SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?


Je wachtwoord versturen
close

MM & Friends' Cannes Predictions Reel

Dinsdag 14 Juni 2016


MM & Friends' Cannes Predictions Reel
Op de vooravond van de Cannes Lions waagde MM zich met de gewaardeerde hulp van enkele CD's aan een pronostiek: welke creaties van de afgelopen twaalf maanden winnen de meeste Lions. De antwoorden in woorden en beelden.
 
Het is nooit een gemakkelijke opdracht om te voorspellen of een creatie in de prijzen zal vallen, niet in het minst op de Cannes Lions dat met zijn 40.000 inzendingen door creatieven wereldwijd vaak een echte loterij wordt genoemd. Acht CD's gingen akkoord om samen met ons in de glazen bol te kijken: Philippe Fass (Happiness Brussels), Sam De Win (Serviceplan), Dieter De Ridder en Joeri Van De Broeck (Air), Dries De Wilde en Koenraad Lefever (Duval Guillaume), Pieter Staes en Manuel Ostyn (These Days).

 

'Puerto Rico Defrosts Chicago'
(J. Walter Thompson / Puerto Rico Tourism Company)

Voor inwoners van Chicago is Puerto Rico het ticket naar de zon. De winter kan in de derde grootste stad van de Verenigde Staten genadeloos hard zijn met temperaturen die tot -35°C gaan. In Puerto Rico daarentegen schijnt de zon heel het jaar, met een jaargemiddelde van 30°C… Met andere woorden, een staalharde USP voor het lokaal bureau voor Toerisme. Puerto Rico Defrosts Chicago was een activeringscampagne die zoutpotjes, afkomstig uit een van de paradijselijke stranden van Puerto Rico, uitdeelde aan de inwoners van Chicago. Het zout herinnerde er niet alleen maar aan dat de zon in het land 365 dagen per jaar schijnt, maar had ook een praktische funtie: het liet de winterse neerslag in de straten van Chicago namelijk letterlijk wegsmelten. Om de laatste twijfelaars te overtuigen, stond op het zoutpotje nog een exclusief aanbod.


'Survival Billboard'
 (m:united McCann / Microsoft Xbox)

Voor de lancering van de nieuwe Xbox game 'Rise of the Tomb Raider bedacht m:united McCann in Engeland een promotioneel en behoorlijk ongewoon affichagepaneel. Op het programma van 'Survival of the Grittiest': een stunt van het hardvochtigste soort waarbij acht deelnemers op een miniscuul platform dat op het reclamepaneel was gevestigd, werden geplaatst. Hun dapperheid werd nog harder op de proef gesteld, aangezien het publiek kon tussenkomen om de omstandigheden zwaarder te maken. Het kon bijvoorbeeld beslissen om een sneeuwstorm, ijskoude wind of regen over de deelnemers te laten gaan. De bedoeling was – dat begreep je wel – om alle kandidaten te elimineren tot er nog maar een overbleef. Het duurde bijna 21 uur vooraleer de laatste van zijn platform strompelde. De prijs voor de dapperste deelnemer: een minitrip die geïnspireerd was op Tomb Raider.


'Slow Down GPS'
(Forsman & Bodenfors / If Insurance)

'Slow Down GPS' is zoals zijn naam aangeeft een traditioneel satellietnavigatiesysteem, tenminste als de auto zich niet in de nabijheid van een plaats bevindt waar doorgaans veel kinderen passeren. Als dat wel het geval is, verandert de reguliere vrouwelijke stem van de gps in die van een… kind. Of hoe je in risicozones de bestuurders op een efficiënte manier bij de les houdt. Inventief! Nadat het systeem, bedacht door Forsman & Bodenfors voor If Insurance, gelanceerd werd, beslisten heel wat autoconstructeurs in Zweden, Noorwegen en Finland om het toe te passen in hun auto's.


'Check it before it's removed'
(DDB Berlin / Pink Ribbon)

'Check it before it's removed' is een sensibiliseringscampagne voor het vroegtijdig opsporen van borstkanker voor Pink Ribbon. Doelstelling is vrouwen aansporen om zichzelf te onderzoeken door ze de handelingen aan te leren waarmee ze een eventuele kanker kunnen waarnemen. Het idee: vrouwen vragen om op hun Facebook en Instagram een foto te posten van hun ontblote borsten, vergezeld van de boodschap 'Check it before it's removed'. Zoals je wel weet, is deze daad onverenigbaar met de 'Terms & Conditions van de twee gigantische socialemediakanalen. De platformen zijn uitgerust met softwaretools die foto's waarop iemand naakt staat, opsporen en die beelden vooral ogenblikkelijk verwijderen… Kortom, een manier van doen die in de meeste van de gevallen totaal onnodig en absurd is, en bovendien vaak het tegenovergestelde effect bereikt. Ze vestigt immers net de aandacht op de bewuste foto's die niet onder de puriteinse ogen van Zuckerberg zullen komen. En dat heeft DDB Berlin goed begrepen.


'Unforgotten Soldiers'
(DDB New Zealand / Sky History Channel)

'Unforgotten Soldiers' is een evenement dat uitgedokterd werd door DDB Group New Zealand voor Sky History Channel en meer bepaald in het kader van de honderste herdenking van de Eerste Wereldoorlog. Mettertijd zijn de getuigen van het eerste uur uiteraard gestorven. Vandaag is geen enkele veteraan van toen nog in leven waardoor het logischerwijze moeilijker en moeilijker wordt om de herinneringen levend te houden. De creatieven van DDB wisten er wel raad mee en reconstrueerden in een straat in Auckland City het leven in een loopgraaf tijdens de Eerste Wereldoorlog. Het tafereel duurde maar liefst acht uur en de mise-en-scène werd tot in het kleinste detail verzorgd. Alles werd gefilmd en live uitgezonden op Sky History Channel.


'The Face of Litter'
(O&M / Hong Kong CleanUp Initiative)

Hong Kong is een ware vuilbak. De inwoners gooien hun afval overal, behalve in de daartoe voorziene plaats, de vuilbakken. Het stadsbestuur besliste dat het zo niet verder kon en maakte een budget vrij voor een buitengewone en subversieve sensibiliseringscampagne. Het lokale bureau van Ogilvy & Mather stond ervoor in. Dat besliste om de ongehoorzame schepsels te confronteren met hun gedrag, letterlijk dan. Een ploeg ging op zoek naar het vuilnis dat op straat werd gegooid, maar niet zomaar eender welk afval. Enkel het afval dat DNA-sporen bevatte van de vervuiler werd aan een grondig onderzoek onderworpen… Aan de hand van het DNA werden robotfoto's gemaakt die vervolgens op posters werden gedrukt en opgehangen in de stad. Een boodschap op de posters waarschuwde voorbijgangers dat zij ook in de campagne konden opduiken, als ze hun afval zomaar op straat bleven gooien.


'Are you fast enough'
(Animal / Reebok)

Naar aanleiding van de lancering van een nieuw paar sneakers van Reebok, de 'Zpump 2.0', daagde het Zweedse bureau Animal de inwoners van Stockholm uit via een gedurfde en ingenieus bedachte outdoor installatie. Die werd geplaats in een drukke winkelstraat in de stad en nodigde voorbijgangers uit om te lopen… Een snelheidsmeter noteerde de snelheid en indien die hoger was dan 17 km/u, won de loper een paar baskets. Alles werd uiteraard gefilmd en de filmpjes zorgden voor een buzz op het internet.

 
'Bittersweet Pies'
(MRM/McCann / Paul Romania & Filia Center)

Uit een studie van het World Economic Forum blijkt dat Roemenië een van de Europese landen is die het minst progressief is als het op de gelijkheid tussen mannen en vrouwen aankomt, en vooral op vlak van een gelijk loon. Naar aanleiding van Equal Pay Day vroeg Filia Center aan MRM/McCann om rond dit thema een sensibiliseringscampagne uit te werken. Het bureau deed hiervoor beroep op de bakkersketen Paul, die een reeks taarten bakte in de vorm van een grafiek met daarop de resultaten van de studie. Zo konden de Roemenen een verrukkelijke 'Misrepresentation Cake' verorberen die weergeeft dat er maar 12% vrouwen in het Roemeense parlement zetelen of wat dacht je van de 'Startup Exclusion Cake' die illustreert hoe slechts 13% van de start-ups die gelanceerd worden in Roemenië door een vrouw worden opgericht. De 'Extremely Rich Cake' onthult dan weer dat slechts een van de 25 rijkste personen in Roemenië een vrouw is. De delicatessen hadden het beoogde effect. We vermelden nog dat 5% van de inkomsten uit de verkoop van de 'Bittersweet Pies' werden overgeschreven op de rekening van Filia Center om zo hun campagnes, gericht op het competitiever maken van de Roemeense vrouwen op de arbeidsmarkt, te financiëren


'Volkswagen Trailer Assist'
(Try Oslo / VW Norway)

Om de parkeerassistent voor wagens met een aanhangwagen te promoten bedacht Try Oslo een stunt die de nieuwe technologie van Volkswagen alle eer aandoet. Op het programma, in de straten van Noorwegen: een aanhangwagen die in plaats van voortgesleept wordt door een VW, de VW achter zich aan sleept, uiteraard met sprekend gemak. Het bewijs staat op YouTube. Kijk daarna ook naar het making-of filmpje dat de magie achter het huzarenstukje verklapt.


'#NotComingSoon'
(Fred & Farid New York / Remy Cointreau Louis XIII)

Louis XIII is het summum van luxe als het op cognac aankomt. Het duurt namelijk een eeuw en vier generaties van specialisten om het te maken. De volgende oogst zal klaar zijn in november 2115… Om hulde te brengen aan het prestigieuze merk van de Remy Cointreau groep bedacht Fred & Farid New York het idee om een film te maken die pas binnen honderd jaar zal worden verspreid. Het scenario is van de hand van John Malkovich die ook de hoofdrol voor zijn rekening neemt en de regie gebeurde door Robert Rodriguez. De film werd aangekondigd als een echte blockbuster, met affiches in een puur hollowoodiaanse stijl, met teasers, een making-of, communicatie op de sociale media en een 'The Grand Non Premiere' waarop heel Hollywood werd uitgenodigd om uiteindelijk de film niet te zien. De filmspoel wordt overigens bewaard in een koffer die geprogrammeerd werd om zich binnen 100 jaar automatisch te openen.


'#Optoutside'
(Venables Bell & Partners San Francisco, Edelman Seattle, Starcom MediaVest Chicago en North Kingdom LA / REI)

'#Optoutside' is een schitterende actie die gevoerd werd in de Verenigde Staten door REI, de coöperatieve voor outdoorwinkels. Concept: enkele dagen voor Black Friday – de dag na Thanksgiving die in de Verenigde Staten uitgeroepen werd tot nationale shoppingdag waarop winkels hun grootste omzet van het jaar verwezenlijken – stuurde de CEO van REI, Jerry Stritzke, een mail naar zijn 12.000 medewerkers en vijf miljoen leden, om hun te laten weten dat de 143 winkels van de coöperatie die dag gesloten zouden blijven. De werknemers kregen aldus een extra dag betaalde vakantie en de rest… de kans om er een dag op uit te trekken in de natuur, liever dan binnen te blijven in de drukke winkels. Na deze aankondiging nam het aantal vermeldingen van het merk op de sociale media toe met 7000%, met 2,7 miljard in PR-impressies in 24u en 6,7 miljard media-impressies in totaal. De website van REI die voor de gelegenheid aangepast werd met ideetjes voor uitstapjes in de buurt, zag zijn traffic stijgen met 30%, volgens SimilarWeb. Sterker nog, het initiatief kreeg navolging bij 150 retailers en bedrijven. Daarop openden een honderdtal nationale parken gratis hun deuren op de dag van Black Friday. In totaal gingen 1,4 miljoen Amerikanen in op de oproep van REI.


'MT expo 2015'
(Iyamadesign / MT)

'Mt expo 2015' is het resultaat van het werk van lyamadesign in het kader van een promotie-actie voor het plakbandmerk MT. Om de grote verscheidenheid aan kleuren en motieven die het merk aan artistieke doe-het-zelvers aanbiedt in het licht te plaatsen, organiseerde het Japanse designbureau Iyamadesign een buitengewone expo in een enorme hangar. De muren waren gedecoreerd met de kleefband van MT en vanuit het plafond bengelden niet minder dan 80.000 gekleurde plakbandrolletjes. Heel mooi!


 
Werden ook vermeld: 'Shoulders of Giants' (TBWA Chiat Day USA/Nissan), 'Uncrashable Toy Cars' (Jung von Matt/Alster Hamburg/Mercedes-Benz), 'Unleash your Rrrr' (Deutsch LA/VW), 'Fast Forwards' (The Martin Agency/Geico), 'Find Your Magic' (72andSunny Amsterdam/Axe), 'An Esteemed Literary Critic Reviews the Ikea Catalog' (Wirz Werbung Switzerland), 'Tiny Dancer' (Adam&Eve DDB London/John Lewis Home Insurance) en 'Man on the Moon' (Adam&Eve DDB London/John Lewis).

Minder bekend, maar eveneens kanshebber voor een of meerdere Lions: 'McTrax' (TBWA Neboko The Netherlands/McDo), 'Shell We Move' (Hakuhodo Kettle/Suumo), 'Moderate Drinkers Wanted' (Publicis Italy/Heineken) en 'McWhopper' (Y&R New Zealand/Burger King).

De Belgische hoop: 'Citylights' (DDB/Audi), '#nofilter' (Happiness/Unicef), 'KüSS' (DDB/IKEA), 'Football or Father' (BBDO/Love Condom ), 'Real Views' (Publicis/Renault), 'Waiting Lines' (DG/Re-born to be alive), 'Pay me like a man' (mortierbrigade/Zij-Kant), 'Breakvertising' (These Days/Royco), 'Missing Children' (Famous/Missing children Europe), '#CallBrussels' (Air/visit.brussels), 'Keep hope alive' (Thes Days/Child Focus), 'Pop-up webshop' (TBWA Brussels/KBC) en 'Families on the verge of extinction' (Famous/WWF). 

Een marketing projet in gedachten ? Een bureau opzoeken


ARCHIVE / CANNES LIONS 2016

JOBS


INTERVIEW

Anne-Sophie Vilain : Hoe de UBA Academy het succes van plaatselijke beslissers steunt

Anne-Sophie Vilain : Hoe de UBA Academy het succes van plaatselijke beslissers steunt



DOSSIER  



Netvertising: gelieve niet te storen!  


Het is geen geheim dat online reclame de surfers irriteert, maar niet dermate zoals een recente studie van het mediabureau Space aantoont. Sommige populaire formaten, zoals video, worden vanwege...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Hoe meer schermen, hoe meer mogelijkheden  


Het aantal schermen waarover de consumenten beschikken om media te consumeren, is exponentieel gegroeid. Naar aanleiding van de Media Vision Day van de GRP rond dit thema vroegen wij een aantal...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


High (Ad) Tech   


Een machtsovername van de technologiebedrijven. Dat was min of meer de teneur na de voorbije editie van het grootste creatieve festival ter wereld. Nergens wordt dat meer duidelijk dan in de...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier