SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?


Je wachtwoord versturen
close

Influencer Marketing, door Carole Lamarque (Duval Union Consulting)

Dinsdag 15 Maart 2016


Influencer Marketing, door Carole Lamarque (Duval Union Consulting)
Met honderd duizenden productlanceringen per jaar en de alsmaar nadrukkelijkere (digitale) ruis hebben merken een oplossing nodig om zich te onderscheiden van de rest. Die zou kunnen komen van een netwerk van influencers, zoals Carole Lamarque, founding partner van Duval Union Consulting, uitlegt. Op 21 januari kwam ze de opleiding van de UBA Academy rond dit thema presenteren.
 
Als je op Google zoekt naar ’influencer marketing’ vind je 19 miljoen zoekresultaten. Zoek gewoon naar ‘’influence’ en er verschijnen 457 miljoen zoekresultaten. Hieruit kunnen we besluiten dat mensen het onderwerp relevant vinden. Influencer marketing is geen community marketing. Influencer marketing is geen stakeholder management en een influencer is niet altijd een ambassador van uw merk.
 
Een Influencer actieplan zorgt ervoor dat een kleine groep mensen (vijf tot tien) je boodschap deelt met hun bredere community (duizenden mensen). In tegenstelling tot wat veel mensen denken, is er een verschil tussen ambassadors en influencers. Een ambassador is per definitie positief over je merk, terwijl een influencer dit zeker niet altijd is, hij kan wel interesse opwekken rond een thema, maar dit kan zowel in de positieve zin als in de negatieve zin zijn. 
 
Voor welke klassieke marketing doelstellingen kun je Influencer marketing inzetten?
Brand awareness
Sales
Retention 

Welke vragen stel ik eerst?
Wie willen we bereiken? 
Hoe weet ik wie goed is en wie invloed heeft?
Hoe kan ik zelf het beheer van influencers op mij nemen, vanaf dat ik ermee begin te werken? 

Om je op weg te helpen kun je starten met volgende drie stappen:
- Stel een klein bestand op van potentiële influencers en leer hen kennen door hen te volgen op alle sociale mediakanalen. (Relaties opbouwen met klanten duurt langer dan één week, vergelijk het met een beginnende vriendschapsband)
- Neem eerst al eens contact op met één influencer, deel je plannen met hen en luister en leer uit zijn opmerkingen.  
- Test op voorhand, beoordeel tijdig en optimaliseer waar nodig. 

Wat gebeurt er nadat ik mijn eerste stappen heb gezet?
Begin eerst met uw influencers op te delen in segmenten. Segmentatie kan verschillen per sector. Doe eerst onderzoek naar de meest relevante segmenten voor je bedrijf alvorens je van start gaat. Voor elk van deze segmenten moet je bepalen welke content relevant is. Deze content kan gemaakt worden door verschillende partijen; een content creatie team, in-house, reclamebureaus of PR-bureaus. Een structurele planning zorgt er mee voor influencers te overtuigen, een relatie met de influencers op te bouwen, het gedrag van influencers te monitoren en ten slotte deze bevinden te rapporteren in functie van de doelstellingen van het bedrijf of merk.
 
Heb je nog vragen? Aarzel dan niet om mij te contacteren. Omdat ik zelf gepassioneerd ben door Influencer marketing, beantwoord ik deze vragen met veel plezier.



ARCHIVE / TRAINING&BOOKS

JOBS


INTERVIEW

Mark Barber (Radiocentre):

Mark Barber (Radiocentre): "Radio is niet alleen een tactisch medium."



DOSSIER  



Data & Privacy: hoe zich voorbereiden op de GDPR  


Wie nog niet gehoord heeft van GDPR, leefde op een andere planeet. De nieuwe Europese wetgeving rond privacy heeft verregaande gevolgen voor marketeers, maar ook voor uitgevers. Een stand van...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Pitches en matchmakers: It takes two to tango  


In tijden waarin marketingafdelingen steeds kleiner worden, de specialisaties blijven toenemen en integratie de meest gebruikte term is, mag het geen wonder heten dat de marketingdirecteur er...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


ACC Profitability Survey : Communicatiebureaus financieel gezonder  


261,4 miljoen euro. Dat is de som van de totale inkomsten van de 74 bureaus die deelnamen aan de ACC Profitability Survey. Naar jaarlijkse gewoonte bevroeg de ACC zijn leden over hun financiële...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier