SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?


Je wachtwoord versturen
close

Awards debatten zijn als Herpes, door Geoffrey Hantson (Happiness)

Dinsdag 15 Maart 2016


Awards debatten zijn als Herpes, door Geoffrey Hantson (Happiness)
Tijdens het laatste reclamefestival in Cannes liep hij behoorlijk mokkend en grommend over de Croisette. Luttele maanden later volgde de mededeling: “We gaan met DDB niet langer massaal veel werk inschrijven voor award shows.
 
Aan het woord is Amir Kasseai, Chief Creative Officer van DDB Global. Amir zegt dat wij met zijn allen – de ganse industrie dus - teveel focussen op het winnen van awards, dat we geen prioriteit meer geven aan het échte werk, dat wij allemaal niet integer zijn dus. Dat zegt Amir. Van het netwerk DDB. Het netwerk dat zélf – zei het zo discreet mogelijk – een aantal maal heeft moeten toegegeven dat ze vals gespeeld hebben om zoveel mogelijk awards te winnen. Bovendien zegt Amir niet dat hij niet meer gaat meedoen, hij gaat gewoon minder meedoen. Met andere woorden, hij gaat enkel nog met écht werk deelnemen. Dat is net als de wielrenner die zegt “voortaan bedrieg ik de boel niet meer, ik stop met epo” en daar ook nog eens applaus voor verwacht.
 
Er zitten in Amirs openbaring veel ingrediënten om een bijzonder cynisch stuk te schrijven. Maar wie wordt daar beter van? Laten we het dus maar gewoon bij een rustige beschouwing houden. Creatieve awards kan je nog het best vergelijken met een lekker glas wijn. Daar is namelijk helemaal niks mis mee. Overdaad - of erger nog: afhankelijkheid - is uiteraard wel problematisch. Wat Amir doet is als een alcoholist die van zijn alcoholprobleem het probleem van iedereen maakt. Dat klopt uiteraard niet. Ik vind een glas wijn verrukkelijk, maar ik heb geen alcoholprobleem. Ik vind een award winnen al even verrukkelijk, maar ik ben niet afhankelijk. Ik vind het oordeel van mijn vakbroeders verrijkend. Maar ik vind dat niet het énige échte, laat staan belangrijkste oordeel.
 
Zoals wel vaker kan enige nuance het debat al enigszins vooruit helpen. Ik doe hierbij een poging, want er zijn wel degelijk pro’s en contra’s aan die awards in Cannes. Eerst even de problemen:
 
Ja, sommige netwerken doen er alles aan om zoveel mogelijk leeuwen te winnen. En ja, ze zijn daar op georganiseerd. Op een heel cynische en onethische manier zelfs. Dat is zo. En dat is een probleem. Een probleem die de CannesLions organisatie nu echt wel eens dringend moet gaan aanpakken. Anders dreigt ook hier het FIFA-scenario.
 
Ja, meedingen naar een leeuw in Cannes is duur. Beetje pervers duur zelfs. Uit onderzoek van AdAge blijkt dat in US 74% van de agentschappen minder geld willen uitgeven aan awards. Dat zal in Europa en in België niet anders zijn. Terecht.
 
Ja, het is daar in Cannes allemaal een beetje té groot geworden: steeds meer categorieën, steeds meer dagen, steeds meer uitreikingen…  Waardoor het steeds minder over de essentie gaat: het werk. De ideeën. Holding of the Year. Network of the Year. Advertiser of the Year. Enzoverder. Allemaal prijzen die het ego voeden en dus – desnoods cynisch - nagestreefd worden maar ver verwijderd zijn van het échte werk.
Maar er zijn toch ook nog steeds pro’s:
 
Zo blijft het enorm plezant als je vakbroeders, die ook allemaal een huizenhoog ego hebben, uiteindelijk collectief beslissen dat jouw idee en dat van je klant, dat jaar, het beste idee van de wereld is.
 
Zo blijft Cannes ondanks alles toch nog steeds de referentie. Soms moet je het bos door de bomen wat zoeken, dat klopt. Maar als je goed kijkt legt Cannes wel degelijk toch nog steeds de lat en wijst de richting.
 
Zo blijft Cannes één van de weinige festivals waar ook adverteerders heen gaan. Waar ook adverteerders inspiratie opdoen. En waar die adverteerders vaak evenveel belang hechten aan winnen als hun respectieve agentschappen.
 
Zo blijft Cannes - willen of niet – toch ook nog steeds van economisch belang hebben, voor het agentschap én voor zijn klanten. Winnen in Cannes levert heel veel positieve pers op.  Winnen in Cannes trekt karrenvrachten jong talent aan. Twee zaken die elke organisatie van heel wat zuurstof en witte bloedcellen voorziet.
 
Voor- en nadelen dus. Zoals bij de meeste zaken in het leven. Kijk, elke creatief directeur herkent de creatieve prestatiedruk die Amir Kasseai al jaren ervaart. Maar, beste Amir, dat is een druk die je jezelf oplegt. Of dat je netwerk je oplegt. De manier waarop je met die druk omgaat echter, dat bepaal je zélf. Toch? De beslissing om epo te pakken, die neem je uiteindelijk zélf. Juist? We moeten toch niet alles afschaffen en iedereen beschuldigen omdat sommigen de boel belazeren?
 
Ach, het debat over het nut van creatieve awards is een beetje als herpes: om de zoveel tijd komt het weer aan de oppervlakte. Meestal als bij iemand de prijzenkoorts plots te hoog is. Terwijl de remedie eigenlijk heel eenvoudig is: focus je energie op het vinden van geweldige oplossingen voor je klanten. En als je later wil weten wat je vakbroeders er van vinden, schrijf het dan eens in voor een award show.
 
En relativeer. Bij verlies én bij winst. Da’s ook altijd een goed medicijn.
 
Geoffrey Hantson
Raad van Bestuur, Creative Belgium.   
Chief Creative Officer
Happiness Brussels – Saigon.
 

Een marketing projet in gedachten ? Een bureau opzoeken


ARCHIVE / AWARDS

JOBS


INTERVIEW

Anne-Sophie Vilain : Hoe de UBA Academy het succes van plaatselijke beslissers steunt

Anne-Sophie Vilain : Hoe de UBA Academy het succes van plaatselijke beslissers steunt



DOSSIER  



Hoe meer schermen, hoe meer mogelijkheden  


Het aantal schermen waarover de consumenten beschikken om media te consumeren, is exponentieel gegroeid. Naar aanleiding van de Media Vision Day van de GRP rond dit thema vroegen wij een aantal...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


High (Ad) Tech   


Een machtsovername van de technologiebedrijven. Dat was min of meer de teneur na de voorbije editie van het grootste creatieve festival ter wereld. Nergens wordt dat meer duidelijk dan in de...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Google DNI: een charmeoffensief van meer dan 150 miljoen euro  


Nog tot en met 11 juli kunnen Europese uitgevers opnieuw een subsidiedossier met betrekking tot nieuwsinnovatie indienen bij Google. Dan loopt de tweede inschrijvingsronde van het Google Digital...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier