SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?


Je wachtwoord versturen
close

Multimedia, Crossmedia, Transmedia, ... Alles start met een sterk verhaal, door Tom Rumes (Thomas More)

Maandag 28 November 2016


Multimedia, Crossmedia, Transmedia, ... Alles start met een sterk verhaal, door Tom Rumes (Thomas More)
De competentie inzake storytelling verfijnen en ze in een transmediaal verhaal vertalen. Dat is de doelstelling van de Master Class die de UBA Academy op 23 november wijdde aan digitale storytelling. De sessie werd geanimeerd door Tom Rumes, docent en onderzoeker bij Thomas More, professional trainer, transmedia producer en coauteur van het werk ‘How To Story’.
 
Verhalen vertellen is moeilijk. Vreselijk moeilijk. Toch heeft iedereen een verhaal dat, eens je de nodige tips en tricks op zak hebt, in beeld gebracht kan worden. Door hard werk, de juiste keuzes, maar ook door kennis van de opbouw van verhalen kun je de kunst van het storytelling wel degelijk aanleren.
 
Media is volop in transitie: video wordt interactief, VR is volop aan het doorbreken en sociale media zijn een volwaardig kanaal geworden. Een sterk verhaal blijft echter de basis van alles. Tijdens de sessie ‘digital storytelling’ van de UBA Academy starten we eerst met het zoeken naar een sterk onderwerp om daar dan een frisse invalshoek aan te koppelen. Vanuit die basis maak je dan een premisse of baseline voor je verhaal. Vandaag red je het niet alleen met feiten. Je maakt net het verschil door andere vertelvormen te gebruiken of door het integreren van storytelling technieken, die ook in de filmindustrie worden gebruikt, in je verhaal. Spanningsbogen, plot points of teasers als deel van de marketingmix. Als deel van je verhaal dus.
 
Je kunt wel aangeven dat je een verhaal minder sterk vindt, maar de vinger op de wonde leggen is dan weeral moeilijker. Als je die bouwstenen kent en rekening houdt met de valkuilen van storytelling zal je ook sneller sterkere verhalen maken. Principes zoals universal connection, finding emo of obstakels & conflict helpen hierbij.
 
Een verhaal is vaak meer dan enkel tekst of video. Gelukkig zijn er heel wat gratis tools en apps die je helpen om die content te verrijken. Met de app Filmic Pro op je smartphone en enige knowhow in beeldtaal maak je professionele video-opnames. Met Storify of Atavist maak je geweldige multimediale verhalen doorspekt met content die je haalt uit sociale media. En met Facebook Live of Snapchat bereik je snel heel specifieke doelgroepen zonder je jaarbudget op te souperen. De strafste Snapchatreporters worden nu al van de hogeschoolbanken geplukt door merken en bedrijven.
 
Maar er is nog meer. Transmedia storytelling gaat nog een stap verder: een verhaal wordt verteld over verschillende platformen heen. Multiplatformproductie zeg maar. Een combinatie van verschillende mediatypes (video, audio, foto, tekst, …) met op de verschillende platformen telkens een deel van het verhaal. Via sociale media kan je je verhaal dan gaan versterken. Publiekparticipatie, die de verhalen mee gaan beïnvloeden, maakt bijna altijd deel uit van een transmediaal verhaal. Met als resultaat dat de som der delen meer is dan het geheel! Deze nieuwe vormen van storytelling staan nog in hun kinderschoenen. Veel bedrijven gaan hier fouten maken. Ze gaan verhalen 1 op 1 vertalen naar alle platformen of gaan te veel kanalen gebruiken en kunnen die niet vullen met kwaliteitsvolle content. Als adverteerder en mediamaker is het in dit digitaal tijdperk essentieel dat je de bouwstenen van een sterk (transmediaal) verhaal kent en beheerst. Alleen zo val je op tussen de tsunami van informatie.  



ARCHIVE / BRANDS - STRATEGY

JOBS


INTERVIEW

Mark Barber (Radiocentre):

Mark Barber (Radiocentre): "Radio is niet alleen een tactisch medium."



DOSSIER  



Data & Privacy: hoe zich voorbereiden op de GDPR  


Wie nog niet gehoord heeft van GDPR, leefde op een andere planeet. De nieuwe Europese wetgeving rond privacy heeft verregaande gevolgen voor marketeers, maar ook voor uitgevers. Een stand van...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Pitches en matchmakers: It takes two to tango  


In tijden waarin marketingafdelingen steeds kleiner worden, de specialisaties blijven toenemen en integratie de meest gebruikte term is, mag het geen wonder heten dat de marketingdirecteur er...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


ACC Profitability Survey : Communicatiebureaus financieel gezonder  


261,4 miljoen euro. Dat is de som van de totale inkomsten van de 74 bureaus die deelnamen aan de ACC Profitability Survey. Naar jaarlijkse gewoonte bevroeg de ACC zijn leden over hun financiële...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier