SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?


Je wachtwoord versturen
close

ADVERTORIAL - Onlineprinters, de actieve partner van de eventsector

Dinsdag 6 December 2016


ADVERTORIAL - Onlineprinters, de actieve partner van de eventsector
Onlineprinters, een van de Europese leaders in online printing, is sterk betrokken bij de event sector. Heel wat organisatoren van beurzen en events doen een beroep op de diensten van de drukker. Dat geldt niet alleen voor de grote en middelgrote ondernemingen – de klassieke klanten in deze sector – maar ook steeds meer voor kleine bedrijven, dankzij de mogelijkheden van online printing. Julia Voigt, marketingdirectrice van Onlineprinters, beantwoordde onze vragen.

Kun je eerst de groep Onlineprinters iets meer in detail voorstellen?
Ons bedrijf dat gevestigd is in het Duitse Neustadt an der Aisch, stamt uit een klassieke drukactiviteit. We waren nog een regionale KMO toen we in 2004 onze online winkel oprichtten onder de Duitse naam ‘diedruckerei.de’. Daardoor konden we uitgroeien tot een van de belangrijkste online drukkerijen van Europa. Sinds 2009 zijn we internationaal sterk internationaal aanwezig, met vijftien online winkels, onder het handelsmerk Onlineprinters. Meer dan 600 medewerkers verzorgen elke dag de bestellingen van onze 500 000 klanten, uit de meest uiteenlopende sectoren en uit meer dan dertig verschillende landen. Ons productgamma omvat momenteel 1400 artikelen in meer dan tien miljoen varianten en onze totale jaarlijkse productie overstijgt nu twee miljard geprinte producten. We drukken flyers, postkaarten, mappen, prospectussen, affiches, briefpapier, naamkaartjes, brochures, catalogi, reclamemateriaal, en nog veel meer, zowel offset als digitaal. Met 110 offset drukunits zijn we Europa’s grootste drukkerij voor het drukken en verwerken van papier op 3B-formaat (72 x 102 cm). Onze productie-, transformatie- en opslagruimte beslaat nu 42 000 m². 

Hoe gaat een online drukkerij als Onlineprinters tewerk?                                                      
Ons economisch model combineert industrie en e-commerce. Klanten kunnen hun gepersonaliseerde drukwerk snel en gemakkelijk bestellen op het internet, waarna dat gefabriceerd wordt in de productie-ateliers van het bedrijf. Het drukwerk wordt verwerkt volgens het procedé van het amalgaam drukken, waardoor de bestellingen van meerdere klanten op een enkele drukplaat verzameld kunnen worden. Zo kunnen we de kosten beperken en kunnen de klanten rekenen op bijzonder lage prijzen. Het is ook milieuvriendelijker.

Wat heeft Onlineprinters specifiek te bieden op het vlak van eventcommunicatie?
We bieden ongeveer alles wat een bedrijf nodig heeft voor een geslaagde marketing van zijn evenementen. Van klassieke flyers over fluo-affiches tot drukwerk op groot formaat voor B2B events, zoals de roll-up/Kakemonos XXL, de displays, het fotobehangpapier of de geprinte zeilen die tot 8m² kunnen beslaan. We bieden ook uitnodigingen, naambordjes in partnerschap met bekende papierfabrikanten als Fedrigoni en Gmund. Onze onvervalsbare tickets met motieven die enkel zichtbaar zijn bij blacklight zijn ook zeer populair, meer bepaald voor exclusieve VIP-events.

Welke klanten uit de eventsector doen grosso modo een beroep op jullie diensten en hoe is de vraag geëvolueerd?
Vroeger was het erg duur om een stand voor een beurs aan te schaffen en uit te rusten. Dankzij de moderne fabricageprocédés en een beheer dat verspilling vermijdt, liggen de kosten om de belettering en aankleding van een stand zelf samen te stellen veel lager. Je hoeft dus geen volledige kant-en-klare stand meer te kopen. Een beeldmuur (paraplustand), een ontvangstbalie, een roll-up en 10.000 gepersonaliseerde flyers zijn bij Onlineprinters beschikbaar vanaf 1000 euro. Naast klassieke event-klanten zoals grote en middelgrote bedrijven, verwelkomen we ook steeds meer kleine bedrijven en start-ups die makkelijk hun gepersonaliseerd drukwerk voor hun events online bestellen.

Voor wat soort evenementen wordt jullie hulp ingeroepen?
De vraagt varieert van kleine privé-events tot grote vakbeurzen. Elk event of iedere beurs is bijzonder en we verheugen ons bij elke bestelling van gepersonaliseerd drukwerk. Heel wat klanten bestellen drukwerk voor de mooiste dag van hun leven: hun huwelijk. Maar we leveren ook drukwerk voor evenementen die georganiseerd worden in de restaurantsector door wereldwijde spelers als McDonald’s. De laatste tijd zien we een trend ontstaan: communicatiebureaus willen zich van hun concurrenten onderscheiden door bij ons kwalitatieve, originele print op maat te bestellen. Zeilen, vlaggen, reclamepanelen of magnetische borden, net zoals zelfklevende strips kunnen in een formaat naar keuze besteld worden.

Onlineprinters huldigde onlangs een nieuwe productiesite voor groot formaat in. Klopt het dat deze specialiteit steeds belangrijker wordt?
Drukwerk op groot formaat vertegenwoordigt een groeiend aandeel in onze activiteit. De vraag is de laatste twee jaar aanzienlijk toegenomen en die trend zal aanhouden, aangezien deze producten goedkoper zijn geworden dankzij het online drukken. Bestellen duurt bovendien maar enkele minuten. Om beter te beantwoorden aan de toekomstige noden van onze klanten, hebben we dit jaar een nieuwe productiesite van 1200 vierkante meter in Duitsland ingehuldigd, specifiek voor deze activiteit. Binnen- of buitenreclame op grote oppervlakken is vandaag een volwaardig onderdeel van de marketing mix, of het nu gaat om vlaggen, zeilen of borden. De LFP-afdeling (Large Format Printing) drukt op verschillende materialen zoals PVC, Plexiglas®, vlaggenstof, alveolaire platen,… Dat departement houdt zich ook bezig met de transformatie en de afwerking van de producten, met inbegrip van het snijwerk, het aanbrengen van de ogen in de zeilen en de zomen van de vlaggen. Deze afdeling controleert of alle producten gedrukt worden volgens de strengste kwaliteitsnormen. We hebben ook ons productieproces geoptimaliseerd, zodat steeds meer producten beschikbaar zijn voor express print en de dag van de bestelling nog gedrukt kunnen worden.

Jullie hechten veel belang aan de duurzame dimensie en het milieuaspect?
De bescherming van het milieu is een belangrijk thema voor ons bedrijf. Naast de beperking van papierverspilling door ons amalgaamdrukprocédé hanteren we ook klimaat-neutrale printing. Dat betekent dat de CO2-uitstoot die voortkomt uit elke bestelling van drukwerk automatisch berekend wordt en gecompenseerd door een project ter bescherming van het klimaat. Momenteel kunnen klanten drie projecten steunen: de bescherming van het regenwoud in Brazilië, een project rond hydraulische energie in Indonesië en de installatie van windmolens in Turkije. Dit initiatief kost slechts 0,7% van de waarde van de bestelling. Sinds we drie jaar geleden besloten om onze klanten de kans te geven het milieu te beschermen en tegelijk drukwerk te bestellen, hebben we 125 000 klimaat-neutrale bestellingen geregistreerd. Het aantal blijft toenemen. Ook het vervoer van onze pakketten is koolstof-neutraal, via onze logistieke partner DPD.

Hoe onderscheidt een online drukkerij zich van een klassieke?
De industriële productie van geprinte productie volgens het model van de online drukkerij maakt het mogelijk om op een rendabele manier op groot formaat te drukken. Het biedt ook de kans om in te gaan op speciale personalisatieverzoeken, zoals de productie van promotiemateriaal op maat, tot op de centimeter, en om te drukken binnen de 24U, op de werkdag van de bestelling (express druk). Maar voor ons is er geen tegenstelling tussen online drukkerijen en traditionele drukkers, ze hebben allebei hun sterke kanten. Online drukdiensten kunnen een groot aantal gestandaardiseerde bestellingen van hoge kwaliteit leveren voor een beperkte prijs. Traditionele drukkerijen leggen meer de nadruk op specialisatie en advies; ze bestellen vaak standaardproducten online en laten die rechtstreeks bij hun klanten afleveren. In dat systeem komen alle spelers aan hun trekken. Volgens deze filosofie bieden wij de verkopers neutrale verpakkingen en een levering zonder merk, rechtstreeks bij de eindklant. 



ARCHIVE / BRANDS - ACTIVATION

JOBS


INTERVIEW

Rob Flaherty (Ketchum):

Rob Flaherty (Ketchum): "De jacht op talent en change management zijn de twee grootste uitdagingen van nu"



DOSSIER  



Hoe Sodastream zijn visie verspreidt  


Op 14 februari werd de jaarlijkse selectie van het Gekozen Product van het Jaar bekendgemaakt. Dat initiatief bekroont elk jaar de populairste innovaties bij de Belgen, op basis van een...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Vergeet clicks en swipes, we gaan chatten  


Na jaren achter de schermen staan chatbots in 2017 helemaal bovenaan de agenda van veel marketeers. Maar zijn chatbots een marketinginstrument of is dat een veel te eng keurslijf? En hoe moeten we...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Creative Belgium Awards 2017: de Grand Prix en de tien Gold   


De 2017-editie van de Creative Belgium Awards was goed voor een Grand Prix: ‘Nello & Patrasche’, bedacht door Friendship voor Stad Antwerp en bekroond in Outdoor. De creatie haalt ook een Gold...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier