SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?


Je wachtwoord versturen
close

'It's the psychology, stupid', door Geoffrey Hantson - CCO Happiness Anywhere

Vrijdag 17 Juni 2016


'It's the psychology, stupid', door Geoffrey Hantson - CCO Happiness Anywhere
It’s the psychology, stupid.
 
We liegen. Allemaal. En vooral tegen onszelf.
 
Ik heb het hier niet over het bewuste, kwaad-bedoelde liegen. Ik heb het over het onbewuste liegen. Het feit dat we onszelf van alles wijsmaken. Hoe vaak zeggen we niet dat iets een rationele beslissing is. Het is bijna aandoenlijk om te zien hoe graag we onszelf geloven op zo’n moment.
 
Niks is minder waar natuurlijk. Wij zijn geen rationele wezens. Ik weet dat de meeste na-oorlogse economische wetten er allemaal van uitgaan dat de mens rationeel beslist, gedreven vanuit puur eigenbelang. De beste modellen echter vertrekken vanuit een vaststelling en niet vanuit een theorie. En de vaststelling is dat ‘rationeel beslissen vanuit eigenbelang’ niet strookt met de realiteit. Op alle niveaus. Een product van € 19,99 verkoopt beter dan een product van € 19. Is dat rationeel? Of iets meer macro-economisch, die eventuele Brexit, een economisch rationele beslissing zal het in ieder geval niet zijn.
 
Nee, alles is emotie. Alles is psychologie.
Want voor een groot deel is het niet economie maar psychologie die de economie vooruit stuwt.
 
Niet toevallig worden de meeste nieuwe economische regels geschreven door psychologen als Dan Ariely of Daniël Kahneman, en niet door economen.  De gedragseconomie is wat mij betreft dan ook een veel realistischer en boeiender model dan de meer klassieke economische gedachtegangen.
 
Goed nieuws voor onze zogenaamde ‘failed state’ overigens. Want ook hier is het psychologisch probleem waarschijnlijk groter dan het economisch probleem.
 
Nu, de vaststelling dat rationeel niet bestaat en dus elke rationele beslissing eigenlijk een post-rationele beslissing is, dat weten de slimste marketeers eigenlijk al langer. Maar al te vaak blijft onze industrie dan hangen bij ‘emotionele storytelling’. Terwijl ook hier gedragsgericht denken veel efficiënter is. Zou niet elke briefing moeten beginnen met: welk gedrag willen we veranderen? Zijn onze beste ideeën immers niet pas écht waardevol als ze er in slagen om een bepaald gedrag te creëren, te beïnvloeden of te veranderen?
 
Ik bedoel, we weten allemaal dat de smartphone gebruiken terwijl we autorijden een groot gevaar is voor onszelf en vele anderen. En toch blijven we het doen. Massaal. Is het dan niet veel waardevoller om al onze creatieve energie in te zetten voor ideeën die daadwerkelijk een gedragsverandering tot doel hebben? In plaats van mensen bewust te maken van een probleem waar ze zich eigenlijk al bewust van zijn in de hoop dat ze hun gedrag gaan aanpassen.
 
We kunnen mannen zeggen dat ze – euh – vaker naar zweet ruiken dan ze zelf denken en dat Nivea Men geweldige deo’s heeft. Maar is het niet veel waardevoller om een idee tot leven te brengen die een nieuw ‘gewoontegedrag’ stimuleert en zo mannen automatisch meer deo laat kopen?
 
De vraag stellen is ze beantwoorden.
 
Gemakkelijk is het niet. En het zal aan de review tafel zeker niet altijd lukken. Maar vaak is ‘het vinden’ veel minder moeilijk dan weten waar je naar zoekt.
 
Da’s een rationele vaststelling. Lieg ik mezelf voor.
 



ARCHIVE / CREATIONS

JOBS




INTERVIEW

Thierry Geerts (Google):

Thierry Geerts (Google): "We willen mee een rol spelen in de transformatie van de sector"



DOSSIER  



De consumenten van overmorgen beschreven door Steven Van Belleghem  


In zijn laatste boek met de titel ‘Customers the Day after Tomorrow’ beschrijft trendwatcher Steven Van Belleghem de impact van de derde fase in de digitale evolutie op de consumptiegewoonten. Hij...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Hoe gericht adverteren met de predictieve technologie van Predicube?  


Predicube, de spin-off van Universiteit Antwerpen en iMinds die opgericht werd in november 2014 en zich specialiseert in predictieve data en profilering, maakte de resultaten bekend van haar...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


B2B Awards 2017: de laureaten  


De vierde editie van de B2B Awards heeft haar verdict bekendgemaakt. De Press en Communication-jury’s die werden voorgezeten door Alex Thoré (Proximus), reikten vier prijzen uit in de eerste...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier