SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?


Je wachtwoord versturen
close

Balade lanceert ‘boter van de toekomst’

Vrijdag 18 Oktober 2013


Balade lanceert ‘boter van de toekomst’
Het Belgische bedrijf Corman (onderdeel van de groep Soparind Bongrain) dat het zuivelmerk Balade uitbaat, kondigt een wereldpremière aan: boter die geen invloed heeft op het cholesterolgehalte. De nieuwigheid werd Balade Vital gedoopt. Tekst en uitleg door Jean Salgi, marketingdirecteur bij Corman.

Waarom komt Balade met een niet-cholesterolverhogende versie op de markt?
We ondervinden dat meer en meer mensen bezorgd zijn om hun gezondheid, maar wel nog op zoek zijn naar plezier in hun voeding. We eten evenwel te veel verzadigde vetten die nefast zijn voor het cholesterolgehalte in ons bloed. De Gezonheidsraad in België vaardigde juist een richtlijn uit om het gebruik van verzadigde vetten in voeding te verminderen. Het merk Balade is zich bewust van deze gezondheidsproblematiek en komt de bevolking tegemoet met de innovatie Balade Vital ofwel een boterspecialiteit die 80% minder verzadigde vetten bevat dan gewone boter en aldus de enige boter is die de cholesterol niet verhoogt. Onze R&D-afdeling deed maar liefst acht jaar onderzoek. Moederbedrijf Corman investeerde hiervoor sterk, onder meer in een nieuw fabricageprocedé en een nieuwe productielijn. Op het procedé voor selectieve afroming, dat aan de grondslag ligt van Balade Vital, kregen we een wereldwijd patent voor de komende twintig jaar. Onze ambitie is om snel in de top drie te komen van meest favoriete boter onder consumenten. We willen deze lancering ook wereldwijd uitrollen in de komende twee jaar.

Zullen jullie deze innovatie ook toepassen in de andere producten uit het Balade-assortiment (sauzen, room, choco)?
Deze nieuwe methode maakt het mogelijk om de verzadigde vetten in melkproducten te verminderen. In een nabije toekomst is het dus niet uitgesloten dat we deze knowhow ook gebruiken in andere melkproducten die rijk zijn aan verzadigde vetten. De choco van Balade is met slechts 5,6 gr tot 6,5 gram verzadigde vetten per 100 gram trouwens al behoorlijk arm aan verzadigde vetten, althans tegenover andere chocopastas die vaak bereid zijn op basis van palmolie.

Critici werpen op dat de smaak onmogelijk dezelfde kan zijn als die van echte boter. Is de toegevoegde waarde om niet-cholesterolverhogend te zijn sterk genoeg voor de consument?
Consumenten zijn er doorgaans van overtuigd dat vet goed smaakt, maar Balade is erin geslaagd om de smeuïgheid en de smaak te behouden in het nieuwe product. Uit een blinde smaaktest onder 256 mensen die in september vorig jaar is uitgevoerd door het onafhankelijke bedrijf Mardev, bleek dat het merendeel van de deelnemers vond dat Balade Vital naar echte boter smaakt. Iedereen zal trouwens zijn mening kunnen vormen over de smaak, want we voorzien een bon waarmee consumenten het product gratis kunnen aanschaffen in de supermarkt. We zijn ervan overtuigd dat we een nieuwe doelgroep kunnen aanspreken. Daarnaast richten we ons naar consumenten die van boter houden, maar meestal margarine kopen omdat ze denken dat dit beter is voor de gezondheid én naar liefhebbers van boter die rekening willen houden met hun gezondheid. Kortom, we geloven dat dit de boter van de toekomst is.

Becel (Unilever) is enkele jaren geleden teruggefloten omdat het misleidend was over zijn gezondheidsclaim met Becel Pro-Activ. Geeft het patent Balade Vital meer geloofwaardigheid?
Met Balade Vital lanceren we een boterspecialiteit die de cholesterol niet verhoogt en bedoeld is voor de hele familie, terwijl de margarines van Becel Pro-Activ er zijn voor mensen die een te hoog cholesterolgehalte hebben. Becel Pro-Activ wordt dan ook meer gepercipieerd als een geneesmiddel. Het zijn dus twee verschillende producten. We differentiëren ons ook door de smaak. Balade Vital heeft de smaak van echte boter en geen enkele margarine kan dit claimen.

Hoe ziet de communicatiecampagne eruit?
De communicatiecampagne wordt gevoerd door Mosquito en Interel (PR) en omvat een breed luik via affichage. We voorzien ook advertenties in de magazinepers om de voordelen van het product uit te leggen. Verder lanceerden we een Facebook-pagina en is er de gratis bon.

 

Een marketing project in gedachten ? Een bureau opzoeken


ARCHIVE / BRANDS - LAUNCH

JOBS


INTERVIEW

(ADVERTORIAL) De MovieMatch van Catherine Closset (BNP Paribas Fortis)

(ADVERTORIAL) De MovieMatch van Catherine Closset (BNP Paribas Fortis)



DOSSIER  



B2B Press & Communication Awards: de laureaten


Zowat 200 aanwezigen woonden gisteravond de derde gala-avond van de B2B Press & Communication Awards bij in Bozar. De jury van Stephan Salberter (ING Belgium) reikte elf prijzen uit en ook dit...


en savoir plus


IAB Mixx Awards 2016: de gouden cases  


Dit jaar reikte de jury van de IAB Mixx Awards zeven Gold uit. Die bekronen zeven verschillende adverteerders en campagnes, gemaakt door vijf bureaus. Een close-up van deze gouden campagnes voor...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Netvertising: gelieve niet te storen!  


Het is geen geheim dat online reclame de surfers irriteert, maar niet dermate zoals een recente studie van het mediabureau Space aantoont. Sommige populaire formaten, zoals video, worden vanwege...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier