SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?


Je wachtwoord versturen
close

François Chaudoir (Space): "Digital is eindelijk uitgegroeid tot een rendabele activiteit"

Donderdag 12 Mei 2016


François Chaudoir (Space):
Space heeft er een drukke start van het jaar opzitten, onder andere door de komst van Proximus natuurlijk. Maar dat was zeker niet de enige reden, als je kijkt naar de hoeveelheid campagnes die het de laatste tijd voerde voor zijn andere klanten. Denk maar aan de lanceringen voor Samsung (Galaxy S7), P&G (Gillette Proshield), Heineken (Strongbow, Maes Ice) of VW (Tiguan). En dan zouden we de rebranding van Electrabel naar Engie nog vergeten. Het bureau profiteert van een zekere opklaring van de markt om met vertrouwen voort te bouwen op de goede resultaten van 2015. François Chaudoir is dan ook sereen en positief, als we samen de balans opmaken van de afgelopen maanden en vooruitblikken op de lopende projecten.
 
Volgens de UMA-rangschikking boekte Space in 2015 een billing van 186,1 miljoen euro en een vooruitgang van 7%. Dat is twee en vier punten meer dan jullie voornaamste achtervolgers, Initiative en Carat. Wellicht zijn jullie tevreden met die balans?

François Chaudoir: We zijn zeer gelukkig met de balans van 2015, na enkele bewogen eerste maanden en een heropleving vanaf de zomer, voor alle media. Wat ons betreft, was de trend nog duidelijker in digital.
 
Digital is een discipline die constant evolueert. We hebben op dat vlak enorm veel geïnvesteerd. Vandaag vertegenwoordigt digital 40% van de werknemers in het bureau, goed voor een investeringsaandeel van meer dan 15%. Het vraagt enorm veel energie, we testen veel en passen zowat elk jaar onze structuur aan, maar uiteindelijk hebben we het gevoel dat we de vruchten plukken van onze inspanningen.
 
Het is dus rendabel?

Sinds twee jaar wel, ja. Het is uitgegroeid tot een winstgevende activiteit. Nog niet in buitensporige proporties, want we rekruteren voortdurend nieuwe profielen en organiseren veel opleidingen, maar toch is digital rendabel bij Space. Twee jaar geleden hebben we het remuneratiemodel van het bureau in digital volledig in vraag gesteld, meer bepaald wat betreft alle onderdelen en vakgebieden van programmatic. Onze klanten hebben begrepen dat het aangekochte volume en het advies niet in proportie staan en er is een echte dynamiek gegroeid. Ten bewijze: van de vijf dossiers die we dit jaar ingediend hebben op de AMMA en die allemaal genomineerd waren, hadden er drie te maken met digital. We gaan daar dus veel energie blijven in steken. Waarbij we wel voor ogen blijven houden dat 85% van de omzet nog steeds van de andere media komt.
 
Wat vind je van het laatste 'Domestic Report' van RECMA waarin Space als nummer een voor ons land uit de bus komt?

Die toont dat we het goed blijven doen op beide aspecten – structuur en vitaliteit. We zijn bijzonder trots dat we de Proximus-pitch gewonnen hebben. Gezien onze historiek met deze klant die we tot in 2009 beheerd hebben, hield onze deelname aan deze competitie in dat we bij deze pitch absoluut het verschil moesten maken. Het toont nog maar eens dat Space nog steeds synoniem staat voor ontegensprekelijke kwaliteit voor de lokale adverteerders.
 
In 2015 sloten jullie ook een partnerschap met Zelos. Dat maakte het mogelijk om de touchpoints uit de sportmarketing op te nemen in het Pulsar-onderzoek. Heeft deze investering al resultaten opgeleverd in de praktijk?

Waarschijnlijk zal dat een feit zijn voor de plannen eind 2016 en 2017, want het gaat om voor de adverteerders strategisch belangrijke keuzes. Los daarvan illustreert de investering ook dat Pulsar de ideale tool is om alle touchpoints te bestuderen. Via deze tool en het partnerschap met Zelos gaan we nu veel meer sportmarketing in de plannen integreren, op voorwaarde natuurlijk dat het aansluit bij de doelstellingen van onze klanten.
 
Over onderzoek gesproken, aan welk onderzoeksveld werken jullie momenteel?

Bij de belangrijke lopende dossiers springt datgene dat betrekking heeft op de verschillende media en communicatiekanalen er in het bijzonder uit. We zijn ervan overtuigd dat het contactmodel niet meer volstaat voor een bureau. We moeten met andere woorden in staat zijn om binnen het geheel van bestaande kanalen en naast de notie van het contact, te bepalen hoe consumenten op een bepaalde reclame reageren, in het bijzonder op de digitale kanalen. We ondervragen momenteel ons Space2face panel over de kwestie.
 
Space heeft altijd de voorkeur gegeven aan interne ontwikkeling. Kan daar verandering in komen?

Door onze collaboratieve en hybride aandeelhoudersstructuur is het voor ons veel moeilijker dan voor andere mediabureaus om een overnamebeleid te voeren. Maar tot dusver waren de resultaten inzake interne ontwikkeling overtuigender dan in de gevallen waarin we allianties of partnerschappen gesloten hebben. Je leert een vak beter als je het alleen doet. En we zijn niet op zoek naar media-aandacht of volume. Onze enige doelstelling is expertise ten dienste van onze klanten ontwikkelen.

Een marketing project in gedachten ? Een bureau opzoeken


ARCHIVE / AGENCIES - MEDIA

JOBS


INTERVIEW

(ADVERTORIAL) De MovieMatch van Catherine Closset (BNP Paribas Fortis)

(ADVERTORIAL) De MovieMatch van Catherine Closset (BNP Paribas Fortis)



DOSSIER  



B2B Press & Communication Awards: de laureaten


Zowat 200 aanwezigen woonden gisteravond de derde gala-avond van de B2B Press & Communication Awards bij in Bozar. De jury van Stephan Salberter (ING Belgium) reikte elf prijzen uit en ook dit...


en savoir plus


IAB Mixx Awards 2016: de gouden cases  


Dit jaar reikte de jury van de IAB Mixx Awards zeven Gold uit. Die bekronen zeven verschillende adverteerders en campagnes, gemaakt door vijf bureaus. Een close-up van deze gouden campagnes voor...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Netvertising: gelieve niet te storen!  


Het is geen geheim dat online reclame de surfers irriteert, maar niet dermate zoals een recente studie van het mediabureau Space aantoont. Sommige populaire formaten, zoals video, worden vanwege...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier