SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?


Je wachtwoord versturen
close

Brussel redden. Echt, of wat?, door André Reclame

Donderdag 26 Mei 2016


Brussel redden. Echt, of wat?, door André Reclame
Nooit stonden er zoveel burgers, bedrijven en min of meer spontane collectieve bewegingen aan het ziekbed van Brussel. Ergens zijn we benieuwd wie erin zal slagen als redder van onze hoofdstad met de eer te gaan lopen. Overal duiken logo’s en hashtags op, in alle maten en soorten, iedereen doet zijn duit in het zakje. Het zou heuglijk nieuws kunnen zijn. Het zou kunnen.
 
In al hun diversiteit hebben die initiatieven een ding gemeen: ze willen de politici buitenspel zetten, want die zijn volgens hen verantwoordelijk voor alle plagen. Onze beleidsvoerders zijn met andere woorden niet in staat om snel oplossingen te vinden voor de noden van de burgers. Bovendien moet het naar authenticiteit ruiken, een zweem van echtheid vertonen: het moet vanuit de burgers komen, vanuit de directe democratie, de sociale media. Om dat doel te bereiken nemen nogal wat leden van onze eerbare community als vrijwilliger deel aan deze acties: als het goed is voor Brussel, zal het goed zijn voor de business en dus voor elk van ons. En het biedt de kans in contact te komen met potentiële adverteerders, je weet maar nooit.
 
Helaas kunnen we alleen maar vaststellen dat deze initiatieven in feite geen reële impact hebben. Dat komt omdat ze in de categorie van ‘storytelling’ en niet van ‘storydoing’ vallen. Omdat het een illusie is te denken dat je dingen kunt veranderen zonder de politici. En omdat versnippering geen oplossing biedt.
 
Wat voor nut heeft het een hashtag of logo zonder betekenis te herhalen? Wat het stadscentrum nodig heeft, zijn koopkrachtige bezoekers. Of die nu uit Brussel, België of het buitenland komen. Alle spelers – bedrijven, adverteerders en media – hebben budgetten voor incentives, business lunches, events… Stel je even voor wat voor impact het zou hebben als de top twintig van adverteerders, media, regies en bureaus allemaal beslissen dat ze al die events voortaan laten plaatsvinden in 1000 Brussel? Dat alle geschenken voortaan in de winkels van het stadscentrum gekocht worden – beter nog bij BEL (Brussels Exclusive Labels)? En dat alle seminaries buitenshuis georganiseerd worden in de hotels in het centrum? Dat zou toch impact hebben, nietwaar? Dan zet je een beweging in gang! Storydoing, daar gaat het om, zeg dat ik het gezegd heb.
 
En de politici, daar kun je nu eenmaal niet omheen. Zo is dat gewoon. Het staat elk van ons vrij om bij de volgende verkiezingen voor iemand anders te stemmen, maar in afwachting moeten we roeien met de riemen die we hebben. ‘Faire avec’, zoals de ketjes in 1000 Brussel zeggen. Als er opnieuw animatie en business gecreëerd worden in de stad, als er weer volk komt en er geconsumeerd wordt, wordt het ook de hoogste tijd om de tunnels zo snel mogelijk te heropenen, de parkings beter aan te duiden, het centrum en de kleine straatjes autovrij te maken, maar de grote laan opnieuw te openen voor het verkeer… We hebben geen behoefte aan een logo en Facebook-pagina’s, neen, mobiliteit, dat is wat we nodig hebben. Net zoals een partnerschap tussen de overheid en de privésector. Dat de grote merken intekenen voor een obligatielening om de tunnels en de mobiliteit te financieren. Dat de grote spelers uit de bouw en openbare werken hun medewerking verlenen en dat de politiek het kader schept. Dan kunnen de merken Brussel misschien redden.
 
Het scala burgerinitiatieven waarachter communicatiebureaus en adverteerders zitten – die overigens spontaniteit, authenticiteit en user generated content prediken – schept een hele rist projecten die helder inzicht in de weg staan, terwijl – voor een keer – een van onze city marketingcampagnes voor Brussel in de prijzen viel op de prestigieuze One Show. Waarom zouden we die niet reactiveren? Want deze keer is het maar te hopen dat Brussel zijn telefoon niet moet pakken om hulp te vragen.
 
Eendracht maakt macht. 

andrereclameandre@gmail.com



ARCHIVE / BRANDS - STRATEGY

JOBS


INTERVIEW

Philippe Gelder (Gekozen Product van het Jaar):

Philippe Gelder (Gekozen Product van het Jaar): "Het rode logo is een baken voor innovatie voor de winkelende consumenten"



DOSSIER  



Waarom Google adverteerders en YouTubers dichter bij elkaar wil brengen  


Platformen als Instagram, Snapchat en YouTube hebben de spelregels van influencer marketing de voorbije jaren grondig door elkaar geschud. Ook gewone meisjes en jongens kunnen dankzij die...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Media en creatie weer onder één dak?  


De oprichting van Havas Village, Publicis One, WPP Hub en B.O.A.T.S. in eigen land. Maar ook de beslissing van Toyota om zijn Europese creatieve en mediabudgetten te centraliseren bij The...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


De moeilijke bevalling van de strategische crossmedia studie  


Sinds vorig jaar werken de spelers op de markt binnen het CIM samen aan een nieuwe strategische studie. Maar het gaat traag. De verwachtingen van de media zijn niet dezelfde als die van de bureaus...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier