SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?


Je wachtwoord versturen
close

De one size fits all influencer list door Saskia Neirinckx (The Wicked PR)

Maandag 19 September 2016


De one size fits all influencer list door Saskia Neirinckx (The Wicked PR)
Over influencers en influencer marketing werd de laatste maanden al ongelofelijk veel geschreven, getweet, gezegd en gezeverd. Wij ranten wel eens op Facebook, tijd om een constructieve samenvatting te posten:

YES, influencer marketing is een ding. NEE, er bestaat geen ‘one size fits all’ influential’lijst. NEE, influential zijn is geen doel op zich. Haal het uit je Instagram bio. NEE, je moet geen social media bereik hebben om een influential te zijn. 

Communicatie via influencers is al heel lang een ding. Van voor social media eraan kwam. Maar wat is een influential? De opinion leaders, movers&shakers, rolmodellen, mensen die goed zijn in wat ze doen en daarbij hun eigen stem hebben ontwikkeld en een specifiek publiek aanspreken. Een schrijver, een acteur, designer, muzikant, politieker, chefkok, blogger, en meer. Als ze bij je product passen en ze kunnen er op een overtuigende manier mee gezien worden, dat beïnvloedt hun 'peers' en fans. Laten we het woord 'influential' als een werktitel houden, en niemand noemt zichzelf 'influential', okay?

Sinds de komst van social media is iedereen in staat om een netwerk uit te bouwen. Ik ga even kort door de bocht maar dit is basically it: je kan dit ook als je eigenlijk niks te vertellen hebt. Een 'woop woop', een bloot billetje of wat spierballen, 3000 foto's van chiapudding en koffie, een ananas in je interieur, naar de juiste feestjes gaan en je in de juiste entourage begeven, een hoop hashtags erbij en je hebt al wat followers. Is deze groep de heilige graal om als merk je gedroomde doelgroep te bereiken? Please. :-)

PR-bureaus (mea culpa) en media werken veel te hard mee aan de 'one size fits all' influentials list. We zien veel te vaak dezelfde influentials 'woopwoopen' rond gratis shizzle, waardoor het hele gegeven inhoudsloos en vlak dreigt te worden.

Ideaal gezien zie je 't zelfs niet als je je merk plugt via een influential. Er wordt ook geredeneerd dat de hashtag 'sponsored' erbij zou moeten op social media. Maar in een ideale wereld zou een influential ook alleen maar opdrachten mogen aannemen van merken waar hij/zij ook over zou posten als ze niét gesponsord werden. De 'sponsored' tag verpest in sommige gevallen de naturel van wat je zien verschijnen.

Maar nu hadden we 't over wat op de socials verschijnt. Get this: een influential moet geen social media bereik hebben om influential te zijn. Sommigen onder ons hebben gewoon echt wel wat anders te doen dan zichzelf te broadcasten. Wat hen vaak extra authentiek maakt. Breaking news: ze worden met hun sponsored stuff gespot in De Echte Wereld. Da's een magisch parallel universum van de wereld van social media. De socials zijn groot, en superhandig voor maximale exposure, maar staar je er niet op blind. Durf eens offline te gaan.
Verder. Influential zijn is geen doel op zich. Haal het uit je Instagram bio. Noem jezelf geen influential, da's zoals over jezelf zeggen dat je cool bent. Very questionable.

En dan. Er is geen 'one size fits all' influential. We krijgen die vraag maar al te vaak: 'Heb je een lijst influentials?'  De selectie van de juiste influentials vraagt heel wat werk, kennis én persoonlijke contacten. Schakel een gespecialiseerd bureau in voor een op maat gemaakte selectie, om hen te benaderen, en om de manier van samenwerken op maat uit te zoeken. De goeie bureaus hebben de vinger aan de pols en kunnen de juiste nuances leggen.

Een influential werkt bovendien ideaal gezien samen met een persoon, niet met een merk. Een post in ruil voor een factuur of gratis stuff is sowieso al een slecht vertrekpunt. Ik zeg niet 'beloon je influential niet'. Ik zeg: vind een magie tussen je influencer en het merk, anders werkt het niet. Een hoop gratis spullen op een hoop bekende gezichten gooien geeft misschien een korte piek van exposure op social media en eventueel in een roddelblad, maar wij geloven niet in de duurzaamheid van zo'n concepten. Het bereik zal heel even groot zijn geweest, maar de boodschap gaat niet verder dan 'hee kijk ik heb gratis dure spullen gekregen'. One on one is de boodschap, en een band bouwen met het merk. De influential mee laten bepalen wanneer hij post en wat hij post om zijn/haar eigen taal te blijven hanteren, en geen content opdringen.

En dan de media. Media durven al wel eens een stuk te publiceren over hoe je geld kan verdienen met bloggen. Not helping. Bloggen is meer dan wat reportages in Koppen ons doen geloven. Een goedverzorgde, mooie blog met strakke content vraagt heel wat tijd en toewijding en is veel meer dan gewoon “effe een Instagram posten met wat thee en duizenden euro’s binnenhalen”. Hup onze mailbox weer vol met aanvragen voor gratis materiaal.

Last but not least. Credibility. Zowel als merk, als als influencer: guard it with your life.

Dus. Wij werken maar wát graag met ambassadeurs en/of influentials. Onze PR/ social media/ blogger leefwereld is magisch, en we werken er hard aan om die zo houden. Hoe meer we eruit proberen te halen met oppervlakkige samenwerkingen, hoe minder geloofwaardig de resultaten. Hoe meer merken/ PR-bureaus/ influentials hun eigen bijdrage bewaken, hoe beter iedereen er uitkomt.

Zo. Our two cents. Ciao!

Een marketing projet in gedachten ? Een bureau opzoeken


ARCHIVE / AGENCIES - PR & PUBLIC AFFAIRS

JOBS


INTERVIEW

Anne-Sophie Vilain : Hoe de UBA Academy het succes van plaatselijke beslissers steunt

Anne-Sophie Vilain : Hoe de UBA Academy het succes van plaatselijke beslissers steunt



DOSSIER  



Netvertising: gelieve niet te storen!  


Het is geen geheim dat online reclame de surfers irriteert, maar niet dermate zoals een recente studie van het mediabureau Space aantoont. Sommige populaire formaten, zoals video, worden vanwege...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Hoe meer schermen, hoe meer mogelijkheden  


Het aantal schermen waarover de consumenten beschikken om media te consumeren, is exponentieel gegroeid. Naar aanleiding van de Media Vision Day van de GRP rond dit thema vroegen wij een aantal...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


High (Ad) Tech   


Een machtsovername van de technologiebedrijven. Dat was min of meer de teneur na de voorbije editie van het grootste creatieve festival ter wereld. Nergens wordt dat meer duidelijk dan in de...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier