SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?


Je wachtwoord versturen
close

'Weg met Beethoven', door Raoul Maris (Gelotology)

Donderdag 22 September 2016


'Weg met Beethoven', door Raoul Maris (Gelotology)
- Voor vragen over de factuur, druk 1.
- Voor vragen over de producten en tarieven, druk 2.
- Voor vragen over een verhuis, druk 3.
- Voor vragen over promoties, druk 4.
- Voor andere vragen, druk 9.

Tuuut.

- Al onze medewerkers zijn momenteel in gesprek.
- Om gebruik te maken van onze terugbeldienst, druk 1.
- Als u wil blijven wachten, druk 2.

Tuuut.

- De wachttijd bedraagt op dit moment meer dan 11 minuten.
 
- Beethoven
- Beethoven
- Beethoven

KLIK!!!
 
België mag zich terecht tot één van de beste reclamelanden ter wereld rekenen. Daar hebben heel wat bureaus de afgelopen jaren voor gezorgd. Met bloed, zweet en tranen worden elk jaar pareltjes van campagnes afgeleverd die –opnieuw terecht- op de internationale podia schitteren.
 
Bloed, zweet en tranen dus. Want we durven wel eens te vergeten hoeveel energie bedrijven en hun reclamebureaus in een campagne steken. Markt-, doelgroep- en concurrentieanalyses worden gemaakt, doelstellingen gedefinieerd en briefings geschreven. Strategieën worden uitgewerkt, meetings worden gehouden, en presentaties gemaakt. Ideeën worden bedacht, tot op de kleinste details bijgeschaafd en door de beste mensen gerealiseerd om de hierboven vernoemde pareltjes af te leveren.
 
Pareltjes die helaas meer en meer voor de zwijnen zijn. Want als iemand besluit om in te gaan op het geadverteerde aanbod, krijgt hij vaak een koude douche te verwerken waar zelfs de ice bucket challenge niet aan kan tippen. Belt hij naar de klantendienst, dan wordt hij geconfronteerd met een triestig klinkende monotone stem die hem een keuzemenu voorschotelt om depressief van te worden.
 
Gaat hij naar de winkel, dan moet hij gemakkelijk een half uur wachten aan de kassa… nadat hij ook al een half uur heeft gewacht aan de pashokjes… nadat hij ook al een half uur heeft gewacht om een medewerker te kunnen strikken. Allemaal rechtstaand, uiteraard.
 
Als hij geen parkeerplaats vindt, is dat zijn probleem. En als hij daardoor een kilometer verder moet gaan staan om vervolgens door de regen te spurten, jammer voor hem. Oh ja, hij moet na zijn aankoop nog terug ook. Nog jammerder voor hem.
 
Koopt hij online, dan krijgt hij vaak een bevestigingsmail die geschreven lijkt door Bender, de rokende en drinkende robot uit Futurama. “Uw aankoop order 8818455 is bevestigd.”
 
Het is opvallend hoeveel bedrijven vooral bezig zijn met het zo warm mogelijk aanbevelen van hun aanbod, maar daardoor even vergeten dat de kopers ervan in de kou achterblijven. En net daar ligt vandaag een enorme opportuniteit om het verschil te maken. Een merk is tenslotte in eerste instantie een bedrijf. En doelgroepen zijn in eerste instantie mensen. En als mensen naar een bedrijf komen, maken zij allerlei zaken mee. Zaken die niet altijd positief zijn. Zaken die we in kaart moeten brengen en verbeteren. Customer journeys gaan verder dan een sales funnel. Het gaat om mensen van allerlei pluimage en met hun eigen problemen, wensen en behoeftes. Mensen waarvan je wil dat ze geld aan jou geven. En daar mag gerust iets tegenover staan.
 
We zouden het strategisch en creatief toptalent beter eerst inzetten om na te denken hoe we mensen een onvergetelijke ervaring kunnen geven. Zowel voor, tijdens als na de aankoop. Een ervaring die hen een zodanige glimlach op het gezicht bezorgt dat hun loyaliteit niet meer afhankelijk is van imagocampagnes, kortingsbonnen of ingewikkelde salesconstructies, maar vanzelfsprekend wordt omdat ze een goed gevoel overhouden aan de volledige ervaring.
 
De oplossingen die hieruit kunnen ontstaan, zullen niet alleen in dank worden afgenomen door de felbevochten consument, het geeft ook nieuwe zuurstof aan het creatieve en design talent dat ons land rijk is. Zij kunnen dan hun tanden zetten in pure, rechtlijnige uitdagingen als: “hoe kunnen we mensen een glimlach bezorgen tijdens het wachten aan de kassa”. Een fijne afwisseling t.o.v. de hersenbreker-briefings die ontstaan uit ingewikkelde brandkeys om toch maar het verschil te kunnen maken met dat andere merk.
 
En als bedrijven er uiteindelijk in geslaagd zijn om hun klanten op een heel nieuw niveau te servicen met creatieve oplossingen, dan is het moment om het bloed, zweet en tranen uit de kast te halen om dat bedrijf op de best mogelijke manier in de picture te zetten met een straffe campagne. Zodat we nooit meer naar Beethoven hoeven te luisteren door een krakende telefoonlijn. Dat heeft de man ook niet verdiend.
 

Een marketing project in gedachten ? Een bureau opzoeken


ARCHIVE / CREATIONS

JOBS


INTERVIEW

(ADVERTORIAL) De MovieMatch van Catherine Closset (BNP Paribas Fortis)

(ADVERTORIAL) De MovieMatch van Catherine Closset (BNP Paribas Fortis)



DOSSIER  



B2B Press & Communication Awards: de laureaten


Zowat 200 aanwezigen woonden gisteravond de derde gala-avond van de B2B Press & Communication Awards bij in Bozar. De jury van Stephan Salberter (ING Belgium) reikte elf prijzen uit en ook dit...


en savoir plus


IAB Mixx Awards 2016: de gouden cases  


Dit jaar reikte de jury van de IAB Mixx Awards zeven Gold uit. Die bekronen zeven verschillende adverteerders en campagnes, gemaakt door vijf bureaus. Een close-up van deze gouden campagnes voor...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Netvertising: gelieve niet te storen!  


Het is geen geheim dat online reclame de surfers irriteert, maar niet dermate zoals een recente studie van het mediabureau Space aantoont. Sommige populaire formaten, zoals video, worden vanwege...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier