SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?


Je wachtwoord versturen
close

Vertrouwen in de reclame neemt toe volgens Nielsen

Zaterdag 26 Oktober 2013


Vertrouwen in de reclame neemt toe volgens Nielsen
Vijf jaar na de eerste verschijning voerde Nielsen een tweede ‘Trust in Advertising’ onderzoek. De field vond plaats in februari en maart van 2013, bij 29.000 consumenten in 58 landen. Uit de studie blijkt dat het vertrouwen in reclame toeneemt, zowel in de traditionele als in de digitale media.
Het vertrouwen in de merkensites (69%) en in de online geposte meningen van de consumenten (68%) veroverden respectievelijk 9 en 7 punten extra tegenover 2007. Ze worden de meest invloedrijke contactpunten, na de aanbevelingen van naasten (84%). Alle andere gemeten digitale contactpunten zien het vertrouwen toenemen: +7 punten voor e-mailing (56%), +14 voor search (48%), +16 voor banners (42%) en +19 voor sms (37%). Online videoreclame, sociale netwerken en mobiele banners werden in 2007 niet gemeten; ze wekken vertrouwensindexen tussen 48% en 45%. Televisiereclame (62%), radio (57%) en bioscoop (56%) kregen respectievelijk 6, 3 en 18 punten meer vertrouwen. Ook reclame in de magazines (60%) veroverde 4 punten en komt in de buurt van het vertrouwen in dagbladen (61%) dat twee punten moet afstaan. Outdoor (niet gemeten in 2007) wekt 57% vertrouwen. Sponsoring is goed voor 61% (+12 punten).
Nielsen mat ook in welke mate elk touchpoint aanzet om tot actie over te gaan. Dat hangt ongetwijfeld samen met het vertrouwenspercentage, maar toch stelt Nielsen enkele nuances vast. Zo haalt televisiereclame een beter resultaat wat het tot actie overgaan betreft dan het vertrouwenspercentage (+6 punten). Dat geldt ook voor alle digitale formaten. Omgekeerd ligt het percentage van tot actie overgaan lager bij bioscoop- en radioreclame. Vermelden we tot slot dat Europeanen wantrouwiger staan tegenover reclame dan Amerikanen, Aziaten en Afrikanen. Voor bijna alle contactpunten ligt hun gemiddelde vertrouwenspercentage en de mate waarin ze tot actie overgaan lager dan in de andere werelddelen.



ARCHIVE / INTELLIGENCE - RESEARCH

JOBS




INTERVIEW

Gauthier Elslander (Initiative), over 'Cultural Branding'

Gauthier Elslander (Initiative), over 'Cultural Branding'



DOSSIER  



B2B Awards 2017: de laureaten  


De vierde editie van de B2B Awards heeft haar verdict bekendgemaakt. De Press en Communication-jury’s die werden voorgezeten door Alex Thoré (Proximus), reikten vier prijzen uit in de eerste...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Mixx Awards 2017: de gouden campagnes   


Voor de vijfde keer in zes jaar tijd won TBWA de titel van Agency of the Year op de Mixx Awards van BAM. Het bureau haalt drie prijzen binnen met Telenet dat op zijn beurt de titel van Advertiser...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


De ambities van Kickstarter: bouwen aan een creatievere wereld  


Als crowdfunding platform dat sinds twee jaar actief is in België, mobiliseerde Kickstarter sinds zijn oprichting in 2009 bijna dertien miljoen mensen samen. Die legden 3,2 miljard dollar op...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier