SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?


Je wachtwoord versturen
close

Vertrouwen in de reclame neemt toe volgens Nielsen

Zaterdag 26 Oktober 2013


Vertrouwen in de reclame neemt toe volgens Nielsen
Vijf jaar na de eerste verschijning voerde Nielsen een tweede ‘Trust in Advertising’ onderzoek. De field vond plaats in februari en maart van 2013, bij 29.000 consumenten in 58 landen. Uit de studie blijkt dat het vertrouwen in reclame toeneemt, zowel in de traditionele als in de digitale media.
Het vertrouwen in de merkensites (69%) en in de online geposte meningen van de consumenten (68%) veroverden respectievelijk 9 en 7 punten extra tegenover 2007. Ze worden de meest invloedrijke contactpunten, na de aanbevelingen van naasten (84%). Alle andere gemeten digitale contactpunten zien het vertrouwen toenemen: +7 punten voor e-mailing (56%), +14 voor search (48%), +16 voor banners (42%) en +19 voor sms (37%). Online videoreclame, sociale netwerken en mobiele banners werden in 2007 niet gemeten; ze wekken vertrouwensindexen tussen 48% en 45%. Televisiereclame (62%), radio (57%) en bioscoop (56%) kregen respectievelijk 6, 3 en 18 punten meer vertrouwen. Ook reclame in de magazines (60%) veroverde 4 punten en komt in de buurt van het vertrouwen in dagbladen (61%) dat twee punten moet afstaan. Outdoor (niet gemeten in 2007) wekt 57% vertrouwen. Sponsoring is goed voor 61% (+12 punten).
Nielsen mat ook in welke mate elk touchpoint aanzet om tot actie over te gaan. Dat hangt ongetwijfeld samen met het vertrouwenspercentage, maar toch stelt Nielsen enkele nuances vast. Zo haalt televisiereclame een beter resultaat wat het tot actie overgaan betreft dan het vertrouwenspercentage (+6 punten). Dat geldt ook voor alle digitale formaten. Omgekeerd ligt het percentage van tot actie overgaan lager bij bioscoop- en radioreclame. Vermelden we tot slot dat Europeanen wantrouwiger staan tegenover reclame dan Amerikanen, Aziaten en Afrikanen. Voor bijna alle contactpunten ligt hun gemiddelde vertrouwenspercentage en de mate waarin ze tot actie overgaan lager dan in de andere werelddelen.



ARCHIVE / INTELLIGENCE - RESEARCH

JOBS


INTERVIEW

Leon Jacobs en Stijn Cox (Boondoggle) over Service Design

Leon Jacobs en Stijn Cox (Boondoggle) over Service Design



DOSSIER  



Total attribution of de expressie van de digitale chaos  


Convergentie is al een jaar of tien een druk besproken onderwerp in alle digitale kwesties. We kunnen enkel alleen maar vaststellen dat het versnipperende gebruik door de consumenten eerder leidt...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Merit Awards: waarom we onze laureaten van 2016 kozen


Op 26 januari verwelkomde Media Marketing zowat 800 vakmensen in de Bloody Louis voor de traditionele uitreiking van de Merit Awards 2017 die de meest verdienstelijke spelers en acties van 2016 in...


en savoir plus


De uitdagingen voor krantenuitgevers in de digitale lezersmarkt   


De papieren krant bleef ook nog in 2016 de hoeksteen van het bereik van de nieuwsmerken, maar de switch naar de digitale consumptie is ook in de krantenwereld ingezet. Op basis van gesprekken met...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier