SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?


Je wachtwoord versturen
close

Google DNI: een charmeoffensief van meer dan 150 miljoen euro

Vrijdag 24 Juni 2016


Google DNI: een charmeoffensief van meer dan 150 miljoen euro
Nog tot en met 11 juli kunnen Europese uitgevers opnieuw een subsidiedossier met betrekking tot nieuwsinnovatie indienen bij Google. Dan loopt de tweede inschrijvingsronde van het Google Digital News Initiative (DNI) af, het Europese investeringsfonds met een totale waarde van 150 miljoen euro waarmee het technologiebedrijf via productontwikkeling wil bijdragen tot een duurzamer ecosysteem in de (digitale) nieuwsjournalistiek, maar vooral goodwill wil creëren bij de media- en technologiepartners.

Flashback naar 28 april 2015: Google kondigt haar Digital News Initiative aan, een partnerschap met elf grote uitgevers als Les Echos, The Guardian, The Financial Times, El Pais, Die Zeit, enz. dat hoogwaardige journalistiek moet bevorderen door middel van technologie en innovatie en de omzet, trafiek en engagement op de nieuwssites van de uitgevers moet verhogen. Google DNI gaat onder meer over trainingsprogramma's en research tools voor redacties, maar speerpunt is het fonds van 150 miljoen euro dat Google de komende drie jaar via minstens twee subsidierondes per jaar vrijmaakt om nationale en regionale uitgevers in Europa financieel te ondersteunen voor hun innovatieprojecten rond online nieuwsmedia.

Opvallend – en verschillend van andere subsidiepotten voor mediabedrijven – is dat Google kiest voor een duidelijk afgelijnde doelgroep, nieuwsuitgevers, en dat het bedrijf geen aandeelhouder wordt van de start-ups. In de omschrijving van Google DNI staat dat het “uitkijkt naar projecten die op een nieuwe manier naar het uitoefenen van digitale journalistiek kijken, nieuwe businessmodellen doen ontstaan of de wijze waarop gebruikers nieuws consumeren, veranderen. De projecten kunnen heel experimenteel zijn, maar moeten duidelijk omschreven doelstellingen hebben en beschikken over een ruime digitale component.”
“We financieren een aantal projecten met verschillende mediagroepen waar innovatie en kwaliteitsjournalistiek centraal staan”, legt Thierry Geerts, Country Director van Google België, de intentie uit. “Hiermee willen we de lokale media de hand reiken en zeggen: ‘Google is niet echt een concurrent; wij staan aan uw zijde.’. Wij vinden dat journalistiek heel belangrijk is voor de democratisering en we weten dat de transformatie niet eenvoudig is op het vlak van het inkomstenmodel. Laten we dan ook samen aan tafel zitten en komen tot betere producten.”

Industriële spionage

Niettegenstaande de transparantie die het initiatief kenmerkt, blijven sommige betrokkenen zich afvragen of het DNI voor Google geen gemakkelijke manier is om aan 'cherry picking' te doen, ofwel kijken welke projecten echt interessant zijn, die overnemen en er eventueel zelf mannetjes opzetten om ze zo sneller te ontwikkelen. Christoph Lauer, verantwoordelijk voor strategische innovaties bij de Duitse uitgever Axel Springer, die overigens besloot om niet in Google's DNI te stappen, heeft het zelfs over “transparante industriële spionage”: “De uitgevers bezorgen Google zomaar hun kennis. Er is een 'brain drain' gaande. Als Google de uitgevers echt wil helpen, zou het gewoon de naburige rechten kunnen respecteren zodat uitgevers dat geld kunnen investeren in hun digitale innovaties. Het weigert echter licentiefees te betalen om onze artikels in hun zoekresultaten te laten verschijnen. 150 miljoen euro is peanuts, vergeleken met de zeven miljard dollar die het bedrijf elk jaar investeert in R&D. Dat bedrag werpt vragen op of dat bedrijf het echt goed voor heeft met ons”, aldus Lauer.

Van nieuwsrobots naar hoaxbusters

Na een eerste indieningsronde in oktober vorig jaar maakte Google in februari van dit jaar de eerste winnaars van Google DNI bekend. Als we een blik werpen op de eerste 128 goedgekeurde projecten (uit maar liefst 1.200 inschrijvingen), zien we dat het deelnemersveld behoorlijk divers is met zowel doorgewinterde nieuwsbedrijven als kleine start-ups. De projecten zijn al even divers en gaan onder meer over het automatisch personaliseren van content, robotjournalistiek, hoaxbusters apps en 'social media crawlers'.
België was met zes grote projecten (zie volgende pagina's) en een totale financiering van 2,26 miljoen euro (op een totaal van 27,3 miljoen euro voor 23 landen) ruim bedeeld in de eerste ronde van DNI. Ons land staat in gekregen financiële steun bijna op gelijke hoogte van landen als Spanje en Frankrijk en krijgt meer dan twee keer zoveel Google-geld als Nederland. De gekozen projecten gaan grosso modo over de manier waarop nieuws beter en ruimer kan verspreid worden. “Het aantal binnengehaalde projecten toont aan dat ons land heel wat creativiteit en innovatie aan de dag legt. En dat de media ons als een partner zien”, aldus Thierry Geerts.

Wat opvalt, is dat Vlaanderens digitaal onderzoekscentrum iMinds betrokken is bij vijf van de zes projecten. Enkele van die projecten zijn het vervolg van eerdere innovatietrajecten die binnen het Media Innovatie Centrum (MiX), een voormalig expertisecentrum binnen iMinds, ontstonden. Het MiX werd anno 2012 in het leven geroepen door voormalig Minister van Media & Innovatie, Ingrid Lieten, en kreeg jaarlijks 4,5 miljoen euro geoormerkte subsidies bij IWT (inmiddels Agentschap Innoveren & Ondernemen) om innovatieprojecten tussen bedrijven en onderzoekers te ondersteunen. Bij andere riepen de uitgevers andermaal de expertise van iMinds in.

“Onze onderzoeksexpertise en erkende know-how in digitale media is duidelijk gelinkt aan vijf van de zes in België goedgekeurde projecten. We zijn tevreden om te zien hoe iMinds onderzoekers, start-ups en de (media)bedrijven waarmee we samenwerken in onderzoeksprojecten ook de weg naar het Google DNI fonds gevonden hebben”, zegt Elise Descamps, Business Development Manager Media bij iMinds. “Al sinds de start van iMinds meer dan 10 jaar geleden stimuleren we innovatie in de mediasector en die stimulans is door de MiX-werking nog versterkt”, aldus Descamps.

Nieuwe geldschieter

Het hoge aantal aanvragen van mediabedrijven die steun inroepen van Google, toont alvast dat er een behoefte én vertrouwen is (ontstaan) voor het initiatief van het bedrijf achter moederconcern Alphabet. De geplaagde uitgevers hebben er een nieuwe geldschieter bij om hun transformatie naar een digitale wereld mee te helpen ondersteunen. De technologiegigant leeft dan weer, onder druk van de Europese Commissie dat zich nog steeds beraadt over het invoeren van een zogenaamde 'tax for snippets' voor nieuwsaggregators zoals Google News, opnieuw op goede voet met de meeste onder hen. Of zoals een betrokken grote uitgever ons toevertrouwde: “Elke dag bewijzen duizenden lobbyisten in Brussel hoe je op een foute manier goodwill kan creëren. Google doet het tenminste met een verdedigbaar project waarbij beide partijen beter van worden.”


 

De zes Belgische projecten



Zes Belgische projecten – drie 'grote' en drie 'medium' – werden weerhouden tijdens de eerste ronde van het Google DNI en genieten samen van een totale financiering van 2,26 miljoen euro. Alle krantenuitgevers zitten erbij, net als Roularta, de VRT en Newsmonkey. Analyse.

Providence+: VRT/Newsmonkey - iMinds (large project)

Hoe kan ik voorspellen of bepaalde content viraal zal gaan en welke verhalen publiceer ik het best op welk platform en op welk tijdstip? Dat zijn de vragen waarop de VRT en Newsmonkey een antwoord willen bieden met Providence+, een tool die journalisten helpt om het bereik en de impact van hun artikels op de verschillende platformen accuraat te bepalen. Het initiatief bouwt verder op de resultaten van Providence, een onderzoeksproject uit 2014-2105 dat ontstond binnen iMinds met dezelfde uitgevers en gericht was op het optimaliseren van strategieën voor online nieuwspublicaties door in te spelen op voorspellingen rond het virale karakter van nieuws op sociale media. Concreet biedt de tool de redacties een beter zicht op het optimale tijdstip van publicatie en een verbeterde strategie voor locatiegebaseerde distributie.

Metahaven: Roularta - Zeticon (large project)

Op 1 september lanceert Roularta Media Metahaven, een soort robot die de redacties moet helpen in het verwerken en categoriseren van tekst-, beeld-, en videomateriaal. Met de tool wil Roularta alle mediacontent verrijken met onder meer metadata en die in een gebruiksrelevante context, in nieuwe digitale diensten en op een gepersonaliseerde manier aan zijn lezers aanbieden. Voorts kan de uitgever er het nieuwscreatieproces mee optimaliseren door de journalisten te ondersteunen bij de aanmaak van hun content. “Metahaven is bedoeld voor zowel intern als extern gebruik”, legt Erwin Danis, Directeur Premedia bij Roularta Media, uit. “Het is een tool die op basis van de data in onze database lees- en kijkaanbevelingen aan de lezer kan voorstellen. Op de redactievloer helpt deze robot onze journalisten bij de verwerking en het classificeren van beelden en video. In feite helpt hij bij het interpreteren van nieuwsteksten en -beelden, net zoals mensen dat kunnen. De bedoeling is het perfect terugvinden van gerelateerde content en die content stroomlijnen”, aldus Erwin Danis. Metahaven werd uitgewerkt in samenwerking met technologiepartner Zeticon, gespecialiseerd in text mining, en KU Leuven. Roularta plant overigens om weldra een tweede project in te dienen bij het Google DNI fonds, ditmaal in samenwerking met een buitenlandse technologiepartner en KU Leuven en UGent. Dat zou gaan over het 'crawlen' van content op sociale media en dit op basis van vier criteria (geotagging, story detection, trust en engagement).

Infotelligence: LaPresse.be - Selligent (large project)

Aan Franstalige kant lanceerden de uitgevers van LaPresse.be – Rossel, IPM en Les Editions de l'Avenir – Infotelligence en konden zo met hun project 'Infotelligence' 500.000 euro uit de Google-subsidiepot binnenhalen. In samenwerking met Selligent, gespecialiseerd in marketing automation software, werkte het trio aan een tool die gepersonaliseerd nieuws moet aanbieden aan de lezers van de nieuwssites van de drie uitgevers. De personalisatie komt op basis van een analyse van verschillende criteria zoals hun profiel, hun verwachtingen op vlak van nieuws en hun consumptiegedrag op de nieuwssites. Het is niet de bedoeling dat de hele architectuur van de nieuwssites (web en mobile) aangepast wordt volgens het profiel van elke lezer. Wel zullen bepaalde ruimtes voorbehouden zijn aan gepersonaliseerd nieuws. Denis Pierrard, algemeen directeur bij IPM en coördinator van het project: “Ons project gaat over het geheel van content op onze nieuwssites, waaronder zowel de aanbeveling van redactionale teksten als van reclame. Het wordt ingevoerd op de verschillende platformen (pc, tablet, smartphones).” Infotelligence zou na de zomervakantie gelanceerd worden en zou ten minste gedurende een jaar gebruikt worden op de redacties van de drie uitgevers. Die vroegen overigens nog een extra subsidie aan voor Infotelligence bij het Waalse Gewest in het kader van het fonds 'Digital Wallonia'.

Digital News Rack: De Persgroep - iMinds (medium project)

IT-specialisten van De Persgroep en van iMinds ontwikkelden Digital News Rack, een softwarepakket waarbij De Persgroep bepaalde betalende inhoud van zijn digitale kranten en magazines gratis kan openstellen op welomschreven locaties en gericht naar welomschreven doelgroepen. De uitgever is van plan om het eind dit jaar uit te rollen en bewandelt momenteel enkele pistes wat betreft de locaties. Een ervan is kunstencentrum Vooruit in Gent waarbij de uitgever de betalende content van Humo en De Morgen zou openstellen waardoor mensen die zich in de buurt ervan bevinden, kunnen genieten van bijvoorbeeld de cultuur content van die twee titels. Andere doelwitten zijn de Ghelamco Arena in Gent waarbij de voetbalfans de sportartikels van Het Laatste Nieuws te zien krijgen of de festivalweide van Werchter voor de muziekbijlages. De uitgever denkt ook aan partnerships met merken, waardoor bezoekers bij Starbucks bijvoorbeeld kunnen genieten van gratis content van een van de titels, uiteraard in ruil voor een vergoeding van het bedrijf aan de uitgever. De afbakening zou gebeuren via zogenaamde 'geofencing' waarbij een bepaalde zone rond een locatie wordt geselecteerd en omsloten. Hans Deridder, Managing Editor van De Persgroep: “Het gaat erom dat we de mensen laten kennismaken met onze titels en om ze het verschil te leren kennen tussen betalende content (gedegen onderzoeksjournalistiek, enz.) en gratis content (nieuwsartikels, enz.). Nadat ze ermee kennisgemaakt hebben, kunnen we hen een proefabonnement voorstellen en daarna mogelijk verleiden met een betalend abonnement. Met De Volkskrant in Nederland deden we een test onder academici en we zagen dat een significant aantal van hen een betalend abonnement nam.”

EngageReaders: Mediahuis - Twipe (medium project)

EngageReaders ontstond in november 2014 als een gezamenlijk onderzoeksproject van uitgever Mediahuis, technologiepartner Twipe en een paar onderzoekscentra binnen iMinds en KU Leuven. Doelstelling is het meten en voorspellen van het engagement van de krantenlezer bij digitale publicaties en dit op basis van hun leesgedrag en -interactie en hun interessesferen. Na een researchperiode die meer dan een jaar duurde en enkele prototypes van de tool opleverden, vormen Mediahuis en Twipe – onder meer met de steun van Google DNI – die prototypes nu om tot een volwaardig product waarmee de vijf newsrooms van Mediahuis (De Standaard, Het Nieuwsblad, Gazet van Antwerpen, Het Belang van Limburg en De Limburger) aan de slag kunnen om het engagement van hun lezers te verhogen. De lancering bij Mediahuis staat voor eind dit jaar gepland waarna de tool gedurende een jaar gebruikt zal worden op de vijf redacties. De focus zal voornamelijk liggen op de digitale publicaties op alle platformen (iOS, Android, Web). “De toegevoegde waarde van EngageReaders bestaat vooral in het geven van gedetailleerde feedback aan de redactionele teams over de artikels die zij hebben gemaakt, met daarbij veel aandacht voor pragmatische inzichten en tips om publicaties te verbeteren en om een nog hoger engagement van de lezer te bekomen. In de praktijk zullen journalisten en uitgevers aan de hand van de technologie beter kunnen voorspellen welke artikels meer engagement zullen teweegbrengen bij bepaalde lezers en aldus hun stukken en de krant er beter op afstemmen”, aldus Danny Lein, CEO van Twipe. Het Leuvense technologiebedrijf zal EngageReaders op termijn als een aparte productlijn commercialiseren naar andere uitgevers.

Number 42: Mediafin - iMinds (medium project)

Over Number 42, een project van Mediafin, de uitgever van De Tijd en L'Echo die voor 50/50 in handen is van De Persgroep en Rossel, in samenwerking met iMinds, is er nog weinig bekend, behalve dat het midden volgend jaar zal gelanceerd worden. Doelstelling van het project is om op basis van data-analyse over het leesgedrag te achterhalen wanneer de lezer meer context nodig heeft bij het lezen van economisch, politiek en financieel nieuws. Mediafin wenste nog niet te reageren.



 

Een marketing project in gedachten ? Een bureau opzoeken


ARCHIVE / INTELLIGENCE - INNOVATION

JOBS


INTERVIEW

(ADVERTORIAL) De MovieMatch van Catherine Closset (BNP Paribas Fortis)

(ADVERTORIAL) De MovieMatch van Catherine Closset (BNP Paribas Fortis)



DOSSIER  



B2B Press & Communication Awards: de laureaten


Zowat 200 aanwezigen woonden gisteravond de derde gala-avond van de B2B Press & Communication Awards bij in Bozar. De jury van Stephan Salberter (ING Belgium) reikte elf prijzen uit en ook dit...


en savoir plus


IAB Mixx Awards 2016: de gouden cases  


Dit jaar reikte de jury van de IAB Mixx Awards zeven Gold uit. Die bekronen zeven verschillende adverteerders en campagnes, gemaakt door vijf bureaus. Een close-up van deze gouden campagnes voor...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Netvertising: gelieve niet te storen!  


Het is geen geheim dat online reclame de surfers irriteert, maar niet dermate zoals een recente studie van het mediabureau Space aantoont. Sommige populaire formaten, zoals video, worden vanwege...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier