SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?


Je wachtwoord versturen
close

The Future of Social in Advertising, door Stijn Jansen en Bram Ceuppens​ (Heat)

Maandag 24 Oktober 2016


The Future of Social in Advertising, door Stijn Jansen en Bram Ceuppens​ (Heat)
Begin 2015 verhuisden Belgische creatieven Stijn Jansen en Bram Ceuppens van mortierbrigade naar Heat In San Francisco. Vandaag werken ze er in een van de grootste reclamemarkten van de VS, omsingeld door internetgiganten zoals Facebook, Twitter en Youtube. Vijf weken houden lang houden ze voor MM de vinger aan de pols over de zin en onzin van social media in advertising.
 
Een goed verhaal
Onze sector heeft een vreemde verhouding met social media. We houden ervan omdat het spannend is en inspireert. Omdat het voortdurend innoveert en nieuwe deuren voor ons opent. Omdat het ons toelaat om ongegeneerd over ons #newwork te #humblebraggen tegen iedereen in ons professionele en privé netwerk.
 
Tegelijk frustreert het ons. Telkens we de sociale formule denken gekraakt te hebben steekt er een nieuwe vreemde app of technologie zijn neus aan het venster en zet heel Silicon Valley de zeilen bij om de nieuwe hype zo snel mogelijk te adopteren. Denk aan Facebook en Twitter die plots livestream functionaliteiten lanceerden na het kortstondige succes van Meerkat, of Instagram dat recent Stories lanceerde om Snapchat bij te benen. En dat alles aan een duizelingwekkend tempo. Tegen de tijd dat wij als reclamemakers een klant hebben overtuigd van de waarde van een innovatief, nieuw Facebookconcept bestaat de kans dat het intussen alweer achterhaald is. Thanks for nothing Zuck.
 
En dan hebben we het nog niets eens gehad over de ingewikkelde dans waarin creatieven en social media managers voortdurend verwikkeld zitten om een eenduidig verhaal de wereld in te sturen.
 
Maar hoe kan je dan als reclamebureau nog werk maken voor social dat verder reikt dan het lollige prentje met de leuke caption? Waar moeten we naartoe met onze big ideas en nog biggere campagnes? Als we geen Facebook-apps meer mogen maken zoals in the good ol’ days, wat dan eigenlijk wel? Het antwoord is vreemd genoeg misschien wel: tv-spots.
 
Let us elaborate: de grootste evolutie die we de laatste jaren hebben doorgemaakt is niet dat we onze aandacht zijn gaan verleggen naar sociale media, het is net dat we die nieuwe internet- en videokanalen erbij hebben genomen. In vergelijking met 2015 alleen al consumeren we tegenwoordig met zijn allen dagelijks 1 volledig uur extra content. Dat zijn twee bezoeken aan de bioscoop, per week. 60 minuten per dag die nu opgeëist worden door soms goeie, maar vaak eerder middelmatige content. En laat dat nu net zijn waar als reclamemakers in excelleren: verhalen vertellen en heel erg goeie content maken. Spots dus, maar dan voor een ander kanaal.
 
Nieuwe kanalen betekent echter nieuwe spelregels. Social media draait op sneller, meer en hypertargeted. Social media heeft standaarden zoals auto-play en muted audio. En dan hebben we het nog niet gehad over dingen zoals sequenced storytelling. Succesvol content maken voor social vergt veel meer dan een link posten en er wat geld achter zetten. Het smeekt om slimme en dedicated vondsten. Minder werk voor iedereen, maar meer creaties voor kleine, specifieke groepen, gecraft met dezelfde liefde als onze gemiddelde grote campagnes of award-bait. En niemand lijkt die markt momenteel al gemonopoliseert te hebben.
 
Het feit dat het beste voorbeeld van zo’n tailor-made content tot nog toe misschien wel de Geico pre-roll campagne is toont dat het sociale speelveld nog helemaal open ligt. Het enige wat het nodig heeft is een solide strategie, een geweldige idee... en een klant (m/v) met een stevig paar kl**en.
 
Meer over die kl**en volgende week, wanneer we het hebben over social jail.
 
Getekend,
Stan Johnson and Brahm Coupons
 
 



ARCHIVE / MEDIA - ONLINE

JOBS


INTERVIEW

Rob Flaherty (Ketchum):

Rob Flaherty (Ketchum): "De jacht op talent en change management zijn de twee grootste uitdagingen van nu"



DOSSIER  



Hoe Sodastream zijn visie verspreidt  


Op 14 februari werd de jaarlijkse selectie van het Gekozen Product van het Jaar bekendgemaakt. Dat initiatief bekroont elk jaar de populairste innovaties bij de Belgen, op basis van een...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Vergeet clicks en swipes, we gaan chatten  


Na jaren achter de schermen staan chatbots in 2017 helemaal bovenaan de agenda van veel marketeers. Maar zijn chatbots een marketinginstrument of is dat een veel te eng keurslijf? En hoe moeten we...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Creative Belgium Awards 2017: de Grand Prix en de tien Gold   


De 2017-editie van de Creative Belgium Awards was goed voor een Grand Prix: ‘Nello & Patrasche’, bedacht door Friendship voor Stad Antwerp en bekroond in Outdoor. De creatie haalt ook een Gold...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier