SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?


Je wachtwoord versturen
close

Ethias on Electric Avenue

Zondag 20 Oktober 2013


Ethias on Electric Avenue
Verzekeraar Ethias lanceerde onlangs het product Elektrische voertuigen, waarbij consumenten een korting kunnen krijgen op hun verzekering als ze kiezen voor een elektrisch of hybride voertuig. De lancering past in een reeks initiatieven die de positionering van de verzekeraar als verantwoord en innovatief moet bevestigen. David Tornel, Marketing & Product Management Director bij Ethias, geeft een woordje uitleg.

De opvallendste nieuwigheid van Ethias is het product Elektrische Voertuigen. Waaruit bestaat deze verzekering?
Het is een verzekering voor groene voertuigen aan een voordelig tarief. Dat kan gaan over een wagen, een motor of zelfs een fiets die volledig elektrisch is aangedreven. We bieden een korting tot 30% op de 'Omnium' en 'Burgerlijke Aansprakelijkheid' verzekeringen. Voor diegenen die kiezen voor een hybride motor, zijn er kortingen tot 20%. Het gaat om een première in België. De lancering past in een reeks van nieuwigheden waarmee Ethias zijn rol van verantwoorde verzekeraar wil bestendigen.

In 2012 zijn er 149 elektrische wagens in ons land verkocht en in de eerste helft van dit jaar slechts 40. Waarom zet Ethias hier op in?
We willen onze rol van pionier spelen, ook al is het aantal verkochte elektrische voertuigen nog miniem. Uit onze studies blijkt evenwel dat 76% van de bestuurders een minder vervuilend voertuig wil bij de volgende aankoop van een wagen. De respondenten halen zowel economische als ecologische redenen aan. Toch zijn hybride en elektrische voertuigen niet erg populair. Respectievelijk 23 en 8% zou voor zulke wagens kiezen. Zowel de hoge kostprijs als de beperkte actieradius blijken een struikelblok voor de consument. De beperkte actieradius is waarschijnlijk de minst grote hinderpaal, want we weten dat 77% van de bestuurders minder dan 50 km per dag aflegt. Ethias wil dus vooral tussenkomen in de kostprijs. De meerprijs van een elektrische auto ten opzichte van een vergelijkbare brandstofwagen is ongeveer 10.000 euro. Aangezien de prijs van een verzekering is verbonden aan de waarde van het voertuig, wordt de consument eigenlijk bestraft voor zijn verantwoorde en ecologische keuze. Door een korting toe te kennen op de verzekering bespaart de consument enkele duizenden euro's op enkele jaren tijd. Kortom, met deze besparing kan die laatste de hogere kostprijs compenseren.

Moeten we deze lancering dan louter zien als marketing?
Maatschappelijk verantwoord ondernemen is een echte strategische pijler bij Ethias. Het vormt de basis van verschillende innovaties en investeringen van de laatste maanden. We willen zowel inzetten op de verbetering van onze verzekeringsproducten als op mobiliteit en preventie, zowel wat betreft veiligheid als voor milieuredenen. Zo lanceerden we bijvoorbeeld een iPhone app die bestuurders waarschuwt voor gevaarlijke punten op hun traject. Verder geven we 'incentives' aan bestuurders die voor winterbanden kiezen. In tegenstelling tot Luxemburg en Duitsland zijn winterbanden in België niet verplicht, alhoewel ze wel de risico's op ongevallen kunnen verminderen. Verder steunen we initiatieven en organisaties met betrekking tot de verkeersveiligheid. Ik denk dan aan onze partnerships met onder meer Fedemot, Responsible Young Drivers, Noctambus van de TEC, maar ook door rijvaardigheidsstages voor jongeren financieel te ondersteunen.

Volgen er nog communicatiecampagnes over de verschillende lanceringen?
Voor het product 'Elektrische Voertuigen' communiceren we heel gericht, maar voor onze andere initiatieven zoals de smartphone app voerden we samen met onze communicatiepartner VVL BBDO wel campagnes. Weldra volgt er nog een grotere campagne rond onze actie voor winterbanden. De communicatiecampagnes dienen om onze pijlers 'verantwoord' en 'innovatief' in de verf te zetten.



ARCHIVE / BRANDS - LAUNCH

JOBS


INTERVIEW



"Ik ben trouw gebleven aan mijn favorieten", Frédéric Zouag (Agency MManager 2017)



DOSSIER  



Hoe Sodastream zijn visie verspreidt  


Op 14 februari werd de jaarlijkse selectie van het Gekozen Product van het Jaar bekendgemaakt. Dat initiatief bekroont elk jaar de populairste innovaties bij de Belgen, op basis van een...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Vergeet clicks en swipes, we gaan chatten  


Na jaren achter de schermen staan chatbots in 2017 helemaal bovenaan de agenda van veel marketeers. Maar zijn chatbots een marketinginstrument of is dat een veel te eng keurslijf? En hoe moeten we...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Creative Belgium Awards 2017: de Grand Prix en de tien Gold   


De 2017-editie van de Creative Belgium Awards was goed voor een Grand Prix: ‘Nello & Patrasche’, bedacht door Friendship voor Stad Antwerp en bekroond in Outdoor. De creatie haalt ook een Gold...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier