SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?


Je wachtwoord versturen
close

Pieter Ballon (iMinds): "Out-of-home bedrijven kunnen een cruciale rol spelen in de slimme stad."

Donderdag 28 April 2016


Pieter Ballon (iMinds):

Pieter Ballon schreef met 'Smart Cities – hoe technologie onze steden leefbaar houdt en slimmer maakt' (Lannoo Campus) een bevlogen en interessant boek over hoe slimme technologie haar weg in onze steden zal vinden. De directeur Living Labs bij iMinds en tevens professor communicatiewetenschappen aan de VUB was twee weken geleden te gast op de OOH Summit van JC Decaux en Clear Channel waar hij het onder meer had over de rol van out-of-home bedrijven in die slimme stad.

In welke mate kan de out-of-home industrie een rol spelen in de transformatie naar een slimme stad?

Out-of-home bedrijven moeten zich realiseren dat ze niet alleen maar moeten blijven kijken naar de ontwikkelingen binnen de reclamemarkt, maar dat ze ook betrokken moeten raken in al die smart city evoluties. Het straatmeubilair en de schermen zijn belangrijke onderdelen van een slimme stad. Die ontwikkelingen hierin mogen ze niet overlaten aan totaal andere spelers.

Wat zou je adviseren aan bedrijven als JC Decaux en Clear Channel?

In eerste instantie moeten ze nadenken over de functie die het straatmeubilair zal vervullen in de publieke ruimte van de toekomst. De puur instrumentele functie, met een scherm dat informatie tot bij de mensen brengt, is de meest logische. Dat scherm zal nog interactiever worden en in verbinding staan met allerlei zaken in de stad. Verder worden die abribussen ook de voelsprieten van de stad, want allerhande camera's en sensoren zullen erin worden ingebed. Het straatmeubilair wordt dus niet iets dat alleen maar informatie toont, maar ook informatie zal opnemen die nuttig kan zijn voor out-of-home bedrijven, maar evengoed voor een hoop andere spelers. Die data kunnen komen via hun eigen klanten, maar ook via andere manieren. Als out-of-home bedrijven op die manier over hun straatmeubilair gaan nadenken, openen er zich heel wat meer mogelijkheden dan waar ze nu vooral mee bezig zijn.

Ze bevinden zich dus in een bevoorrechte positie...

Er zijn heel wat bedrijven die werken rond allerlei domeinen in de smart city. Zij zouden bijna een moord begaan om zo een aanwezigheid te hebben in de fysieke stad. Al die IT-bedrijven heersen wel over onze virtuele publieke ruimte, maar wie is er echt aanwezig in die fysieke ruimte? Dat zijn de overheid en de out-of-home bedrijven! Vele IT-bedrijven zien die koppeling met een fysieke stadsomgeving als de grootste uitdaging voor de komende jaren. Al die mobiele diensten en apps komen en gaan, maar als je een fysieke verankering in de stad hebt, word je een belangrijke platformspeler. Al die connectiepunten, die punten waar je antennes en verlichting kunt plaatsen, waar stroom toekomt en waar camera's hangen. Dat zijn enorme troeven voor de out-of-home sector, als hij er tenminste gebruik van maakt.

En het niet helemaal commercialiseren?

Als je het inderdaad alleen maar optimaliseert voor reclamedoeleinden, dan riskeer je jezelf buiten die algemene evoluties rond smart cities te zetten. Nogmaals, een smart city bestaat uit allerlei soorten informatie. Hoe is Google de dominante speler in online advertising geworden? Door een functionaliteit zoals search aan te bieden die op zich niets met reclame te maken had, maar door de reclame die eraan gekoppeld was zodanig nuttig te maken dat mensen die eigenlijk niet als reclame percipieerden. De gedachtegang om het breder te bekijken dan datgene waar je geld uithaalt, is een van de geheimen om jezelf als een platformspeler te etaleren. Een out-of-home bedrijf moet zich dus afvragen of het een bredere rol wil spelen, dan wel of het een zeer gewaardeerde nichespeler zal blijven, die alleen maar voor de advertising functie in de smart city zal zorgen.

Met wie of wat zou het kunnen samenwerken?

Ik denk aan samenwerkingsmodellen met zowel de overheid als de grote IT-spelers, maar ook met de kleintjes. Je moet een platform bieden voor al de creativiteit die in de steden aanwezig is, met al die mensen die de komende tien jaar allerlei leuke ideeën en apps zullen creëren en die van je platform zullen kunnen gebruikmaken. Dan kom je in een situatie waar je de locatie, de eyeballs en de data als troeven hebt. Die laatste moet je zo veel mogelijk openstellen waardoor er nieuwe ideeën zullen komen.
 

In je boek lees ik over het 'Mobility as a Service' (MaaS) project in Helsinki waarbij al de openbare en publieke vervoersmodi in een enkel distributieplatform worden geïntegreerd. Is zoiets ook mogelijk in België?

Op technologisch vlak vormt dat geen enkel probleem. Meer nog, drie jaar geleden hebben we vanuit iMinds een proefproject gestart voor een gezamenlijk parkeerplatform voor Brussel. Daar zaten ook al de vervoersmodi van Brussel in, aangezien die gerelateerd zijn aan de parkeerervaring. Je kon net zoals bij het MaaS-project ook betalen voor de verschillende aanbieders. We willen dat op de markt brengen, maar de parkeerbedrijven houden het been stijf, omdat ze hun data niet willen delen met elkaar. Ze willen allemaal hun eigen app op de markt brengen, met de ideeën en technologieën uit dit project. Zo werkt het dus niet! Ook wat betreft de data van alle spelers in het openbaar en publiek vervoer is er een discrepantie tussen de 'technology readyness' en de 'market readyness'. Er is nog geen open data beleid. We zouden naar een situatie moeten evolueren waarbij iedereen toegang moet hebben tot die data, zeker wat het openbaar vervoer betreft. Zo kunnen app ontwikkelaars met die data aan de slag.

Wat zou een bedrijf als JC Decaux meer kunnen doen met de data van Villo bijvoorbeeld?

Ze gebruiken het ongetwijfeld al om de eigen dienstverlening te optimaliseren en feedback te geven aan klanten, maar ze zouden het ook voor andere zaken kunnen inzetten. In Londen hebben ze de fietsbewegingen van de deelfietsen in een open data set ter beschikking gesteld en daar zijn heel wat leuke en nuttige apps uit voortgevloeid, op het vlak van fietsroutes en tijdsduur bijvoorbeeld. Er zit heel veel waarde in die data. Misschien is die waarde niet meteen commercieel verhandelbaar, maar dat doet er niet toe. Google heeft vorig jaar een overeenkomst met de stad Gent gesloten die toelaat dat de stad toegang krijgt tot de data uit de Google app Waze die het autoverkeer volgt in de stad. Dat is waarde die Google niet direct kan verkopen aan jou of mij, maar die wel veel waarde heeft.

Uber en Google beschikken over tonnen data. Welke rol mogen zij spelen in de smart city?

Hoe meer realtime data, hoe meer standing je krijgt als slimme stad. We krijgen hoe dan ook smart city modellen waar ze een grote rol in zullen spelen. Een bedrijf als Uber is in een smart city veel meer dan alleen maar een dienst die de taxiwereld gaat ontmantelen. Het is een bedrijf dat op termijn de volledige mobiliteit in een stad kan sturen. Het experimenteert nu al met vaste routes via UberPool. Dan vervang je in feite het openbaar vervoer. Niemand die eraan twijfelt dat ze dat efficiënter kunnen dan de spelers die nu het openbaar vervoer runnen. De hamvraag is of het wenselijk is dat de volledige mobiliteit in een stad wordt bepaald door een algoritme waar we geen enkele controle over hebben. We zullen met die spelers in gesprek moeten gaan over wat ze met onze data mogen aanvangen. Dezelfde discussie moeten we voeren over de algoritmes die straks onze veiligheid, shoppinggedrag en luchtkwaliteit zullen sturen.

Ondertussen spelen steden als Seoul, Barcelona en Amsterdam het smart city gegeven al een tijdje uit in hun city marketing. Zijn er steden in België die dat ook doen?

We kunnen niet zeggen dat we al naast die grote jongens kunnen staan. Gent heeft altijd al een voortrekkersrol gespeeld met een doorgedreven open data beleid dat lokale app ontwikkelaars aanzet om op basis van die data apps te lanceren. In Kortrijk heb je shop & go parkeerzones waar je 30 minuten gratis kan parkeren. Sensoren op de parkeerplaatsen houden de tijd in de gaten. In Brussel heb je de Fix My Street app waarmee burgers kunnen aangeven wanneer er bijvoorbeeld een gat is in de straat of de verlichting niet meer werkt. Het zijn goede initiatieven, maar om op het niveau te komen van de grote steden, moeten we in feite op een meer geïntegreerde manier te werk gaan én op het niveau van heel ons grondgebied. Onze steden zijn te klein om op een grote schaal iets innovatiefs te beginnen en bovendien woont nagenoeg iedereen in België in een stadsgebied.


Een marketing projet in gedachten ? Een bureau opzoeken


ARCHIVE / MEDIA - OOH

JOBS


INTERVIEW

Anne-Sophie Vilain : Hoe de UBA Academy het succes van plaatselijke beslissers steunt

Anne-Sophie Vilain : Hoe de UBA Academy het succes van plaatselijke beslissers steunt



DOSSIER  



Netvertising: gelieve niet te storen!  


Het is geen geheim dat online reclame de surfers irriteert, maar niet dermate zoals een recente studie van het mediabureau Space aantoont. Sommige populaire formaten, zoals video, worden vanwege...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Hoe meer schermen, hoe meer mogelijkheden  


Het aantal schermen waarover de consumenten beschikken om media te consumeren, is exponentieel gegroeid. Naar aanleiding van de Media Vision Day van de GRP rond dit thema vroegen wij een aantal...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


High (Ad) Tech   


Een machtsovername van de technologiebedrijven. Dat was min of meer de teneur na de voorbije editie van het grootste creatieve festival ter wereld. Nergens wordt dat meer duidelijk dan in de...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier