SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?


Je wachtwoord versturen
close

Crafting the shit out of radiocommercials, door Peter Baert (Raygun)

Vrijdag 4 November 2016


Crafting the shit out of radiocommercials, door Peter Baert (Raygun)
Wat als ik je zeg dat jij de volgende Cannes Lions Grand Prix in Radio kunt winnen? Ja, jij. En als het niet de volgende is, dan degene daarna… Ik geloof daar stellig in, we hebben in dit land zeker de kwaliteit om dit te bereiken. We hebben, zonder enige overdrijving, de strafste creatieven, de beste bureaus, de meest creatieve en professionele radioproductiestudio’s, getalenteerde acteurs, etc. Dus waarom zou dit niet mogelijk zijn?
 
Natuurlijk gaat dit niet vanzelf, er is een heleboel vakmanschap voor nodig. Crafting in het schrijven en uitwerken van je idee, een productiehuis dat die extra mile gaat in de crafting van je radiospot. Je bureau moet in je idee geloven en zijn crafting gebruiken om het te verkopen aan een zeer moedige klant.
 
Een gezonde dosis passie voor radio is verder ook een goed begin. Sinds ik werk in radioproductiestudio’s, kijk ik ieder jaar uit naar de Grand Prix in Radio. En ik heb altijd het gevoel dat wij die ook kunnen halen. Nochtans heeft dit land, zover dat ik weet en kon nagaan, nog geen Gold Lion in radio gewonnen. En wat te denken van de sterke radio award landen zoals Australië en vooral dit jaar Zuid-Afrika? Hoe komt het dat deze landen het zo goed doen? Op de Cannes Radio Jury nabespreking gaf Jenny Glover, Executive Creative Director van TWBA /Africa daar een inspirerend antwoord op.
 
We mogen ons natuurlijk niet blind staren op al die radio awards, zeker niet als de volgende promo brief klaarligt en we terug aan het dagelijkse productiewerk beginnen.
 
Het schrijven en produceren van een radiospot is ook een heel snel proces geworden, als de media geboekt zijn, kun je het schrijven en produceren uitstellen tot een paar dagen voor aanlevering. Allemaal mogelijk. Maar hoe kun je iets naar het volgende niveau tillen als je in een dergelijke korte productietijd zit?
 
Daarom willen we bureaus uitnodigen om vroeger samen te werken met radioproductiestudio’s, om weer PPM’s te organiseren voor radio, zoals wij onlangs deden voor Binck Bank.
 
Ik verwijs hier ook graag naar een bijzonder interessante presentatie op Cannes Lions ‘Breaking the code of creativity’. Contagious and Razorfish keken met behulp van datamodellen naar alle Cannes Lions winnaars om te achterhalen wat de bepalende factoren zijn om een Lion te winnen. Uiteindelijk was hun verrassende besluit dat hoe meer personen er op de credits-lijst staan, hoe groter de kans om een Lion te winnen. Dit betekent uiteraard niet dat je de poetsvrouw op de credits-lijst moet zetten, omdat zij toevallig passeerde toen jij aan je idee aan het werken was.
 
Als je een geweldig radio-idee hebt en je wilt er voor gaan, dan moet je vooral je team verzamelen en je passie delen, met je klant, accounts, creatieve directie, strategen, maar ook met je productiehuis, de acteurs, coach, engineers, etc. Als je iedereen aan boord hebt en je kunt je idee loslaten in dit team, dan kan het alleen maar groeien tot iets wat je niet voor mogelijk hield.
 
En het gaat uiteraard verder in de productie van je radiospot, laat dingen gebeuren in de studio. Kom niet binnen met “goedgekeurde” teksten waar geen letter aan gewijzigd mag worden. Neem maquettes op om ideeën uit te proberen, gebruik desnoods de Cobra app.
Ga mee op de trip van de acteurs en studio en neem ze mee op jouw trip. Laten we elkaar uitdagen om radio ideeën naar het volgende niveau te tillen. Laten we allemaal gaan zwemmen, in een zee genaamd Grand Prix in Radio.
 
 
 
 
 
 



ARCHIVE / CREATIONS

JOBS


INTERVIEW

Mark Tungate:

Mark Tungate: "Er bestaat geen enkele andere prijs zoals de Epica Awards"



DOSSIER  



B2B Awards 2017: de laureaten  


De vierde editie van de B2B Awards heeft haar verdict bekendgemaakt. De Press en Communication-jury’s die werden voorgezeten door Alex Thoré (Proximus), reikten vier prijzen uit in de eerste...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Mixx Awards 2017: de gouden campagnes   


Voor de vijfde keer in zes jaar tijd won TBWA de titel van Agency of the Year op de Mixx Awards van BAM. Het bureau haalt drie prijzen binnen met Telenet dat op zijn beurt de titel van Advertiser...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


De ambities van Kickstarter: bouwen aan een creatievere wereld  


Als crowdfunding platform dat sinds twee jaar actief is in België, mobiliseerde Kickstarter sinds zijn oprichting in 2009 bijna dertien miljoen mensen samen. Die legden 3,2 miljard dollar op...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier