SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?


Je wachtwoord versturen
close

Bedrijven kunnen niet veranderen, door Bart De Pauw (Piëzo - Strategy in Motion)

Maandag 17 Oktober 2016


Bedrijven kunnen niet veranderen, door Bart De Pauw (Piëzo - Strategy in Motion)
Zo kopte ooit een briljant artikel over ‘change’. De kernboodschap is simpel: succesvolle bedrijven lijken niet te moeten veranderen, terwijl crisisbedrijven niet (meer) over de nodige middelen beschikken om te kunnen veranderen. Gevolg, bedrijven veranderen niet. Herkenbaar? Gelooft dan niemand in de evolutietheorie van Darwin? Het is net wanneer er budgettaire ruimte is dat het moment is aangebroken om jezelf te gaan heruitvinden. Waarom gebeurt dit dan zo weinig? Waarschijnlijk omdat de verschillende voorwaarden om een effectieve verandering door te voeren niet samenvallen. Verandering staat vaak synoniem voor een groot ongemak. Het ligt niet in de natuur van de mens om dit te doen. De hamvraag is bijgevolg: hoe creëer je een cultuur van verandering?

Er zijn twee fasen in een veranderingsproces: vooreerst ze initiëren en ze vervolgens duurzaam maken. De eerste voorwaarde voor de initiatie is het definiëren van een duidelijke visie en strategie. Medewerkers moeten duidelijk begrijpen waarom de gewenste verandering belangrijk is. Enkel op die manier kan het nodige interpreneurship worden aangewakkerd onder een groot aantal werknemers, waardoor verandering een bijna natuurlijk proces wordt. Verschillende studies tonen aan dat mensen meer open staan ​​voor verandering, als ze kunnen helpen bij het definiëren en realiseren ervan. Een grote verantwoordelijkheid voor het management dat dit proces van sensibiliseren, overtuigen en vooral het dagelijks voorbeeld geven, best niet onderschatten in tijd en middelen.

Om het veranderingsproces te versnellen, is het aanwakkeren van een gevoel van urgentie zeer nuttig. Dit is de tweede voorwaarde. Soms wordt dit ook wel ‘burning platform’ genoemd. Dit hoeft geen doemscenario te zijn, maar vaak helpt het. Het is het verschil tussen “als we dit nu niet doen, dan …” versus “stel nu eens dat we in staat zouden zijn om…”.  

Maar er is meer nodig dan alleen een duidelijke strategie en een gevoel van urgentie. Vertrouwen is het derde fundament voor verandering. De voordelen van bedrijven met een vertrouwenscultuur zijn overduidelijk: ze werken sneller en kostefficiënter. Bedrijven waar het vertrouwen laag is, zijn vaak bureaucratisch, hebben personeel dat niet geëngageerd is en de politiek bepaalt er het dagelijks leven.

Sommigen beweren dat HR overbodig zal worden, als het gaat om het installeren van een cultuur van verandering. Ik denk net het tegenovergestelde. Het is een kwestie van investeren in een HR business partner met een focus op het ontwikkelen van soft skills. Een functie vaak onder druk staat in crisis. Soft skills is een verzamelnaam voor de persoonlijke eigenschappen, sociale en communicatieve bekwaamheden, taalvaardigheid, persoonlijke gewoonten, vriendelijkheid en optimisme, die kleur geven aan de relaties met anderen. Dus wanneer bedrijven alleen de hard skills willen verzekeren binnen de HR afdeling, is het duidelijk dat deze laatste haar cruciale rol nodig in veranderingstrajecten niet kan spelen.

HR business partners die uitblinken in soft skills coaching, zijn in feite de echte veranderingsagenten, tenminste als ze de business door en door begrijpen. Het is hun bevoegdheidsdomein en als het goed is hebben zij een duidelijk mandaat meegekregen vanuit het management. Zij bezitten een ‘menselijke’ radar voor potentiële problemen of kansen die zich voordoen. Ze moeten een directe lijn hebben met het management om snel te kunnen escaleren, zonder politieke agenda. Dit impliceert openheid en wederzijds vertrouwen. Regelmatige en transparante communicatie naar de ganse organisatie is cruciaal en moet een van hun hoofdbekommernissen zijn om de connectie met de medewerkers niet te verliezen.

Vaak zie je dat veranderingstrajecten samenvallen met een performance management aanpak. De bedoeling is dat de werknemers zich kunnen gedragen als leiders binnen hun domein, waardoor ze zelfbewust en zelfmotiverend worden. Centraal hierbij staat het geven van vertrouwen, vrijheid en verantwoordelijkheid. Talent management, een aangepaste COMP&BEN, een inspirerende werkplek, het installeren van een nieuwe manier van werken, trainingen op veerkracht… het hoort er allemaal bij. Maar het is enkel door als groep te functioneren dat bedrijven de grootste uitdagingen kunnen overwinnen. Dat moet de absolute focus zijn. En dé voorwaarde om samen te werken als een sterk team, is wederzijds vertrouwen. “Without trust, collaboration is merely cooperation”.

Een marketing project in gedachten ? Een bureau opzoeken


ARCHIVE / INTELLIGENCE - INNOVATION

JOBS


INTERVIEW

(ADVERTORIAL) De MovieMatch van Catherine Closset (BNP Paribas Fortis)

(ADVERTORIAL) De MovieMatch van Catherine Closset (BNP Paribas Fortis)



DOSSIER  



B2B Press & Communication Awards: de laureaten


Zowat 200 aanwezigen woonden gisteravond de derde gala-avond van de B2B Press & Communication Awards bij in Bozar. De jury van Stephan Salberter (ING Belgium) reikte elf prijzen uit en ook dit...


en savoir plus


IAB Mixx Awards 2016: de gouden cases  


Dit jaar reikte de jury van de IAB Mixx Awards zeven Gold uit. Die bekronen zeven verschillende adverteerders en campagnes, gemaakt door vijf bureaus. Een close-up van deze gouden campagnes voor...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Netvertising: gelieve niet te storen!  


Het is geen geheim dat online reclame de surfers irriteert, maar niet dermate zoals een recente studie van het mediabureau Space aantoont. Sommige populaire formaten, zoals video, worden vanwege...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier