SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?


Je wachtwoord versturen
close

De stakeholders, een cruciale spreekbuis, door Whyte Corporate Affairs

Vrijdag 13 Mei 2016


De stakeholders, een cruciale spreekbuis, door Whyte Corporate Affairs
Bedrijven geven sinds lang voorrang aan twee stakeholders die cruciaal zijn voor hun werking: de klanten en de medewerkers. Om de klanten te bereiken, bestaan er talloze mogelijkheden: we gaan de lezers van Media Marketing niet lastigvallen door al de disciplines, acties en de kanalen die gerelateerd zijn aan marketing en communicatie met een commerciële functie op te noemen. Voor de communicatie naar medewerkers bestaan er andere benaderingen die het midden houden tussen corporate communicatie en HR-management.

Historisch gezien hebben bedrijven nog een andere opinieleider altijd hoog in het vaandel gedragen: de journalisten, met een behoorlijk divers arsenaal aan mogelijkheden: door ze te informeren, door ze een ervaring, product of dienst te laten ontdekken, en soms zelfs door ze een cadeau te schenken, staaltjes of reizen om ze 'beter' te sensibiliseren. We hebben dat zelf en vaak ten onrechte 'PR' genoemd.

We moeten onderkennen dat de functie van PR in een bedrijf het onderhouden is van relaties met zijn publiek, het geheel van spelers dat rond een bedrijf of organisatie hangt; journalisten zijn maar een deel van dat publiek. Toch wordt deze discipline in Frankrijk en Franstalig België 'Public Relations' genoemd.

Paid or earned?
De geleidelijke komst van bloggers en online influencers heeft geleid tot een nieuwe bijzondere categorie van stakeholders, aangezien ze tegelijkertijd burgers en consumenten zijn, maar niet echt journalisten in de traditionele zin van het woord die gratis of in loondienst werken, eerder in materiële voordelen en alsmaar meer ook in financiële. Vandaag verkopen internationale mediabureaus 'blogger panels' net zoals ze reclameruimte verkopen. In plaats van louter een individu wordt het individu een volwaardig medium. Deze evolutie toont aan dat bloggers ook een commerciële functie hebben, en een die rechtstreeks betaald wordt door de adverteerder, in tegenstelling tot journalisten, die onrechtstreeks en slechts deels worden betaald door dezelfde adverteerder.
De definitie van 'influencers' gaat verder dan die van journalisten en bloggers, zelfs al blijven die belangrijke opinieleiders. Sinds mensenheugenis is de activiteit van een bedrijf en zijn succes ook verbonden met andere stakeholders, zoals politici op federaal of gewestelijk niveau (belastingen, BTW, accijnzen, subsidies,…), de lokale verkozenen (taksen, vergunningen,…), vakbonden, consumentenorganisaties, NGO's, buurtbewoners, federaties, experts, proffen en talloze anderen. Hoewel ze altijd bestaan hebben, zijn deze stakeholders door de evolutie van technologie nog nooit zo goed verbonden met elkaar geweest zodat hun meningen snel worden verspreid via verschillende media, aangezien ze een grote geloofwaardigheid tentoonspreiden. We voerden een enquête bij het grote publiek die aantoont dat de geloofwaardigheid bij 'peers' ongeveer 40% is, terwijl experts en organisaties een geloofwaardigheid van meer dan 80% kregen. De invloed van deze opinieleiders die opinies verspreiden buiten de relatie adverteerder-consument zal nog groeien. Het beheer van deze stakeholders vereist een specifieke aanpak, op basis van het identificeren van deze groep en het opzetten van een langetermijnrelatie. Het gaat niet om 'earned media, maar om personen die je vertrouwen. Of je nu een winkel wilt openen, een innovatief product wil lanceren of je activiteit wil beschermen, sommige van deze stakeholders kunnen een positieve of negatieve mening hebben die vaak cruciaal is om je project te doen slagen.
 



ARCHIVE / AGENCIES - PR & PUBLIC AFFAIRS

JOBS




INTERVIEW

Pierre Bertrand:

Pierre Bertrand: "Dankzij de oprichting van bpost Media kan Welcome Media zich concentreren op zijn rol als partner voor de bureaus"



DOSSIER  



Merit Awards 2018: de laureaten


Dit jaar bestond de jury van de Merit Awards naast de redactie van MM uit Isabelle Peeters (BBDO), Madeleine Leclercq (Tramway 21), Davy Caluwaerts (Zenith), Gregory Ginterdaele (DDB) en...


en savoir plus


Toen Volkswagen in Duitsland zijn mediabureau verving door een AI-platform


Twee jaar geleden vertrouwde Volkswagen zijn digitale mediabudget toe aan het Deense mediabureau Blackwood Seven ten nadele van MediaCom. Geen groot nieuws, ware het niet dat Blackwood Seven dat...


en savoir plus


De consumenten van overmorgen beschreven door Steven Van Belleghem  


In zijn laatste boek met de titel ‘Customers the Day after Tomorrow’ beschrijft trendwatcher Steven Van Belleghem de impact van de derde fase in de digitale evolutie op de consumptiegewoonten. Hij...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier