SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?


Je wachtwoord versturen
close

Retail & sociale media: kassa kassa of werk aan de winkel?

Zondag 20 Oktober 2013


Het Gentse social media bureau Talking Heads onderzocht het gebruik van de sociale media door vijf retailers in vijf segmenten op vijf sociale netwerken. Met behulp van de Engagor Tool werden de activiteiten op hun sociale netwerken automatisch gemonitord tussen 14 en 28 augustus. Vervolgens werden factoren als aanpak, inhoud, interactie, reacties, klachten via de sociale media manueel geanalyseerd. Tot slot werden de resultaten bekeken door vijf experts uit de desbetreffende sectoren. Dit zijn de voornaamste resultaten:
- Talking Heads peilde naar de activiteiten binnen van Colruyt, Delhaize, Carrefour, Lidl en Makro Food), Vanden Borre, Media Markt, Selexion, Fnac en Krëfel (Elektronica), Veritas, C&A, JBC, ZEB, Schoenen Torfs (Mode), Kruidvat, Ici Paris XL, The Body Shop, Yves Rocher en L’Occitane (Drogmedica) en Decathlon, AS Adventure, Free Record Shop, Standaard Boekhandel en Game Mania (Entertainment) op de sociale netwerken Facebook, YouTube, Twitter, LinkedIn en Pinterest.
- Volgens het onderzoek hebben retailers in België gemiddeld 37.000 fans, volgers en abonnees (tussen de 2000 en de 150.000). Facebook heeft niet alleen het grootste bereik, het is ook het vaakst gebruikte kanaal (bijna 100% van de gevallen). 64% van de retailers maakt ook gebruik van YouTube, 60% van Twitter; voor LinkedIn en Pinterest bedragen deze percentages respectievelijk 20 en 12%.
- De meeste fans, volgers en abonnees vind je in de foodsector. Dat is te danken aan drie grote spelers (Lidl, Delhaize en Carrefour), die zich vooral toespitsen op promotie, interactie en dialoog. Elektronica telt de minste fans, hoewel het segment toch aan een opmars bezig is.
- Interactie werkt in twee richtingen. Klanten kunnen via de sociale media ook bij bedrijven terecht met vragen en opmerkingen en doen dit ook steeds vaker. Belgische retailers krijgen gemiddeld 16 vragen of opmerkingen per maand op Facebook, waarvan 79% beantwoord wordt. Klanten moeten gemiddeld een volledige werkdag wachten op hun antwoord. Drie retailers stonden daarentegen geen spontane posts van hun klanten toe op Facebook.
- De sterkst aanwezige speler is Lidl. De Duitse retailer gebruikt vooral Facebook. Lidl heeft niet alleen het hoogste aantal fans (148.696), maar zorgt met zijn sterke en engagerende content ook voor veel interactie. Fans kunnen bijvoorbeeld op de merkpagina beslissen welk product de week erna in promotie zal staan. Dat leidt tot een sterke ‘applause rate’ van 86% en een engagement rate van 18. De combinatie van een grote Facebook-pagina en veel interactie zorgt ervoor dat Lidl de grootste share of voice heeft binnen food (66% van alle interactie).
- Aldi is opvallend afwezig op de sociale netwerken en werd bijgevolg niet in het onderzoek opgenomen. Albert Heijn is daarentegen aan een sterke opmars bezig; de keten telt 40.000 fans in twee jaar.
- Binnen de Modesector is het opvallend dat heel wat internationale merken geen Belgische pagina’ hebben. Toch tellen sommige van hen een indrukwekkende fanbasis (zoals H&M dat 223.000 Belgische fans heeft). Een speler in opmars in dit segment is Zalando dat ondertussen al 60.000 likes verzamelde.
- Directe verkopen worden nog niet vaak gegenereerd via sociale media. De meeste retailers hebben begrepen dat het vooral om awareness, branding, imago en loyalty draait, en dat sales leuk meegenomen is maar geen doel op zich.



ARCHIVE / INTELLIGENCE - RESEARCH

JOBS


INTERVIEW

Het woord van de Cannes PR-jury: Annick Boyen (Weber Shandwick)

Het woord van de Cannes PR-jury: Annick Boyen (Weber Shandwick)



DOSSIER  



Hoe Sodastream zijn visie verspreidt  


Op 14 februari werd de jaarlijkse selectie van het Gekozen Product van het Jaar bekendgemaakt. Dat initiatief bekroont elk jaar de populairste innovaties bij de Belgen, op basis van een...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Vergeet clicks en swipes, we gaan chatten  


Na jaren achter de schermen staan chatbots in 2017 helemaal bovenaan de agenda van veel marketeers. Maar zijn chatbots een marketinginstrument of is dat een veel te eng keurslijf? En hoe moeten we...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Creative Belgium Awards 2017: de Grand Prix en de tien Gold   


De 2017-editie van de Creative Belgium Awards was goed voor een Grand Prix: ‘Nello & Patrasche’, bedacht door Friendship voor Stad Antwerp en bekroond in Outdoor. De creatie haalt ook een Gold...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier