SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?


Je wachtwoord versturen
close

AMMA 2015: de Golden Cases

Vrijdag 22 April 2016


AMMA 2015: de Golden Cases
Voor zijn tiende editie - de tijd vliegt - waarvoor meer dan 110 dossiers ingeschreven werden, selecteerde de jury van de AMMA van de GRP die dit jaar voorgezeten werd door Kris Coumans (marketing manager, Mercedes-Benz Cars) een uitstekend palmares.

Dat zal je ongetwijfeld beamen bij het lezen van de Gold en andere uitgereikte prijzen die aan bod komen in dit dossier.
 
Media Agency of the Year: Maxus
 

’t Gebeurt niet vaak dat de AMMA-jury zijn ‘hoofdprijs’ toekent aan een ‘klein’ bureau (vier keer kleiner dan de nummer een inzake billing en vier keer kleiner inzake werknemers), maar dit jaar gaat de titel van Media Agency of the Year naar Maxus. In zijn huidige configuratie werd Maxus drie jaar geleden opgestart. Dat gebeurde onder leiding van de jongste MD uit de sector in de persoon van de toen 29-jarige Els Thielemans, samen met nog een handvol andere jonge talenten. Het gros van hen behoort nu tot het management van het GroupM-bureau dat een exponentiële groei doormaakt sinds 2009 en zijn omzet verviervoudigde. In 2015 deed het bureau er nog eens 45% bij; het gaat er prat op dat het 78% van de pitches waaraan het deelnam ook won. Vorig jaar breidde het zijn portefeuille uit met Orangina Schweppes, Infrabel, Air France, Fortuneo, Huawei en Essilor.
 
Maxus dat vandaag 26 mensen tewerkstelt, legt de nadruk op de aanwerving en opleiding van jong talent. Het bedrijf biedt deze jonge wolven de mogelijkheid om snel een managementfunctie te bezetten, zoals het geval was voor Britt Luyten, Sébastien Reps en Pieter Berger die respectievelijk verantwoordelijk zijn voor de communication planning, digital en audiovisual. En het geldt natuurlijk ook voor Els Thielemans die door de groep verkozen werd tot 'Woman to watch'. Het is dan ook geen toeval dat Gino Back, de baas van GroupM en Mindshare, zijn derde functie als CEO van Maxus aan haar toevertrouwde.

Daarnaast hecht het bureau ook veel belang aan nieuwe technologieën. Maxus geeft de voorkeur aan een ‘test and learn’ aanpak en staat open voor de ‘failing fast’ methode. Het testte dan ook als een van de eerste bureaus het Xaxis Audio platform (de campagne voor Sunweb won de Silver in Best Use of Interactive) of oplossingen als Convertr. Los daarvan werkt het met eigen tools als Resolve, Precision, Pistemap, Smart Data, enzovoort. 
 
Nominees : Space, MEC
 
Media Sales House of the Year: Pebble Media
 
De AMMA-jury kende Pebble Media, een filiaal van Telenet en de VAR, de titel van Sales House of the Year toe voor de voortrekkersrol die de regie vervult in het uitbouwen van de digitale reclamemarkt in België. Ze onderscheidde zich in 2015 op meerdere vlakken, zowel door de groei van haar omzet en portfolio, door innovatie met nieuwe tools, research en producten én door het delen van expertise naar de markt. De uitbouw van het portfolio en de groeiende omzet kwamen er vorig jaar vooral door de geslaagde integratie van het portfolio van Beweb en Sanoma Media en het consolideren van het aanbod inzake contextuele en premium reclamecontent, om zo tot een kwalitatief bereik op de meeste doelgroepen te komen.
 
In december 2015 bereikte de regie op maandbasis 5,1 miljoen surfers (18+) met de verschillende websites die ze in portfolio heeft. In de markt van premium CPM wist Pebble Media een stijging van 28% te realiseren (tegenover een stijging van slechts 8% voor de globale markt). Wat betreft innovatie, differentieerde ze zich voornamelijk met een targeting tool die de regie samen met Predicube, een spin-off van Universiteit Antwerpen en iMinds, ontwikkelde en commercialiseerde en die adverteerders in staat stelt om impactvoller en kostenefficiënter te communiceren.
 
Verder legde de regie in 2015 de nadruk op samenwerkingsverbanden en het delen van expertise met de markt om zo de kracht van haar media te benadrukken bij adverteerders en planners. Zo speelde Pebble Media een prominente rol in de communicatie rond de nieuwe CIM internetmetingen en de analyse ervan naar planners, buyers en adverteerders. Daarnaast nam ze een leidende rol in de ontwikkeling van een guaranteed platform, waarbij alle digitale spelers een rol vervullen om samen een sterk lokaal aanbod te realiseren. De andere sectorinitiatieven die ze nam – afvaardiging van bestuurders naar IAB en DMA, ondersteuning van de GRP en de AMMA Awards – zijn verder nog bewijzen van haar engagement naar de Belgische reclame- en mediamarkt. Kortom, redenen genoeg voor de trofee van Sales House of the Year.
 
Nominees : JCDecaux, Medialaan
 
Best Media Strategy : ZenithOptimedia/ENI - ‘Anna’
 
Energieleverancier Eni kreeg in 2015 te maken met een prijsdruk op de grondstoffen. Aangezien het zijn business op peil wilde houden, vroeg het aan ZenithOptimedia (ZO) om een nieuwe merkpositionering te ontwikkelen. Die was gebaseerd op het idee dat je door Eni te kiezen, beter gebruikmaakt van energie en een comfortabeler leven krijgt. Het mediabureau stelde een win-win langetermijnrelatie voorop met waarden als betrokkenheid, leergierigheid en een persoonlijke benadering. Om de positionering waar te maken, lanceerde Eni Anna, een slimme thermostaat waarmee gebruikers energie kunnen besparen. De adverteerder richtte zich met de lancering voornamelijk op het noorden van het land en op families met kinderen. De doelstellingen van de campagne die tussen september en december 2015 liep, waren legio: de verkoop van Anna boosten, alsook haar naambekendheid en die van Eni én traffic naar eni.be genereren.

ZenithOptimedia schakelde daarop zijn touchpoints tool in en koos voor de optie om potentiële klanten te betrekken via product placement en content integratie die in lijn lagen met het innovatieve karakter van het product en het design van Anna vooropstelden. ZO koos bij de lanceringscampagne voor een multischermenstrategie (tv en online video) en inlassingen in de dagbladpers. Het mediabureau ontwikkelde vervolgens een content advertising strategie in samenwerking met twee partners, De Persgroep Advertising in eerste instantie en daarna SBS.

De eerste samenwerking berustte op drie pijlers: content, activatie en conversie. Het content gedeelte draaide rond een kwantitatieve studie over het energiegebruik in Vlaanderen. Die werd verspreid via een twintigtal artikels in een speciaal dossier dat een bereik van 300.000 views haalde. Het activation gedeelte bestond uit een redactionele samenwerking met Nina, de magazinebijlage van HLN. Op het programma stonden nieuwe content en een wedstrijd waaraan 3.000 personen deelnamen. Wat betreft de conversie noteerden we een specifiek Anna-aanbod voor de lezers van HLN. Dat genereerde een zichtbaarheid ter waarde van 360.000 euro.
 
Met The Pool, de crossmediacel van SBS, werkte ZO een doelgroepgericht content concept uit dat geïnspireerd was op het tv-format 'Baksteen in de Maag' op Vier en het verhaal achter de verschillende functies van Anna vertelde. Verder werd de content in samenwerking met Mediahuis in advertorials gegoten en gepubliceerd in de kranten van de groep, alsook op de websites nieuwsblad.be en standaard.be. 

We vermelden voor de volledigheid nog de 'memostick' actie in Metro die het design van de intelligente thermostaat toonde, aangevuld met een sponsoringsactie in het weerberichtgedeelte van de gratis krant om zo de voordelen achter het product te benadrukken. Verder kwam het product nog in beeld via een JC Decaux billboard in de aankomsthal van Brussels Airport. De advertentie prees de mogelijkheid om Anna op afstand te bedienen aan ('Connect now with Anna and get a warm welcome when you get home').
 
De resultaten waren positief: de naambekendheid van het merk Eni nam met 9% toe en de verkoop steeg significant gedurende de campagne. De houding van (potentiële) klanten ten opzichte van het merk kende tot slot een positieve evolutie.
 
Silver : PHD Media/Telenet Play Sports - "#Samenstraffer"
Bronze : Space/Dash (P&G) - "A Familie Story"
 

Best Creative Media Use: PHD Media/Mora/Medialaan - ‘Jim's Chicken Stache’
 
Omdat de snackmarkt tegenwoordig onder druk staat wegens het sterk uitbreidende en alsmaar gediversifieerdere (fast) food aanbod, is het voor frituursnackfabrikant Mora vitaal om de vraag te stimuleren en te ondersteunen. Dat gebeurt onder andere door permanent aan de branding te werken en te blijven innoveren. Met die doelstelling voor ogen en wetende dat jongeren een belangrijke doelgroep zijn voor frituursnacks, lanceerde Mora begin vorig jaar een nieuwe snack in samenwerking met de ondertussen van de buis verdwenen jongerenzender JIM (Medialaan): de JIM’s Chicken Stache.
 
De samenwerking startte al vanaf de productontwikkeling. Om er zeker van te zijn dat het nieuwe product zou aanslaan, peilde de televisiezender eerst online naar de smaakvoorkeuren van Vlaamse jongeren. Op basis van die resultaten werden vier snacks geselecteerd: The Loveburger, JIM’s Chicken Stache, de Fireball en de Chicken Churries. Deze vier varianten konden jongeren ontdekken tijdens JIM Explore, de pop-up die de zender tijdens de herfstvakantie organiseerde, en op JIM.be. Bijna 1200 jongeren brachten hun stem uit en verkozen de JIM’s Chicken Stache als winnaar.
 
Om buzz en engagement te creëren bij de doelgroep nog voor de eigenlijke mediacampagne van start ging, organiseerde JIM ook meer dan 100 screentests. De beste drie kandidaten maakten via een groot finalespel kans om het gezicht te worden van de hele mediacampagne ter ondersteuning van de lancering. Van mei tot september werden diverse activeringen via de sociale media van JIM en Mora georganiseerd; bovendien genoot Mora dankzij JIM een makkelijke toegang tot de grootste zomerfestivals, de perfecte plek om de jongerendoelgroep op het juiste moment te bereiken. Tegelijk werd in een gemeenschappelijke visuele stijl POS-materiaal en merchandising ontwikkeld.
 
De resultaten bleven niet uit. De JIM’s Chicken Stache was een van de meest succesvolle productlanceringen in de geschiedenis van Mora. De verkoopresultaten overtroffen alle verwachtingen en benchmarks van andere lanceringen. Er werden in 2015 in negen maanden tijd 1.095.510 Staches verkocht, wat overeenstemt met een gemiddelde van 4057 stuks per dag… Ook inzake penetratie en brand awareness waren de resultaten uitzonderlijk: de JIM’s Chicken Stache geniet een bekendheid van ongeveer 70% bij de jongeren.
 
De case toont hoe krachtig de zeer vroege integratie van media en marketing in een zeer vroeg stadium – in dit geval zelfs al vanaf de prille productontwikkeling – kan zijn: door deze cocreatie van twee sterke merken ontstaat een nieuw succesvol product. Het medium wordt niet alleen verweven met de boodschap en het product, maar ook het omgekeerde gebeurt.

Video
 
Silver : Serviceplan/ Coca-Cola - "Laugh Mob"
Bronze : Duval Guillaume/Maxus/ Stad Antwerpen - "Open Window"

  
Best Use of Interactive: MEC/iVox/Linkman/Lacroix - ‘De grote smaaktest’
 
Het bekende fond-merk Lacroix (Continental Foods) werd in 2015 geconfronteerd met zowel een stagnerende markt als de opmars van de private labels. Tegelijk wilde het zijn merkpositionering als eenvoudig maar professioneel hulpmiddel dat van een amateur-kok een echte chef maakt versterken en de kwalitatieve smaakwaarde van het merk beter in de verf zetten. Ook op het menu: de lancering van ‘Touch of Taste’, een nieuwe fond-categorie.
 
Daartoe bedacht Linkman een uitgebreide en interactieve content campagne rond het thema van de smaak, bij wijze van differentiërende factor tegenover de private labels. Om te beginnen voerde iVox tijdens de zomermaanden een ‘Smaak Scan’, in de vorm van een voorbereidende marktstudie bij 1000 respondenten. Daaruit werden vijf smaakprofielen met vijf bijhorende smaakstijlen gedistilleerd. Op basis van die typologie werd een interactieve consumententest ontwikkeld via de website degrotesmaaktest.be, om aldus de data van de deelnemers te verzamelen.
 
Vanaf september werden de surfers naar de brand experience webpagina gegidst, waar ze hun smaakprofiel (en de resultaten van de enquête) konden ontdekken, net zoals de bijhorende recepten – allemaal gecreëerd door topchef Viki Geunes. Verder omvatte de pagina ook een virtuele uitnodiging om vrienden uit te nodigen om aan de test deel te nemen, alsook de presentatie van het gamma van Lacroix en het nieuwe ‘Touch of Taste’ assortiment.
 
Tegelijk ging een PR-campagne van start om zoveel mogelijk media-aandacht te creëren. Ter ondersteuning waren native advertising en content integration voorzien in een aantal grote kranten. Ook e-mailing en sociale media als Facebook, Twitter, Pinterest en WhatsApp stonden op het menu. Eind september voegde MEC tot slot paid media toe, met de bedoeling de impact te vergroten en de traffic naar het interactieve platform degrotesmaaktest.be en de website te boosten. Dat zorgde via clicks en leads voor downloads van recepten op de website en een boost in het sharen van de content.
 
De resultaten waren indrukwekkend: 115 % meer e-CRM intekenaars in vergelijking met 2014, een gemiddelde CTR van 29 i.p.v. 5%, 169% meer downloads, +2% in verkoopvolume, +6% in verkoopwaarde en voor 62.026 euro gratis weerklank met PR.
 
Silver : Maxus/Xaxis/Sunweb
Bronze : Havas Media/JDE – "L'Or Espresso"
 

Best Use of Social & Earned: PHD Media/Telenet - Game of Thrones #ChooseSides
 
13 april 2015 stond rood omlijnd in de agenda’s van de Game of Thrones-fans (GOT). Die dag begon Telenet immers met de eerste aflevering van seizoen 5 van Game of Thrones, overigens op dezelfde dag als HBO. PHD Media maakte hiervan gebruik om een grote naambekendheidcampagne rond deze gebeurtenis op te zetten om zo het imago van het zenderplatform Play More van Telenet op te krikken.
 
Aangezien het budget (15.000 euro) beperkt was, koos het mediabureau ervoor om zich op de die-hard fans van GOT te richten. Het idee: een online battle tussen de verschillende 'huizen' van Game of Thrones op Facebook en Twitter onder de hashtag '#ChooseSides', naam van het online platform. 
 
De actie die heel wat buzz genereerde op de sociale media en bijgevolg ook werd opgepikt door de rest van de media, werkte gestaag naar zijn hoogtepunt op 13 april toe. De aanvang van seizoen 5 werd ondersteund door de hashtag '#GameOfThrones', voornamelijk gericht naar de personen die al met de campagne in aanraking waren gekomen. Het mediabureau beloonde nog enkele fans die met een originele boodschap kwamen door ze uit te nodigen op een exclusieve première in Gent. 
 
De Twitterpagina van Telenet Entertaint verdubbelde zijn aantal volgers door de campagne '#ChooseSides'. Die bereikte 1,3 miljoen personen op Facebook, genereerde 645.000 impressies op Twitter en 340.000 video views, een gemiddeld positief gevoel van 30% (bron: Engagor), een click through rate op Facebook die twee keer hoger lag dan de doelstellingen en een stijging met 40% van de verkoop uit SVOD van Game Of Thrones tegenover het jaar voordien.

Video
 
Silver : Space/Maes - "Vollenbak Engagement"
Bronze : ZenithOptimedia/Tena - "Launch of Lights"

  
Best Use of Performance Marketing: Havas Media/Hello Bank!
 
Hello Bank! is het mobiele merk van BNP Paribas Fortis. Sinds de lancering in 2013 bouwt het in samenwerking met Havas Media Belgium stap voor stap aan zijn performance strategie. Bij de lancering focuste het duo vooral op offline media om zo awareness te ontwikkelen. Het daaropvolgende jaar stond in het teken van optimalisatie van de owned, paid, earned, shared mix om de bezoeken in leads om te zetten.
 
Aan het einde van 2014 en in 2015 zette de e-retailer in op een voortdurende digitale aanwezigheid op meerdere kanalen en een cross performance link met offline media. “Om een goed draaiende performance strategy te bereiken, ontwikkelden we een template om alle digitale kanalen dagelijks te controleren en te optimaliseren”, aldus Nicolas Magain, head of connections bij Havas Media. “Daardoor konden we snel en flexibel handelen om zo het beoogde volume aan leads aan de beste CPL te behouden. We vervolledigden de dagelijkse controle met een wekelijkse diepere analyse om nieuwigheden per kanaal onder de loep te nemen en nieuwe tests te ontwikkelen. Er werden per kanaal ook verschillende KPI's op het vlak van CPL vastgelegd om zo een goeie cross digital strategie te krijgen.”
 
Een zeskoppig team werkte een programmatic strategie uit, zowel in paid, shared en owned media; een toegewijd team gaf de strategie voor mobile vorm; social media werden uitgebreid getest door nieuwe formaten en combinaties van test, beeld en call-to-actions uit te proberen; en de inspanningen in search marketing werden geïntensifieerd waardoor de conversiepercentages stegen. De gekozen aanpak zorgde er ook voor dat het aantal conversies over de periode 2013-1014 en 2014-2015 met respectievelijk 568% en 140% steeg.
 
De innovatieve combinatie van een strikte werkmethode en implementatie om de campagnes op een dagelijkse basis te monitoren, leidden tot deze goeie resultaten. Ook de vele oplossingen om de performantie van de ingewikkelde mediamix van Hello Bank! te verbeteren, konden de jury charmeren.
 
Silver : MEC/Toyota – "Audience segmentation & retargeting"
Bronze : ZenithOptimedi/Disneyland Paris

 
Development & Innovation Award: Predicube
 
Een premium alternatief voor de targeting tools van internationale spelers als Facebook en Google en een positief gevecht tegen ad blockers. Zo worden de voordelen achter de samenwerking tussen de digitale regie Pebble Media en Predicube het best omschreven.
 
Predicube startte in november 2014 als een spin-off van Universiteit Antwerpen en iMinds. Het team van Predicube dat bestaat uit een aantal gerenommeerde data mining experten, bijgestaan door strategen, media- en financiële experten, specialiseert zich in predictieve data en profilering. In 2015 werkte Pebble Media samen met Predicube voor een aantal van zijn klanten. Het partnerschap was van groot belang voor de commerciële uitrol van het systeem op de Belgische markt. Voor Pebble betekende de implementatie van het operationele model met predictive targeting een waardevolle verruiming van zijn aanbod, naast de gedragsgebonden en sociodemografische targeting. “Met het ganse programmatic marketing verhaal, is data driven marketing in een stroomversnelling terecht gekomen, met als hoeksteen de DMP of het stockeren en slim interpreteren van verkregen data. Deze informatie is voor adverteerders heel waardevol, zeker als je DMP's met elkaar kunt doen praten. We hebben ingespeeld op deze behoefte”, aldus David Martins, mede-oprichter van Predicube.
 
De werking achter het Predicube-systeem is eenvoudig in al zijn complexiteit: het vertaalt data uit geobserveerd surfgedrag op lokale premium sites, naar doelgroepen voor adverteerders. Aan de hand van het geobserveerde profiel van de gekende bezoekers van de adverteerderssite, wordt een doelgroep van ACT-ALIKES samengesteld. Met andere woorden, mensen met dezelfde interessesferen en een vergelijkbaar profiel als diegenen die actie ondernomen hebben, maar dit zelf nog niet gedaan hebben. Deze database krijgt vervolgens targeted reclame tijdens de volgende surfsessie. “Door een rechtstreekse samenwerking met lokale media owners, ad networks en adverteerders zijn er grote volumes relevante en lokale data voorhanden, waardoor de voorspellende kracht aldus heel groot is. Het bereik is gemiddeld 1000 maal groter dan bij retargeting waardoor we juistere advertenties voor de juiste doelgroep, grotere relevantie, minder clutter en een hogere effectiviteit krijgen”, aldus David Martens.
 
De markt reageerde alvast lovend. De gevoerde campagnes in 2015 noteerden een gemiddelde conversieverhoging van 250% tot 500% ten opzichte van standaardcampagnes.

Video
 
Silver : SBS Belgium – "Pauzeknop reclame"
Bronze : Maxus/Sunweb – "Radio Programmatic"

 
Best Media Research: Sanoma - BrandCompass
 

Sanoma kan bogen op een rijke traditie inzake pertinent en bruikbaar onderzoek. Het recentste project in het rijtje kreeg de naam BrandCompass mee. Concreet gaat het om een research tool die vertrekt vanuit een centrale gedachte: hoe sterker de positionering van je merk of product overeenkomt met de positionering van het medium waarin je adverteert, hoe sterker de impact van je boodschap zal zijn.
 
BrandCompass biedt een kwantitatieve meting van de merkpersoonlijkheid van ondertussen bijna 500 producten en diensten uit 37 sectoren en zowat 100 mediamerken van verschillende mediatypes en mediahuizen. Elke maand wordt een nieuwe sector toegevoegd en de database op die manier vergroot. Elke sector wordt bevraagd bij ongeveer 800 respondenten.

De merken worden voorgesteld in een persoonlijkheidsmodel dat gebaseerd is op een tweedimensionaal universum, met de tegenstelling individueel – groep op de ene dimensie en extravert – introvert op de andere. De combinatie van deze twee principes uit de psychodynamische theorie levert acht prototypische persoonlijkheden op. Van cruciaal belang daarbij is dat de merkpersoonlijkheid zijn positie vindt vanuit de score die een merk op elk van de acht basispersoonlijkheden krijgt, zoals ervaren door consumenten. Net als in de realiteit bij mensen is de persoonlijkheid van een merk opgebouwd uit het relatieve belang van elk van de acht basispersoonlijkheden. Aangezien zowel van producten- en dienstenmerken als van mediamerken de persoonlijkheid in deze visual mapping kan bepaald worden, is het mogelijk de twee kanten met elkaar te matchen.
 
“Groot voordeel is dat de discussie weggaat van de race naar bereik. Het gaat niet meer om gewichten, GRP’s, nettodekking, maar om connectivity: mijn merk ten opzichte van mediamerken waarin ik verschijn. Het gaat om ‘matchen’ van karakters”, aldus Remi Boel, marketing intelligence director bij OmnicomMediaGroup, over de tool. BrandCompass is voor iedereen gratis beschikbaar op www.brandcompass.be of als gratis iPad-app.

Video
 
Silver : ZenithOptimedia - "In brand purpose we trust"
Bronze : Havas Media – "Meaningful brands"
 

Media Advertiser of the Year : Valérie Morfitis (Unilever)

Met uitzondering van een intermezzo bij Douwe Egberts (toen Sara Lee) tussen 2007 en 2011, verwierf Valérie Morfitis haar vijftienjarige ervaring in de marketing bij Unilever, waar ze meerdere functies bezette. Sinds eind 2012 bezet ze er de post van country media manager voor de groep. “Samen met ons marketingteam en Mindshare ben ik verantwoordelijk voor de mediaplanning van de tweede adverteerder van België. Het betekent dat ik constant op zoek ben naar de meest effectieve, efficiënte en innoverende mediabenaderingen voor onze 25 merken. Die hebben allemaal een ander niveau van brand equity, hun eigen doelgroepen, strategische doelstellingen en investeringen”, legt ze uit.
 
Haar passie voor de media en vernieuwende oplossingen is geen geheim. Zo was ze onlangs een van de eerste adverteerders die het nieuwe reclameaanbod van Instagram België testte voor Solo Open Kitchen. “Zoals op heel wat andere vlakken positioneert Unilever zich als pionier inzake media”, knikt ze. Stéphane Corouble, managing director van IP Network, getuigt: “Ik heb de kans gekregen om met haar samen te werken vanaf het moment dat ik directeur geworden ben van IP. Wat me het meest verrast heeft, is haar nieuwsgierigheid, net zoals haar belangstelling voor innovatie en creatief denken. Een adverteerder van die omvang zou zich kunnen concentreren op zijn GRP-doelstellingen, reach of kost per contact. Dat geldt niet voor Valérie. Ze behoort tot de mensen die proberen het beste voor hun merken te verkrijgen, niet alleen in cijfers maar ook op kwalitatief en creatief vlak.”
 
Los daarvan zegt de media manager dat ze “veel belang hecht aan het idee te kunnen bijdragen aan de Belgische reclame-industrie en media”. Ze is lid van de board of directors van de UBA en ondervoorzitter van diens televisiecommissie. “Valérie is zich bewust van haar verantwoordelijkheid in de transformatie van de televisie-industrie en neemt haar rol zeer ernstig. Zo animeert ze dan ook de debatten”, zegt Alessandro Papa, trading director bij Dentsu Aegis Network. “Ze is altijd op zoek naar pertinente insights die de ontwikkeling van het ecosysteem ten goede komen en stimuleert de dialoog tussen de verschillende spelers binnen het televisielandschap door de verschillende meningen te toetsen. Daarbij blijft haar oordeel altijd even objectief.”
 
Die passie voor haar vak deelt Valérie Morfitis graag, niet alleen met haar Benelux-team en de marketing community van Unilever, maar ook met een ruimer publiek via de sociale netwerken, meer bepaald op Twitter, waar ze zeer aanwezig en uiterst actief is (@Morfitis).
 
Media Personality of the Year: Yves Gérard (RMB)
 
De ondervoorzitter van de AMMA-jury, Yves De Voeght (media manager bij Coca-Cola), herinnert aan de intuïtieve criteria die meespelen bij de toekenning van de titel van Media Personality of the Year: “Een sterke carrière, een engagement dat de inzet voor een bepaalde functie overstijgt en een inspiratiebron voor alle spelers op de markt”. Het lijdt geen twijfel dat de general manager van RMB, als emblematische figuur van de regie van de RTBF sinds 1991, de synthese van al die factoren belichaamt.
 
Bovendien kent hij het vak en zijn spelers door en door, ook buiten de microkosmos van de media. Zijn passie, nieuwsgierigheid en openheid van geest zijn nog steeds intact, na een carrière van meer dan dertig jaar – eerst bij McCann, dan bij Space en Carat en tot slot bij RMB. En zijn gastvrijheid, talent voor vriendschap en beschikbaarheid zijn legendarisch.
 
“Omdat hij een groot licht is voor ons vak, met een indrukwekkend sterk karakter, en er in de loop der jaren in slaagde een door zijn collega’s en vakgenoten erkende wijsheid op te bouwen. Omdat hij nooit zonder glimlach verschijnt op de vele evenementen die hij bijwoont. Om al die redenen verdient Yves Gérard deze award dubbel en dik”, zegt Yves De Voeght nog. “De uitstraling binnen je vak kun je verwerven door in de schaduw te werken, maar ook door aanwezig te zijn op de meeste evenementen die voor en door dat vak georganiseerd worden. Door nieuwe initiatieven te steunen op momenten waarop die dat het hardste nodig hebben. Door tijd en energie te steken in vakverenigingen (…) Tien jaar partnerschap met de AMMA (vanaf het begin dus, nvdr), twintig jaar ondersteuning van de Belgische creativiteit via de Cannes Lions, dertig jaar bij RMB dat hij bijna vijftien jaar leidt. Bedankt, Yves, en bravo!”

Een marketing project in gedachten ? Een bureau opzoeken


ARCHIVE / AWARDS

JOBS


INTERVIEW

ADVERTORIAL - Onlineprinters, de actieve partner van de eventsector

ADVERTORIAL - Onlineprinters, de actieve partner van de eventsector



DOSSIER  



B2B Press & Communication Awards: de laureaten


Zowat 200 aanwezigen woonden gisteravond de derde gala-avond van de B2B Press & Communication Awards bij in Bozar. De jury van Stephan Salberter (ING Belgium) reikte elf prijzen uit en ook dit...


en savoir plus


IAB Mixx Awards 2016: de gouden cases  


Dit jaar reikte de jury van de IAB Mixx Awards zeven Gold uit. Die bekronen zeven verschillende adverteerders en campagnes, gemaakt door vijf bureaus. Een close-up van deze gouden campagnes voor...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Netvertising: gelieve niet te storen!  


Het is geen geheim dat online reclame de surfers irriteert, maar niet dermate zoals een recente studie van het mediabureau Space aantoont. Sommige populaire formaten, zoals video, worden vanwege...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier