SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?


Je wachtwoord versturen
close

High (Ad) Tech

Woensdag 14 September 2016


High (Ad) Tech
Een machtsovername van de technologiebedrijven. Dat was min of meer de teneur na de voorbije editie van het grootste creatieve festival ter wereld. Nergens wordt dat meer duidelijk dan in de Innovation Lions competitie.

Die biedt sinds 2013 een platform aan projecten waar data en technologie een katalysator zijn voor creativiteit of nieuwe communicatie-ideeën.

Ofschoon sommige cases wel een oplossing voor problemen op onze planeet voorstelden, was het bij sommige winnaars toch zoeken naar een link met communicatie.

INNOVATIVE TECHNOLOGY


Artificially Intelligent Music Composer (Jukedeck)

Jukedeck viel in de prijzen voor zijn tool die op basis van artificiële intelligentie en in vijftien seconden een uniek muzieknummer kan componeren. Het uitgangspunt van de bedenkers: het maken van muziek democratisch maken, ofwel de Instagram van de muziekproductie worden. Jukedeck zou komaf maken met heel wat irritaties bij zowel de professionele als de huis-tuin-en-keukenfilmmakers, met name de urenlange zoektocht in databases naar een geschikt nummer, dat je dan daarna nog manueel moet aanpassen aan de lengte van je filmpje. Daarnaast zijn de betere tracks niet goedkoop, zijn copyrightregels verwarrend en tot slot zal je niet de enige zijn die het nummer gebruikt. Jukedeck belooft in enkele muisklikken een uniek nummer dat copyrightvrij en gepersonaliseerd is. De gebruiker moet aan de software alleen maar het muziekgenre, de sfeer en het aantal minuten doorgeven en vervolgens komt de tool met een mp3 op de proppen. Op termijn zal Jukedeck ook rekening kunnen houden met zogenaamde 'third party data' zoals je gemoedsgesteldheid en je bezigheden op dat moment. Zijn inkomsten haalt het uit gebruikers die per download en al dan niet voor de copyright betalen, partnerships en door zijn technologie in licentie te geven.


Prepex - Non Surgical Male Circumcision Device for HIV Prevention (Circ Medtech)

In 2007 verklaarde de WGO dat een vrijwillige medische besnijdenis van de penis het risico op een hiv-besmetting met ongeveer 60% kan verminderen bij heteroseksuele seks. En meer bepaald in risicovolle gebieden zoals in Sub-Sahara-Afrika. Oorzaak van het verband zou de voorhuid van de penis zijn die cellen bevat waarin hiv en soa's makkelijker kunnen gedijen. Sinds de waarschuwing wordt de besnijdenis als een van de oplossingen naar voren geschoven in de strategie om aids een halt toe te roepen in Afrika. Het probleem: een gebrek aan dokters en operatiekamers en een aarzelende bevolking. Het Israëlische Circ Medtech lanceerde daartoe het tot nog toe enige toestel dat via niet-chirurgische weg een circumcisie kan uitoefenen. Het toestel dat als Prepex vermarkt wordt in voornamelijk Oost- en Zuid-Afrika en Indonesië bestaat uit plastieken, rubberen en elastieken ringetjes die op de penis geplaatst worden en druk uitoefenen om zo de voorhuid af te scheiden van de eikel. Daardoor stopt de toevoer van bloed en zuurstof en valt de voorhuid na zeven dagen op natuurlijke wijze af of is hij makkelijk te verwijderen.

De oplossing is revolutionair aangezien het toestel door zijn vorm, gebruiksgemak en lage kostprijs een technologische vooruitgang naar gebieden die vaak worden vergeten, brengt. De besnijdenissen kunnen immers sneller en op grotere schaal door verpleegsters worden toegepast. Prepex rondde onlangs de kaap van 200.000 verkochte exemplaren. Doelstelling van het bedrijf is 27 miljoen besnijdenissen in Afrika uitvoeren tegen 2020.


The Mill Blackbird (The Mill)

Het Londense postproductiehuis The Mill bewaarde de primeur van zijn nieuwste vondst voor de Cannes Lions. The Mill Blackbird is een soort universeel en tegelijkertijd transformeerbaar prototype van een auto waarmee het bureau de wereld van de autoreclame wil revolutioneren tot zelfs het productieproces van films als 'The Fast and the Furious'. Adverteerders en reclamemakers zullen de hinderpalen van hun métier waarschijnlijk herkennen: een nieuw model dat nog niet beschikbaar is, last-minute aanpassingen aan het design, weinig geschikte locaties, enz. The BlackBird, een verwijzing naar de Blackbird SR-71 – een van de mafste uitvindingen ooit in de luchtvaart – zou daar komaf mee maken, want eender welke video voor een nieuwe wagen kan gemaakt worden zonder dat de wagen die gepromoot wordt fysiek aanwezig moet zijn.

De tot op het bot uitgeklede elektrische kameleon kan immers getransformeerd worden tot eender welk model: het chassis van de Blackbird kan met 1,2 meter in de lengte en 0,25 meter in de breedte vergroot worden; de banden zijn vervangbaar en de ophanging en de motor kunnen op elk mogelijke wijze geprogrammeerd worden in functie van het rijgedrag van de wagen. Daarnaast maakt de combinatie van laser scanning en 3D-camera's een virtuele weergave van de omgeving mogelijk. Dankzij CGI's wordt vervolgens het framework van de wagen die gepromoot wordt op de geschoten beelden geprojecteerd, en dit zelfs in real-time.


AlphaGo (Google Deepmind)

In 1997 vernederde IBM's supercomputer Deep Blue de schaakgrootmeester Gary Kasparov tot in het diepst van zijn ziel. Bijna twee decennia later was het aan Google om de krantenkoppen te halen, met een prestatie die het equivalent ervan was. Dankzij de expertise van het computersysteem AlphaGo, ontwikkeld door DeepMind, slaagde het erin om Lee Sedol, achttienvoudig wereldkampioen van het spel Go, met 4-1 te verslaan. Go is een strategisch bordspel dat vooral in Azië gespeeld wordt en complexer is dan schaken. De speler heeft keuze uit 200 bewegingen tegenover slechts twintig bij schaken. Het beheersen van Go was sinds oudsher een van de belangrijkste uitdagingen in AI.

Het revolutionaire achter AlphaGo is dat Google DeepMind hem bouwde met automatische leertechnieken waardoor hij zichzelf kon verbeteren, alleen maar door hem games te laten bekijken en spelen. Het gevolg? Net zoals mensen kan hij beslissingen nemen die ook op zoiets als intuïtie zijn gebaseerd. Google wil de gebruikte technieken nu toepassen op zogenaamde 'real-world problems', zoals klimaatmodellering en analyse van complexe ziektes. De tien juryleden uit deze competitie loofden die inspanningen dan ook door AlphaGo nagenoeg unaniem de Grand Prix toe te kennen.


The First Braille Smartwatch (Dot Incorporation - Serviceplan Munich/Seoul)

De WGO berekende dat er 285 miljoen slechtzienden waarvan 39 miljoen blinden rondlopen op onze planeet. Op communicatievlak lijkt het wel of de tijd is blijven stilstaan voor hen. Gedurende twintig jaar kwam er nauwelijks iets de naam innovatie waardig op de markt. Tijd voor disruptie vonden ze bij het Zuid-Koreaanse Dot Incorporation. Het ontwikkelde Dot, de eerste smartwatch voor slechtzienden. De standaardfuncties zijn met het ontvangen van (voicemail)berichten, trilfuncties, alarm, klok en stopwatch, het lezen van e-books en wegwijzers niet zo gek veel verschillend van gewone wearables, maar de Dot Smartwatch onderscheidt zich door die 'notifications' te communiceren in braille. Het toestel is via bluetooth verbonden met de smartphone en kan tekst (in vier Braille tekens per keer) ontvangen van vrijwel elke app of sociaalnetwerksite. Dot zweert daarnaast bij een combinatie van functionaliteit en esthetica. Tot slot onderscheidt de wearable zich door zijn lage kostprijs (300 dollar).

Aan het laatste vinkje om anno 2016 een Innovation Lion binnen te rijven, werd ook voldaan. Inderdaad, de smartwatch komt in een open source systeem waardoor iedereen extra functies en apps ervoor kan bedenken. Dot kijkt onder impuls van branding partner Serviceplan intussen al verder wat betreft zijn eerste project en wil de technologie ook implementeren in treinstations, microgolfovens en geldautomaten.

CREATIVE INNOVATION 


The Next Rembrandt (ING - J. Walter Thompson)

The Next Rembrandt is een project van ING dat, zoals iedereen weet, een nauwe band onderhoudt met kunst en innovatie. De actie werd op communicatievlak georkestreerd door JWT Amsterdam. Het grootscheepse project slaat op indrukwekkende wijze een brug tussen wetenschap, digital en kunst. Bedoeling: een ‘nieuwe’ Rembrandt creëren, 350 jaar na het overlijden van de grootmeester. Eerst scande de computer 346 werken van de Nederlandse schilder in 3D en high definition. Die beelden werden geanalyseerd, om de manier waarop Rembrandt schilderde te begrijpen en te ontrafelen hoe hij zijn onnavolgbare ‘touch’ van licht en transparantie die zijn werk kenmerkt, verwezenlijkte. Ook de keuze van de personages, de samenstelling van hun gezichten enzovoort werd nauwkeurig geanalyseerd. Na meer dan 500 uur van berekeningen genereerde de computer een doek van 148 miljoen pixels dat in 3D in dertien lagen (vanwege de textuur) geprint werd. Aan de briefing werd achttien maanden lang gewerkt door een team van kunsthistorici, 'material researchers', datawetenschappers en ingenieurs.

The Next Rembrandt, dat naast deze Innovation Award nog vijftien andere prijzen haalde op deze Cannes Lions waaronder twee Grand Prix (in Cyber en Creative Data), liet een machine denken, handelen en schilderen zoals Rembrandt. Het resultaat is een huzarenstukje in de wereld van artificial intelligence dat zowel verwondering als controverse – onder vooral kunsthistorici – veroorzaakte, maar vooral veel gratis pers voor ING. De categorie 'Creative Innovation' binnen de 'Innovations Lions bekroont businessoplossingen die geassocieerd zijn met een merk of campagne. We zijn er nog niet uit hoe de technologie die gebruikt werd om de valse Rembrandt te creëren, ING zal helpen om zijn business te boosten. Wel scoorde het een PR-voltreffer en dat in twee domeinen die al stevig in zijn DNA zaten.


LandCruiser Emergency Network (Toyota Motor Corporation - Saatchi & Saatchi Sidney)

We kunnen het haast niet geloven, maar op 65% van de oppervlakte van Australië – dat is maar liefst 5,11 miljoen km² – kunnen mensen geen telefoon- of wifisignaal ontvangen. In deze casevideo voor deze entry die sterk geïnspireerd lijkt op het universum dat de gebroeders Coen creëerden in No Country for Old Men, leggen inwoners van die afgelegen gebieden uit dat wie zich begeeft in de 'outback' er alleen voor staat. Zonder telefoon, zonder wifi en dus zonder mogelijkheden om een noodsignaal uit te sturen bij problemen.

Aldus wilden Toyota en zijn communicatiepartner Saatchi & Saatchi Sidney zich engageren om dit probleem op te lossen. De weinige inwoners die in het stoffige Australische binnenland wonen, beschikken namelijk nagenoeg allemaal over een LandCruiser, de iconische 4x4 van Toyota. De autoconstructeur verbond zich aldus met de Flinders University en ontwikkelde een nieuw toestel dat kan vastgeklikt worden in een LandCruiser en vooral dienstdoet als een communicatienetwerk bij noodgevallen in de meest afgelegen gebieden. Dankzij een combinatie van wifi, 'Ultra High Frequency' (UHF) en Delay Tolerant Networking (DTN) technologie, kan elke LandCruiser die ermee uitgerust is noodsignalen van smartphones ontvangen tot 25 km ver, ze vervolgens doorgeven aan andere LandCruisers tot er een in de buurt komt van een 'base station'.

Toyota testte het in augustus 2015 met enkele wagens over een gebied dat 50.000 km² van Australië bestrijkt. Het wil zijn communicatienetwerk nu uitrollen in andere afgelegen gebieden in Australië en de rest van de wereld. Over een commerciële lancering is nog niets bekend, dus het valt af te wachten of de innovatie niet ingehaald wordt door de technologische vooruitgang.

 
Edible Six-Pack Rings (Saltwater Brewery - We Believers)

In de Verenigde Staten worden miljarden blikjes bier per jaar geconsumeerd. Traditioneel worden die verkocht in een six-pack, bij elkaar gehouden door plastic ringen. Nog te veel van dat plastic komt op een of andere manier in onze oceanen terecht met als gevolg dat vissen, schildpadden en vogels er verstrikt in raken of in stikken. In afwachting van de grote schoonmaak van de oceanen lanceerde Saltwater Brewery, een kleine garnaal in de biersector, de eerste biologisch afbreekbare en tegelijk voor mens en dier eetbare blikjeshouders voor bier en dit na een idee van het New Yorkse bureau We Believers. Voor een biermerk uit Florida dat zich richt op surfers, vissers en mensen die van de zee houden, hield het idee meer dan steek.

Ingenieurs van de Mexicaanse start-up Entelequia Inc. zorgden voor de productie van de six-pack ringen. Ze zijn gemaakt van de overblijvende gerst en tarwe van het brouwproces. Entelequia maakt zich sterk dat de nieuwe houders even stevig zijn als de plastic houders. In eerste instantie produceert het 400.000 exemplaren per maand, net zoveel als de huidige productie van Saltwater Brewery Beer. Saltwater Brewery diende een aanvraag tot patent. Het bedrijf beweert dat indien zowel de microbrouwers als de grotere jongens de technologie zouden implementeren, de productiekost van de six-packhouder veel lager zou uitvallen dan de huidige 0,15 dollar per stuk nu. Het zou aldus een valabel alternatief kunnen vormen voor het vervuilende plastic. Kortom, een Big Idea dat andere bierbrouwers of zelfs frisdrankproducenten zouden moeten overwegen…


The Field Trip to Mars (Lockheed Martin - McCann New York)

Hoewel Virtual Reality ook op de Cannes Lions talk of the town was, is het op het palmares toch zoeken naar VR-concepten die een award in de wacht konden slepen. Een uitzondering was 'Field Trip to Mars', een idee van McCann New York en uitgewerkt door de VR-studio Framework en het digitale bureau iStrategyLabs, voor Lockheed Martin, het grootste defensieconcern ter wereld. De VR-ervaring die erop gericht was om schoolkinderen te laten zien hoe Mars eruit ziet, won maar liefst 19 Lions waaronder deze award.

De ervaring maakte deel uit van van het 'Generation Beyond' programma van Lockheed dat kinderen wil laten kennismaken met ruimtevaart en daarnaast kinderen - volgens het bedrijf de eerste generatie die naar Mars zal kunnen reizen – wil inspireren voor een carrière in de sector waarin Lockheed Martin actief is. Zonder op de hoogte te zijn van wat hen te wachten stond, stapte een klas uit Washington DC op een lentedag in een gele schoolbus die de schoolkinderen naar het USA Science and Engineering Festival zou brengen. Dat festival was gesponsord door Martin Lockheed. In plaats van een zicht op het saaie straatbeeld van Washington, mochten ze zich voor een keer vergapen aan het avontuurlijk landschap van de planeet Mars, nauwgezet uitgetekend door Framework. De kinderen moesten geen VR-bril opzetten en de beelden bewogen zelfs mee op het ritme en de bewegingen van de bus. Het inspireerde McCann om het de allereerste groep VR-ervaring te noemen. Ter info, het is niet geweten of er iemand misselijk geworden is tijdens de busrit…



 

Een marketing project in gedachten ? Een bureau opzoeken


ARCHIVE / INTELLIGENCE - INNOVATION

JOBS


INTERVIEW

ADVERTORIAL - Onlineprinters, de actieve partner van de eventsector

ADVERTORIAL - Onlineprinters, de actieve partner van de eventsector



DOSSIER  



B2B Press & Communication Awards: de laureaten


Zowat 200 aanwezigen woonden gisteravond de derde gala-avond van de B2B Press & Communication Awards bij in Bozar. De jury van Stephan Salberter (ING Belgium) reikte elf prijzen uit en ook dit...


en savoir plus


IAB Mixx Awards 2016: de gouden cases  


Dit jaar reikte de jury van de IAB Mixx Awards zeven Gold uit. Die bekronen zeven verschillende adverteerders en campagnes, gemaakt door vijf bureaus. Een close-up van deze gouden campagnes voor...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Netvertising: gelieve niet te storen!  


Het is geen geheim dat online reclame de surfers irriteert, maar niet dermate zoals een recente studie van het mediabureau Space aantoont. Sommige populaire formaten, zoals video, worden vanwege...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier