeft van GDPR, leefde op een andere planeet. De nieuwe Europese wetgeving rond privacy heeft verregaande gevolgen voor marketeers, maar ook voor uitgevers. Een stand van...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Pitches en matchmakers: It takes two to tango  


In tijden waarin marketingafdelingen steeds kleiner worden, de specialisaties blijven toenemen en integratie de meest gebruikte term is, mag het geen wonder heten dat de marketingdirecteur er...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


ACC Profitability Survey : Communicatiebureaus financieel gezonder  


261,4 miljoen euro. Dat is de som van de totale inkomsten van de 74 bureaus die deelnamen aan de ACC Profitability Survey. Naar jaarlijkse gewoonte bevroeg de ACC zijn leden over hun financiële...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier