SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?


Je wachtwoord versturen
close

MIXX Awards 2013: zes Golden cases

Donderdag 24 Oktober 2013


MIXX Awards 2013: zes Golden cases
De MIXX Awards 2013 waren een schot in de roos. Er werden zomaar even 158 dossiers ingestuurd. TBWA werd Agency of the Year; KBC Advertiser of the Year. Zes cases mochten een Gold mee naar huis nemen.
 
BEST ONLINE B2C CAMPAIGN
bpost Live Webshop – bpost/TBWA

 
Hoewel hij achterop hinkt in vergelijking tot andere markten, boomt e-commerce in België. Vandaag heeft 46% van de surfende bevolking al wel eens online gekocht en vorig jaar gaf een derde van de e-consumenten meer uit op het net dan in 2011, met een maandelijks bedrag dat schommelde rond 163 euro. Dat betekent onder andere dat er alsmaar meer verzendingen verstuurd moeten worden, wat voor bpost een kans is om zijn marktaandeel op deze groeiende maar ook sterk beconcurreerde markt te verhogen. Om te illustreren dat bpost in staat is te beantwoorden aan de verwachtingen van de e-shoppers, creëerde TBWA een heuse pop-store in het hart van Brussel. Die herbergde een online store met diverse elektronische producten. De bijzonderheid zat in het feit dat de prijs van de producten elke seconde verminderde. Wie goede zaakjes wilde doen, moest dus lang genoeg wachten om de prijzen te zien dalen, maar ook snel genoeg reageren om de kaas niet van zijn brood te laten eten. Zodra het product verkocht was, pakte een postman het onmiddellijk (en virtueel, via de webcam) aan met de belofte het meteen te bedelen. De actie werd aangekondigd op de radio en met een live bannering campagne (met een streaming die het mogelijk maakte de verkochte producten en de evolutie van hun prijzen te volgen) op transactiesites zoals Kapaza en eBay. Er werden ook specifieke acties gevoerd via Facebook ads, e-mailing, postkaarten en natuurlijk de pop-store zelf. Die was slechts een paar uur per dag open en trok 213.370 unieke bezoekers in zes dagen (met een oorspronkelijke doelstelling van 100.000). Gemiddeld werden acht producten per uur gekocht. De actie zorgde er ook voor dat de awareness van het bpack omhoogschoot tot 65%. En ook al was de enige doelstelling de klantendatabank uitbreiden, tijdens de campagne besloten 33 online winkels meteen om hun levering aan bpost toe te vertrouwen.
 
BEST ONLINE B2C CAMPAIGN
The Market Gap – KBC/TBWA

 
Je eigen zaak beginnen is niet gemakkelijk in het huidige economische klimaat. KBC vroeg zich af hoe de bank in die context een lange termijnrelatie opbouwen met toekomstige ondernemers en haar imago bij het grote publiek opkrikken. De strategie bestond erin beide groepen dichter bij elkaar te brengen door een activeringsactie in verschillende steden. Op basis van de vaststelling dat er in sommige steden een nijpend gebrek is aan bepaalde winkels, creëerde TBWA de online zoekmotor thegapinthemarket.be die de inwoners vroeg waaraan er een tekort was in hun stad. Dankzij de tool konden ondernemers in spe de op te vullen gaten identificeren en uitmaken waar ze hun zaak moesten beginnen. De actie werd ondersteun op de lokale radio’s en via affichage, om de lijsten met ‘most wanted business’ per stad te verspreiden. Banners deden hetzelfde via het internet door gebruik te maken van IP tracking. Op uitstalramen van leegstaande winkels werden boodschappen opgehangen die voorbijgangers ertoe moesten aanzetten naar thegapinthemarket.be te surfen. Dankzij een partnerschap met de regionale redacties van Het Nieuwsblad werden er artikels over de noden van elke stad gepubliceerd. Alle media verwezen door naar de site. Resultaat? Het gebrek aan lokale business groeide uit tot een nationaal gespreksonderwerp dat zelfs op de politieke agenda kwam te staan. Er werden zowat 171.157 ‘gaps in the market’ geïdentificeerd (een gemiddelde van 560 per stad). Er werden ongeveer 1.500 nieuwe zaken boven de doopvont gehouden, als rechtstreeks gevolg van de campagne. De site is ondertussen de populairste databank geworden voor mensen die een zaak willen beginnen. Al die elementen dragen ertoe bij dat KBC nu beschouwd wordt als partner voor de toekomst. The Gap in the Market was trouwens de vaakst bekroonde Belgische campagne in Cannes 2013.
 
BEST DISPLAY CREATION
The Banner Box Offices - Telenet/TBWA
 
In het kader van de lancering van de nieuwe King & Kong mobiele tariefplannen van Telenet, bedacht en ontwikkelde TBWA een première op het internet: online loketten die de switch naar de nieuwe aanbiedingen moeten vergemakkelijken. Op het scherm, of liever achter het raam van je scherm, kreeg je echte Telenet-werknemers te zien die zaten te wachten op klanten aan de loketten die op hun beurt in banners geplaatst werden. Hun taak: via live video chat instant de overstap naar King & Kong regelen. De eerste online loketten openden op 30 april hun deuren op de site van Het Nieuwsblad. De volgende werden op 8 mei geïnstalleerd op de site van Het Laatste Nieuws en waren op 15 mei opnieuw beschikbaar op nieuwsblad.be. De hele actie werd ondersteund door radiospots en billboards. De banners werden 1,5 miljoen keer bekeken, de video’s 360.000 keer. Het leidde tot 13.378 ondertekende contracten.
 
BEST SOCIAL MEDIA BRAND
The Challenges - Royal Belgian Football Association/Boondoggle

 
Hoe kon het enthousiasme van de Belgen voor hun nationale voetbalploeg weer aangewakkerd worden? En hoe kon dat vuur blijven branden tijdens de hele kwalificatieronde voor de Wereldbeker van 2014 in Brazilië? Dat waren de vragen die de Belgische Voetbalbond voorlegde aan Boondoggle net voor de kwalificatiewedstrijden van start gingen. Een serieuze challenge waarvoor het bureau de Duiveluitdagingen bedacht. Voor wie het nog niet moest weten, dat waren ludieke uitdagingen aan het adres van de Belgen om hun steun te betuigen aan de nationale ploeg. Als onze landgenoten ze waarmaakten, beloonden de spelers hun supporters met een tegenprestatie. Het succes van de challenges was vooral te danken aan de mediastrategie die samengevat kon worden als een geslaagd exclusief gebruik van de sociale netwerken. Te beginnen met Facebook en Twitter waar Boondoggle een specifieke pagina en account aanmaakte. Elke nieuwe uitdaging werd op beide netwerken gepost door een speciaal daarvoor opgericht team dat zich met hart en ziel en de klok rond aan zijn missie wijdde: interactie creëren met de fans en volgers door ze te stimuleren om de uitdagingen aan te gaan en hun prestaties te delen via hun eigen netwerken. Elke nieuwe uitdaging was telkens nog extravaganter dan de vorige. Het moet gezegd dat de Rode Duivels zelf het spel goed meegespeeld hebben, zowel naast als op het veld, want ze presteerden nooit beter dan sinds de start van de campagne. Gelukkig toeval of onverwachte bonus van de actie? Dat is uiteraard onmogelijk uit te maken. We kunnen alleen maar vaststellen dat het verhoopte sneeuwbaleffect al snel op kruissnelheid zat en het hele land in zijn ban hield. Ten bewijze, naast de overwinningen en de uitverkochte stadia, de 118.000 Facebook-fans en de 17.000 volgers op Twitter. Wordt ongetwijfeld vervolgd!
 
BEST SOCIAL MEDIA CAMPAIGN
Nutella Jar Creator - Ferrero/Social Lab
 
De uitdaging bestond erin een gepersonaliseerde activering te creëren om betrokkenheid en een community op te bouwen, zodat Nutella dichter bij zijn publiek zou komen te staan. Het concept stelde de Facebook-gebruikers in staat hun ‘jar’ en ‘label’ te personaliseren via een app op de Belgische pagina van Nutella. De nieuwigheid zat in de eenvoud en de gebruiksvriendelijkheid van de app, waarbij het product en zijn grafische codes een centrale plaats innamen in de activering. Ook het gebruik van fanfoto’s in de communicatiecampagne, was essentieel. De actie werd ondersteund op Facebook (met verschillende formaten, visuals, copy’s, enzovoort), maar ook op YouTube en in de traditionele media (televisie en dagbladpers) alsook op de verkooppunten. Uiteindelijk bereikte de Nutella Jar Creator 33% van de Facebook-bevolking in België en leverde Nutella 160.000 extra fans op (van 10.229 naar 170.243), naast 100.000 gepersonaliseerde labels en 2000 jars. De Facebook-ads genereerden 191.008.198 impressions en 195.936 clicks, met een CTR van 0,103% en een CPC van 0,11 euro (vs een gemiddelde van 0,3 voor food). De campagne scoorde ook prima inzake earned media. Volgens de Page Karma indicator van Social Lab is de Belgische pagina van Nutella nu leader binnen de food sector als het gaat om betrokkenheid en de activeringsposts van de campagne zijn tot dusver de meest engagerende die de tool ooit registreerde. Het verklaart waarom de actie uitgevoerd werd naar Nederland en naar Frankrijk.
 
BEST CONTENT MARKETING
My Renault Content driven Loyalty Platform - Renault/Headoffice
 
In 2010 had de Europese autosector te lijden onder een crisis. Nieuwe wagens verkopen werd lastiger, dus was het des te belangrijker bestaande klanten te behouden, onder andere voor het onderhoud van hun auto. Renault had wel een getrouwheids- en DM-programma, maar dat schoot tekort op een aantal terreinen. Zo stuurde het bijvoorbeeld een zelfde boodschap naar iedereen, terwijl niet alle chauffeurs dezelfde behoeften hebben: niet iedereen doet bijvoorbeeld evenveel kilometers per jaar, rijdt met hetzelfde model of op dezelfde manier. Om de precieze noden van elke klant te identificeren en daar met de juiste boodschap optimaal te kunnen op inspelen, lanceerde Renault zijn My Renault loyalty programma. Dat vertrekt vanuit een platform dat volledig gebaseerd is op content die wordt gepersonaliseerd naargelang de door de leden verstrekte informatie. Wie inschrijft, geniet een aantal exclusieve aanbiedingen en kan rekenen op een online agenda met daarin een kalender voor de te voorziene onderhoudswerken naargelang de kilometerstand en de geschiedenis van zijn auto (welk onderhoud wanneer moet worden gepland, welke onderdelen moeten worden vervangen, wanneer is de volgende technische controle,…). Bovendien krijgen leden bijzondere kortingen die aansluiten bij hun bestuurdersprofiel en hun wagen, kunnen ze deelnemen aan exclusieve wedstrijden, enzovoort. Daarnaast presenteert My Renault een pak praktische tips en technische uitleg, aangevuld met het laatste nieuws over het merk, een lifestyle luik en nog veel meer. De activering van het platform loopt via maandelijkse e-mails en geregelde posts via Facebook. De resultaten bleven niet uit. De kosten voor My Renault 2011-2013 tegenover het oude getrouwheidsprogramma daalden met 11%. Het aantal garagebezoeken per jaar steeg met iets meer dan 20%. Dat leverde de garages een extra volume van 25% op. Bovendien had My Renault ook een gunstige invloed op sales: de verkoop nam toe met 24%.

Een marketing projet in gedachten ? Een bureau opzoeken


ARCHIVE / AWARDS

JOBS


INTERVIEW

Anne-Sophie Vilain : Hoe de UBA Academy het succes van plaatselijke beslissers steunt

Anne-Sophie Vilain : Hoe de UBA Academy het succes van plaatselijke beslissers steunt



DOSSIER  



Netvertising: gelieve niet te storen!  


Het is geen geheim dat online reclame de surfers irriteert, maar niet dermate zoals een recente studie van het mediabureau Space aantoont. Sommige populaire formaten, zoals video, worden vanwege...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Hoe meer schermen, hoe meer mogelijkheden  


Het aantal schermen waarover de consumenten beschikken om media te consumeren, is exponentieel gegroeid. Naar aanleiding van de Media Vision Day van de GRP rond dit thema vroegen wij een aantal...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


High (Ad) Tech   


Een machtsovername van de technologiebedrijven. Dat was min of meer de teneur na de voorbije editie van het grootste creatieve festival ter wereld. Nergens wordt dat meer duidelijk dan in de...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier