SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?


Je wachtwoord versturen
close

'It's the psychology, stupid', door Geoffrey Hantson - CCO Happiness Anywhere

Vrijdag 17 Juni 2016


'It's the psychology, stupid', door Geoffrey Hantson - CCO Happiness Anywhere
It’s the psychology, stupid.
 
We liegen. Allemaal. En vooral tegen onszelf.
 
Ik heb het hier niet over het bewuste, kwaad-bedoelde liegen. Ik heb het over het onbewuste liegen. Het feit dat we onszelf van alles wijsmaken. Hoe vaak zeggen we niet dat iets een rationele beslissing is. Het is bijna aandoenlijk om te zien hoe graag we onszelf geloven op zo’n moment.
 
Niks is minder waar natuurlijk. Wij zijn geen rationele wezens. Ik weet dat de meeste na-oorlogse economische wetten er allemaal van uitgaan dat de mens rationeel beslist, gedreven vanuit puur eigenbelang. De beste modellen echter vertrekken vanuit een vaststelling en niet vanuit een theorie. En de vaststelling is dat ‘rationeel beslissen vanuit eigenbelang’ niet strookt met de realiteit. Op alle niveaus. Een product van € 19,99 verkoopt beter dan een product van € 19. Is dat rationeel? Of iets meer macro-economisch, die eventuele Brexit, een economisch rationele beslissing zal het in ieder geval niet zijn.
 
Nee, alles is emotie. Alles is psychologie.
Want voor een groot deel is het niet economie maar psychologie die de economie vooruit stuwt.
 
Niet toevallig worden de meeste nieuwe economische regels geschreven door psychologen als Dan Ariely of Daniël Kahneman, en niet door economen.  De gedragseconomie is wat mij betreft dan ook een veel realistischer en boeiender model dan de meer klassieke economische gedachtegangen.
 
Goed nieuws voor onze zogenaamde ‘failed state’ overigens. Want ook hier is het psychologisch probleem waarschijnlijk groter dan het economisch probleem.
 
Nu, de vaststelling dat rationeel niet bestaat en dus elke rationele beslissing eigenlijk een post-rationele beslissing is, dat weten de slimste marketeers eigenlijk al langer. Maar al te vaak blijft onze industrie dan hangen bij ‘emotionele storytelling’. Terwijl ook hier gedragsgericht denken veel efficiënter is. Zou niet elke briefing moeten beginnen met: welk gedrag willen we veranderen? Zijn onze beste ideeën immers niet pas écht waardevol als ze er in slagen om een bepaald gedrag te creëren, te beïnvloeden of te veranderen?
 
Ik bedoel, we weten allemaal dat de smartphone gebruiken terwijl we autorijden een groot gevaar is voor onszelf en vele anderen. En toch blijven we het doen. Massaal. Is het dan niet veel waardevoller om al onze creatieve energie in te zetten voor ideeën die daadwerkelijk een gedragsverandering tot doel hebben? In plaats van mensen bewust te maken van een probleem waar ze zich eigenlijk al bewust van zijn in de hoop dat ze hun gedrag gaan aanpassen.
 
We kunnen mannen zeggen dat ze – euh – vaker naar zweet ruiken dan ze zelf denken en dat Nivea Men geweldige deo’s heeft. Maar is het niet veel waardevoller om een idee tot leven te brengen die een nieuw ‘gewoontegedrag’ stimuleert en zo mannen automatisch meer deo laat kopen?
 
De vraag stellen is ze beantwoorden.
 
Gemakkelijk is het niet. En het zal aan de review tafel zeker niet altijd lukken. Maar vaak is ‘het vinden’ veel minder moeilijk dan weten waar je naar zoekt.
 
Da’s een rationele vaststelling. Lieg ik mezelf voor.
 



ARCHIVE / CREATIONS

JOBS


INTERVIEW

Philippe Gelder (Gekozen Product van het Jaar):

Philippe Gelder (Gekozen Product van het Jaar): "Het rode logo is een baken voor innovatie voor de winkelende consumenten"



DOSSIER  



Waarom Google adverteerders en YouTubers dichter bij elkaar wil brengen  


Platformen als Instagram, Snapchat en YouTube hebben de spelregels van influencer marketing de voorbije jaren grondig door elkaar geschud. Ook gewone meisjes en jongens kunnen dankzij die...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Media en creatie weer onder één dak?  


De oprichting van Havas Village, Publicis One, WPP Hub en B.O.A.T.S. in eigen land. Maar ook de beslissing van Toyota om zijn Europese creatieve en mediabudgetten te centraliseren bij The...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


De moeilijke bevalling van de strategische crossmedia studie  


Sinds vorig jaar werken de spelers op de markt binnen het CIM samen aan een nieuwe strategische studie. Maar het gaat traag. De verwachtingen van de media zijn niet dezelfde als die van de bureaus...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier