SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?


Je wachtwoord versturen
close

'I'm only human, after all', door Nicolas Bataille - Head of Strategie Digital

Dinsdag 26 Juli 2016


'I'm only human, after all', door Nicolas Bataille - Head of Strategie Digital
'You can now ask me Slack-related questions (...). If I don't understand (I'm only a bot, after all), I'll search Slack's Help Center.' Dat was wat de Slackbot, de robot van de collectieve app SLACK me gisteren stuurde. 'Hi', antwoordde ik. Waarop hij me hetzelfde terugstuurde. Tot zover mijn eerste interactie met de robot van een berichtendienst. Welkom in de 21ste eeuw!

Op 12 april kondigde Mark Zuckerberg aan dat de robots in Facebook Messenger de manier waarop merken met hun consumenten communiceren diepgaand zou veranderen. Volgens hem ging het om de belangrijkste wijziging sinds de creatie van de App Store in 2008. Zoals zo vaak is het best te relativeren...

Maar wat zijn messaging bots?
Het zijn diensten die het dankzij de uitwisseling van tekst mogelijk maken een afspraak te organiseren, eten te bestellen, een vlucht te boeken, enzovoort. Aan de basis liggen de principes van de artificiële intelligentie en de bedoeling is dat Messenger-gebruikers hun ervaringen beter kunnen centraliseren binnen het ecosysteem van Facebook.

Centraal in de interactie tussen mens en machine staat opnieuw de tekst. Ondanks de evolutie van de stemherkenningstechnieken, vereenvoudigt tekst de archivering en de tracking, omdat computers nu eenmaal vanzelf letters en tekens kunnen interpreteren, terwijl ze de gesproken taal niet ‘begrijpen’.

Facebook, what else ?
Het fundamentele principe van de messaging bots zal niet bestaan uit een listing van de resultaten, maar wel berusten op oplossingen die aangepast zijn aan de verzoeken. De bots zullen een bilateraal communicatiesysteem activeren (en dus niet meer unilateraal, zoals het geval is bij een klassieke zoekmotor). Met het succes van instant messenging diensten als What’s App, WeChat, Slack, Facebook Messenger, Viber, Twitter... zullen die allemaal technische oplossingen ontwikkelen die een beroep doen op ‘geautomatiseerde interactieprogramma’s’ met een intelligentie die haar sporen nog moet verdienen.

Tot dusver zijn de meeste tests echter nog niet overtuigend. Neem nu TAY, de experimentele virtuele robot van Microsoft. Die werd al snel misbruikt door Twitter-trolls die de arme robot racistische en agressieve reacties aanleerden, in die mate zelfs dat hij uiteindelijk gedeactiveerd werd. Het zal dus nog wel eventjes duren voor we robots kunnen vertrouwen...

App killers ?
'Messaging robots betekenen het einde van apps', hoor je steeds vaker. Het klopt inderdaad dat buiten de top tien van de sociale apps de toekomst van de smartphone apps eerder somber oogt. Maar naast de evolutie van de messaging diensten en de ecosystemen van de sociale netwerken, is er ook de indrukwekkende evolutie van de mobiele browsers, zoals Chrome.

Net zoals een webpagina leeft de messaging bot op online servers en niet op het toestel van de gebruiker. Het zal ze aantrekkelijk maken voor een hele reeks sectoren die zich niet kunnen veroorloven om een app voor interactie met hun consumenten te ontwikkelen: restaurants, winkeliers,... De ‘API store’ (waarbij API staat voor ‘application programming interface’) zal de App Stores van Google en Apple inhalen.

Geen enkele sector zal gespaard blijven
We evolueren dus naar een automatisering van de klantenrelatie, in retail, maar ook diensten in het algemeen. Dit soort geïntegreerde interfaces zou alsmaar belangrijker moeten worden, zelfs in human resources bijvoorbeeld. Tom Ollerton, Marketing & Innovation Director bij We Are Social: 'In the inevitable future of bots in recruitment, they’ll act as personal avatars. Businesses and people will have AI versions of themselves.' Niet alleen bedrijven zullen dus vertegenwoordigd worden door robots maar consumenten ook. En die zullen dan samen onderhandelen... en misschien zelfs een deal sluiten zonder dat we er nog aan te pas komen. Binnen niet onafzienbare tijd zal AI ons inhalen op alle vlakken.

Aan dit tempo zullen wij misschien niet meer begrijpen wat een messaging bot van ons wil en zullen we moeten toegeven ‘I’m only hu man, after all...’ Maar laten we ons vertrouwen in de menselijke intelligentie niet verliezen. Hopelijk leeft mijn zoon tegen 2100 in een wereld waarin de mens zijn plaats naast de robots die hij nochtans zelf ontworpen heeft zal hebben gevonden. 

Een marketing project in gedachten ? Een bureau opzoeken


ARCHIVE / INTELLIGENCE - INNOVATION

JOBS


INTERVIEW

ADVERTORIAL - Onlineprinters, de actieve partner van de eventsector

ADVERTORIAL - Onlineprinters, de actieve partner van de eventsector



DOSSIER  



B2B Press & Communication Awards: de laureaten


Zowat 200 aanwezigen woonden gisteravond de derde gala-avond van de B2B Press & Communication Awards bij in Bozar. De jury van Stephan Salberter (ING Belgium) reikte elf prijzen uit en ook dit...


en savoir plus


IAB Mixx Awards 2016: de gouden cases  


Dit jaar reikte de jury van de IAB Mixx Awards zeven Gold uit. Die bekronen zeven verschillende adverteerders en campagnes, gemaakt door vijf bureaus. Een close-up van deze gouden campagnes voor...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Netvertising: gelieve niet te storen!  


Het is geen geheim dat online reclame de surfers irriteert, maar niet dermate zoals een recente studie van het mediabureau Space aantoont. Sommige populaire formaten, zoals video, worden vanwege...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier