SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?


Je wachtwoord versturen
close

IAB Mixx Awards 2016: de gouden cases

Donderdag 20 Oktober 2016


IAB Mixx Awards 2016: de gouden cases
Dit jaar reikte de jury van de IAB Mixx Awards zeven Gold uit. Die bekronen zeven verschillende adverteerders en campagnes, gemaakt door vijf bureaus. Een close-up van deze gouden campagnes voor VOO, Visit Brussels, Studio Brussel, B-Classic, Child Focus, Klara en Stad Antwerpen, verwezenlijkt door DDB, Air, These Days, Famous en Shtick.




Best Multi-Channel Campaign : ‘Call Brussels’ - Air/Visit Brussels
Twee weken was de recordtijd die Air nodig had voor het bedenken en uitwerken van de ‘Call Brussels’ campagne. Dat deed het op verzoek van Visit Brussels, het communicatiebureau van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. Sinds de aanslagen in Parijs eind 2015 en de ‘Brussels lockdown’ die erop volgde en die nog nefaster was voor het imago van de hoofdstad, waren de economische gevolgen voor de toeristische sector aanzienlijk. Iedereen zat dus te wachten op een reactie van de bevoegde overheid. In plaats van de zoveelste corporate campagne in de internationale pers kwamen Visit Brussels en Air op de proppen met een interactieve en vooral participatieve actie die de voornaamste betrokkenen aan het woord liet: de Brusselaars zelf.
 
Aangezien de inwoners van de hoofdstad de beste ambassadeurs en het best geplaatst zijn om over hun stad te vertellen, kregen zij de missie de toeristen ervan te overtuigen dat Brussel helemaal niet de oorlogszone is die in sommige buitenlandse zone afgeschilderd wordt. Dat deden ze door vragen van buitenlanders te beantwoorden via Mupi’s die omgebouwd waren tot telefooncellen.
 
Die waren geïnstalleerd op drie emblematische plaatsen: de Kunstberg, het Flagey-plein en het Gemeenteplein in Molenbeek. Daar konden voorbijgangers rechtstreeks antwoorden op de vragen van buitenlandse toeristen die via de site call.brussels de cabine die ze wensten te bellen konden uitkiezen. De traffic naar het platform werd gegenereerd door een Europese banneringcampagne. Er waren ook webcams voorzien die de omgeving filmden en de beelden rechtstreeks uitzonden op het daartoe voorziene platform.
 
Van 7 tot 11 januari belden in totaal zowat 12.688 mensen uit 154 landen naar een van de ‘telefooncellen’. visit.brussels benadrukt dat 74% van de oproepen uit het buitenland kwam, niet alleen uit de buurlanden, maar ook uit de Verenigde Staten, Japan, Brazilië en Australië. Ook op de sociale netwerken bleef het succes niet uit: daar zagen meer dan 9,3 miljoen mensen de hashtag #CallBrussels.
 
De campagne werd gevolgd door de internationale verspreiding van videofragmenten die tijdens de actie gedraaid werden. Dat gebeurde via de sociale netwerken en op websites in de prioritaire landen (het Verenigd Koninkrijk, Nederland, Duitsland, Frankrijk, Italië en Spanje).
 
Het geheel werd ondersteund door een PR-luik (onder leiding van Whyte Corporate Affairs) en gevoerd in samenwerking met Toerisme Vlaanderen en Wallonie-Bruxelles Tourisme.
 

Best Media Strategy : ‘Coins of Hope’ - These Days/Child Focus
In Europa verdwijnt om de twee minuten een kind. Gelukkig worden de meesten snel teruggevonden, voor anderen duurt het helaas maanden of soms jaren. Child Focus geeft de hoop in elk geval nooit op en doet alles wat mogelijk is om de families te helpen bij hun zoektocht.
 
Om dit onder de aandacht te brengen lanceerde de organisatie ter gelegenheid van de Internationale Dag voor de Vermiste Kinderen haar ‘Coins of Hope’: een miljoen vers geslagen muntstukken van 2 euro met als beeltenis het portret van Liam Vanden Branden die in 1996 verdween. Als jongste kind in België dat al zolang vermist is, staat hij symbool voor al zijn lotgenootjes van vandaag en morgen. Met deze ‘Coins of Hope’ die letterlijk een nieuw ‘medium’ zijn dat van hand tot hand gaat, wil de organisatie de hoop voor elk vermist kind levendig houden, in ieders hand, in elk land.

Op de munten staat de foto van Liam die ook op de affiches met zijn opsporingsbericht gebruikt werd, alsook de website waar de details over alle vermiste kinderen kunnen worden teruggevonden. In de bijhorende mediacampagne worden mensen uitgenodigd de hoop levendig te houden door de munten die ze uitgeven te fotograferen en dat beeld te delen met de hashtag #CoinsofHope. Die foto’s verschenen telkens op een wereldkaart online (op de interactieve kaart coinsofhope.eu).
 
De boodschap werd verspreid aan de hand van tv- en radiospots, ATM screens, affiches en ambient media. De actie leverde earned media ter waarde van 22 miljoen euro op en leidde tot 180 miljoen media-impressies. Maar veel belangrijker: ze draagt vandaag nog steeds bij tot het in stand houden van de hoop dat deze vermiste kinderen ooit gevonden en nooit vergeten zullen worden.
 

Best Single-Channel Campaign : 'Stardust for Bowie’ - DDB/Studio Brussel
Bij wijze van hulde aan David Bowie, en in samenwerking met volkssterrenwacht Mira lanceerde DDB de website stardustforbowie.be voor StuBru. Doelstelling: de geestelijke vader van Major Tom zijn eigen constellatie geven, zoals die geregistreerd werd op het moment van zijn overlijden. Ze bevindt zich in de buurt van Mars en bestaat uit zeven sterren die naar evenveel albums van de artiest refereren. De constellatie heeft de vorm van de beroemde roodblauwe bliksemschicht van Aladdin Sane. Op de website die verbonden is met Google Sky kunnen fans hun persoonlijke bijdrage achterlaten door hun favoriete nummer aan de constellatie toe te voegen en een persoonlijke boodschap in de vorm van een ster toe te voegen. Hoe meer sterren, hoe harder de constellatie op de homepagina schittert.
 
Het resultaat liegt er niet om: zonder enige mediabesteding leverde de actie 200.000 afscheidsberichten uit 80 verschillende landen op, net zoals 1,1 miljoen shares en comments, plus 13,3 miljard impressies (bron: Talkwalker).
 

Best Content Marketing : ‘Epicgram’ - DDB/B-Classic
DDB Brussels bedacht en ontwikkelde Epicgram, een nieuwe app (IOS en Android) en vooral de eerste audiofilter die momenten uit het dagelijks leven van de gebruikers transformeert tot epische films, door ze te combineren met beroemde symfonische werken. Het resultaat kan natuurlijk gedeeld worden op de sociale netwerken, met de hashtag #Epicgram.
 
Epicgram is het werk van het Belgische muziekfestival B-Classic en de onafhankelijke productiemaatschappij Outhere Music. Beide partners wilden de handen in elkaar slaan om te tonen hoe belangrijk klassieke muziek kan zijn als ze een onderdeel van je dagelijks leven wordt. De lancering van Epicgram werd ondersteund door een campagne op de sociale netwerken en een bioscoopspot.

Resultaat: de app werd 10.000 keer gedownload in een week tijd. 35% van de gebruikers is tussen 25 en 34 jaar. Gemiddeld een Epicgram op vier wordt gedeeld op de sociale netwerken. Via de app beluistert elke gebruiker gemiddeld drie stukken klassieke muziek op Spotify of zijn iPhone, dankzij een samenwerking met Alpha Classic die rechtstreeks doorverwijst naar beide platformen. De app leverde 87 miljoen impressies op (bron: TalkWalker).
 

Best Use of Technology within a Campaign : ‘This was Louise’s Phone’ - Air Brussels/VOO
Cyberpesten is een fenomeen dat in deze tijden van sociale media helaas al te vaak voorkomt en soms dramatische gevolgen kan hebben. Als internetprovider wil VOO alles in het werk stellen om dit soort wantoestanden te vermijden en het probleem aan te pakken. Om jongeren te sensibiliseren voor deze problematiek ontwikkelde hij samen met Air en de Federale Politie een interactief experiment in de vorm van het platform Letelephonedelouise.com. Dat draagt de voornaam van een 16-jarige meisje dat in 2014 zelfmoord pleegde, nadat ze het slachtoffer werd van cyberpesten.
 
Op de minisite ontdekken de bezoekers een reële installatie met 600 ballonnen (die symbool staan voor de virtuele tekstballonnen) waarop gemene boodschappen staan. Tijdens het experiment worden de bezoekers begeleid door de stem van de vader van Louise die het verhaal van zijn dochter vertelt. Het parcours eindigt in het midden van de installatie waar de telefoon ligt.
 
Surfers kunnen zich engageren tegen cyberpesten door een manifest te ondertekenen en te delen, waarin de basisregels inzake respect voor de andere mensen op het net vermeld staan. De namen van de ondertekenaars verschijnen onmiddellijk op de muur van de installatie. Slachtoffers of getuigen van virtueel pestgedrag vinden op de site de nodige hulp om zo goed mogelijk te reageren. Tv-spots en banners moeten traffic naar het platform genereren.
 
Door een digitale ervaring te creëren rond een fysieke installatie wordt het ontastbare aspect van cyberpesten meer tastbaar. De omvang van de installatie symboliseert het gewelddadige en impactvolle karakter op het leven van de slachtoffers.
 
De website kwam aan bod in verschillende nationale media waaronder Le Soir, RTBF, RTL en La Libre. Na een week telde hij meer dan 100.000 bezoekers en meer dan 7300 likes en shares op Facebook. Tal van internationale blogs en organisaties ondersteunen de campagne.
 
Daarnaast creëerde het bureau voor de federale politie ook een offline VR-experience die gebruikt kan worden op scholen tijdens gesprekken over cyberpesten.


Best Mobile App: Born in Antwerp – Shtick/Stad Antwerpen
De Stad Antwerpen vroeg Shtick om een mobile app te bedenken die Born In Antwerp, het city marketingplatform dat de creativiteit en innovatie in Antwerpen wil promoten, zou activeren.
 
Aangezien er een hoop content (events, nieuws, tips, enz.) rond Born in Antwerp bestond, realiseerde het communicatiebureau zich snel dat dat het met een innovatief en nuttig concept op de proppen moest komen opdat de app niet na een keer gebruiken in de vuilbak zou belanden. Shtick kwam daarop met Bo, een interactieve chat-bot die in interactie gaat met de gebruiker, events aanraadt, verhalen vertelt en af en toe een grapje maakt, alles naargelang de interessesfeer van zijn gesprekspartner. Hoe meer je praat met Bo, hoe slimmer en relevanter hij namelijk wordt voor de gebruiker. Verder kan Bo de conversatie ook opsmukken met links, beelden, GIF's, geluidsbestanden of video's. Kortom, een beetje zoals in de film 'Her', lijkt ons. Naast de persoonlijke chat-assistent bestond de app uit een game waarmee je alle creatieve ideeën die geboren werden in Antwerpen kon ontdekken tijdens een wandeling door de stad. Bo was uiteraard bij de pinken om informatie toe te voegen indien nodig. Een andere sectie was een handig overzicht van alle events rond Born in Antwerp.
 
Dankzij de emotionele connectie die Bo teweegbracht, was er een hoog percentage van terugkerende gebruikers. Shtick, dat ook uitgeroepen werd tot Most Promising Agency op deze MIXX Awards, slaagde aldus in zijn doelstelling om een duurzame app te creëren.


Best Website: Klarafy – FamousGrey/Klara
Het toenmalige Famous en Klara ontwikkelden in mei van dit jaar Klarafy, een webtool die ieders muzieksmaak vertaalt in… klassieke muziek. Bedoeling: de kunst toegankelijker maken voor het grote publiek.
 
In de praktijk zoekt Klarafy naar affiniteiten, gelijkenissen en connecties tussen de favoriete muziek van een individu en klassieke muziek. Om dit soort conversie te verwezenlijken overloopt de tool de Spotify-playlist van de persoon in kwestie aan de hand van drie criteria: het favoriete muziekgenre, de overheersende muzikale sfeer en specifieke aanwijzingen, zoals bepaalde instrumenten of stemtypes, enzovoort.
 
Na afloop van de campagne bleek dat Klara zijn doelstelling, een groter publiek vinden voor klassieke muziek, bereikt had en daarnaast spinde ook partner Spotify garen bij het slimme idee van Famous. De gemiddelde Spotify gebruiker die naar klassieke muziek luistert, was 53 jaar oud vòòr de lancering van Klarafy. Na de actie bleek de gemiddelde leeftijd tien jaar lager te liggen en groeide het aantal luisteraars van klassieke muziek op de streamingsite met 82,6%. De Klarafy website noteerde 140.464 bezoeken en 60.000 Klarafied playlists. Ook op PR-vlak was de actie een voltreffer, met heel wat media-aandacht op tv en radio als als resultaat. De totale mediawaarde lag op 580.000 euro. aarde lag op 580.000 euro.

Een marketing project in gedachten ? Een bureau opzoeken


ARCHIVE / AWARDS

JOBS


INTERVIEW

ADVERTORIAL - Onlineprinters, de actieve partner van de eventsector

ADVERTORIAL - Onlineprinters, de actieve partner van de eventsector



DOSSIER  



B2B Press & Communication Awards: de laureaten


Zowat 200 aanwezigen woonden gisteravond de derde gala-avond van de B2B Press & Communication Awards bij in Bozar. De jury van Stephan Salberter (ING Belgium) reikte elf prijzen uit en ook dit...


en savoir plus


IAB Mixx Awards 2016: de gouden cases  


Dit jaar reikte de jury van de IAB Mixx Awards zeven Gold uit. Die bekronen zeven verschillende adverteerders en campagnes, gemaakt door vijf bureaus. Een close-up van deze gouden campagnes voor...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Netvertising: gelieve niet te storen!  


Het is geen geheim dat online reclame de surfers irriteert, maar niet dermate zoals een recente studie van het mediabureau Space aantoont. Sommige populaire formaten, zoals video, worden vanwege...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier