SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?


Je wachtwoord versturen
close

Vertrouwen in de reclame neemt toe volgens Nielsen

Zaterdag 26 Oktober 2013


Vertrouwen in de reclame neemt toe volgens Nielsen
Vijf jaar na de eerste verschijning voerde Nielsen een tweede ‘Trust in Advertising’ onderzoek. De field vond plaats in februari en maart van 2013, bij 29.000 consumenten in 58 landen. Uit de studie blijkt dat het vertrouwen in reclame toeneemt, zowel in de traditionele als in de digitale media.
Het vertrouwen in de merkensites (69%) en in de online geposte meningen van de consumenten (68%) veroverden respectievelijk 9 en 7 punten extra tegenover 2007. Ze worden de meest invloedrijke contactpunten, na de aanbevelingen van naasten (84%). Alle andere gemeten digitale contactpunten zien het vertrouwen toenemen: +7 punten voor e-mailing (56%), +14 voor search (48%), +16 voor banners (42%) en +19 voor sms (37%). Online videoreclame, sociale netwerken en mobiele banners werden in 2007 niet gemeten; ze wekken vertrouwensindexen tussen 48% en 45%. Televisiereclame (62%), radio (57%) en bioscoop (56%) kregen respectievelijk 6, 3 en 18 punten meer vertrouwen. Ook reclame in de magazines (60%) veroverde 4 punten en komt in de buurt van het vertrouwen in dagbladen (61%) dat twee punten moet afstaan. Outdoor (niet gemeten in 2007) wekt 57% vertrouwen. Sponsoring is goed voor 61% (+12 punten).
Nielsen mat ook in welke mate elk touchpoint aanzet om tot actie over te gaan. Dat hangt ongetwijfeld samen met het vertrouwenspercentage, maar toch stelt Nielsen enkele nuances vast. Zo haalt televisiereclame een beter resultaat wat het tot actie overgaan betreft dan het vertrouwenspercentage (+6 punten). Dat geldt ook voor alle digitale formaten. Omgekeerd ligt het percentage van tot actie overgaan lager bij bioscoop- en radioreclame. Vermelden we tot slot dat Europeanen wantrouwiger staan tegenover reclame dan Amerikanen, Aziaten en Afrikanen. Voor bijna alle contactpunten ligt hun gemiddelde vertrouwenspercentage en de mate waarin ze tot actie overgaan lager dan in de andere werelddelen.



ARCHIVE / INTELLIGENCE - RESEARCH

JOBS


INTERVIEW

Karolien Vanhelden (THoM):

Karolien Vanhelden (THoM): "Het is niet meer mobile first, maar machine learning first."



DOSSIER  



Hoe Sodastream zijn visie verspreidt  


Op 14 februari werd de jaarlijkse selectie van het Gekozen Product van het Jaar bekendgemaakt. Dat initiatief bekroont elk jaar de populairste innovaties bij de Belgen, op basis van een...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Vergeet clicks en swipes, we gaan chatten  


Na jaren achter de schermen staan chatbots in 2017 helemaal bovenaan de agenda van veel marketeers. Maar zijn chatbots een marketinginstrument of is dat een veel te eng keurslijf? En hoe moeten we...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Creative Belgium Awards 2017: de Grand Prix en de tien Gold   


De 2017-editie van de Creative Belgium Awards was goed voor een Grand Prix: ‘Nello & Patrasche’, bedacht door Friendship voor Stad Antwerp en bekroond in Outdoor. De creatie haalt ook een Gold...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier