SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?


Je wachtwoord versturen
close

Karolien Vanhelden (THoM): "Branding is verleden tijd. In 2017 speken we over direct brand commerce."

Donderdag 13 Oktober 2016


Karolien Vanhelden (THoM):
Marketingconsultancybureau The House of Marketing (THoM), onderdeel van de Quanteus groep, trok sinds eind vorig jaar al 17 nieuwe medewerkers aan en plant naar verluidt nog verdere aanwervingen dit jaar. We vroegen Karolien Vanhelden, Senior Consulting Manager en Head of Marketing, om wat meer uitleg bij die nieuwe lichting marketeers. Tegelijkertijd kregen we in primeur het thema van de volgende Yearly Marketing Survey die volgend jaar aan jaargang veertien toe is.

Vanwaar die stevige uitbreiding?
We zijn een groeiend bedrijf, dus ons huidige personeelsbestand van 50 consultants is geen overbodige luxe. Anderzijds is de marketingwereld enorm in verandering, waardoor er voortdurend nieuwe marketingfuncties ontstaan. Er zijn zoveel nieuwe tools en technologieën waar zeer snel op ingespeeld moet worden. Voor een bedrijf wordt het dus onmogelijk om al die profielen vast in huis te hebben. Als je vandaag iemand nodig hebt die gespecialiseerd moet zijn in online video, kan dat morgen iemand zijn die thuis is in augmented reality. De nieuwe lichting bij THoM bestaat uit een mix van juniors en meer ervaren mensen. De jongeren zijn voor het overgrote deel marketeers uit businessscholen als Vlerick en Solvay. Bij de nieuwe seniors zitten functies als een Marketing Technology Director en een specialist rond marketing automation. Experten binnen het snijvlak van marcom en technologie zijn niet makkelijk te vinden en de businessscholen staan op dat vlak toch achter op de markt. We bieden intern dus opleidingen aan rond thema's als marketing automation. We willen voor jong talent dé marketingschool zijn waardoor ze kunnen doorgroeien tot topmarketeers. Daarom investeren we in initiatieven als masterclasses, Marketing Genius en bootcamps voor onze nieuwe medewerkers.

Hoe evolueert ThoM zelf wat betreft zijn positionering en activiteiten?
Naast de core marketing (branding, loyalty, enz.) hebben we momenteel drie belangrijke domeinen waar we op focussen: marketing technology en marketing automation, omnichannel en e-commerce en een luik dat we marketing capabilities of the future noemen. Bij dat laatste adviseren we adverteerders bijvoorbeeld over hoe ze hun marketingafdeling moeten organiseren en over welke profielen daarvoor nodig zijn. We onderscheiden ons als marketingconsultancybureau door zowel denkers als doeners te zijn. We zeggen niet alleen wat de beste strategie is om een bepaald probleem op te lossen, maar we zijn ook in staat om oplossingen uit te rollen en te implementeren.
Daarnaast vullen onze consultants regelmatig tijdelijke functies op in verschillende sectoren waardoor ze heel wat ervaring in the field krijgen.

Het hoofdthema van jullie Yearly Marketing Survey was dit jaar marketing automation. Wat wordt het volgend jaar?
Onze survey van 2017 is in volle voorbereiding. We willen dat marketing automation verhaal naar een volgend niveau brengen. We zijn van emotionele en visuele branding naar contextuele en gepersonaliseerde communicatie gegaan en nu wordt het transactioneel. We evolueren namelijk naar een wereld waarbij elk moment dat de consument in contact komt met je merk een moment van transactie moet kunnen zijn; elk touchpoint kan een moment van transactie worden. De grenzen tussen online en offline vervagen, maar ook die tussen marketing en sales. De rollen van beide zullen in vraag worden gesteld. Voorbeelden van transactionele communicatie zijn de 'connected' koelkast of de Amazon Dash Buttons, waarbij je met een druk op een knop een product opnieuw kan bestellen. Stel dat de Becel-boter op is in de koelkast. Hoe kan een marketeer van Solo er dan voor zorgen dat de consument switcht naar zijn merk. Dat zijn de uitdagingen waar marketeers mee geconfronteerd zullen worden. Branding bestaat eigenlijk niet meer. In de toekomst zullen we spreken over direct brand commerce.

In verschillende sectoren staat er door de automatisering en digitalisering veel werkgelegenheid op het spel. In welke mate speelt dat in de marcomsector?
Ik zie het niet echt somber in. Het is waar dat je door bepaalde automatiseringsprocessen en marketingtechnologie bepaalde routineuze taken zult kunnen laten uitvoeren door softwaretools. Er gaat dus meer kunnen gebeuren met minder mensen, maar net door die digitalisering zullen er nieuwe vaardigheden nodig zijn binnen de marketingteams. Ik denk dan vooral aan strategie, maar ook het dataverhaal zal meer mankracht vergen. Bepaalde zaken worden geautomatiseerd, maar je moet nog altijd weten wat het resultaat ervan is. Je moet die data juist kunnen interpreteren om dat automatiseringsproces te herzien. Dat analytische luik wordt dus belangrijker. Machines kunnen nog altijd niet denken als mensen. Je hebt dus bepaalde profielen en een human touch nodig om die digitalisering zo optimaal mogelijk te laten verlopen.



ARCHIVE / BRANDS - STRATEGY

JOBS


INTERVIEW

Patrick Van Dijck (Brightfish):

Patrick Van Dijck (Brightfish): "Storytelling via mooie films krijgt opnieuw een plaats binnen merkstrategieën"



DOSSIER  



Hoe Sodastream zijn visie verspreidt  


Op 14 februari werd de jaarlijkse selectie van het Gekozen Product van het Jaar bekendgemaakt. Dat initiatief bekroont elk jaar de populairste innovaties bij de Belgen, op basis van een...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Vergeet clicks en swipes, we gaan chatten  


Na jaren achter de schermen staan chatbots in 2017 helemaal bovenaan de agenda van veel marketeers. Maar zijn chatbots een marketinginstrument of is dat een veel te eng keurslijf? En hoe moeten we...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Creative Belgium Awards 2017: de Grand Prix en de tien Gold   


De 2017-editie van de Creative Belgium Awards was goed voor een Grand Prix: ‘Nello & Patrasche’, bedacht door Friendship voor Stad Antwerp en bekroond in Outdoor. De creatie haalt ook een Gold...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier