SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?


Je wachtwoord versturen
close

Retail & sociale media: kassa kassa of werk aan de winkel?

Zondag 20 Oktober 2013


Het Gentse social media bureau Talking Heads onderzocht het gebruik van de sociale media door vijf retailers in vijf segmenten op vijf sociale netwerken. Met behulp van de Engagor Tool werden de activiteiten op hun sociale netwerken automatisch gemonitord tussen 14 en 28 augustus. Vervolgens werden factoren als aanpak, inhoud, interactie, reacties, klachten via de sociale media manueel geanalyseerd. Tot slot werden de resultaten bekeken door vijf experts uit de desbetreffende sectoren. Dit zijn de voornaamste resultaten:
- Talking Heads peilde naar de activiteiten binnen van Colruyt, Delhaize, Carrefour, Lidl en Makro Food), Vanden Borre, Media Markt, Selexion, Fnac en Krëfel (Elektronica), Veritas, C&A, JBC, ZEB, Schoenen Torfs (Mode), Kruidvat, Ici Paris XL, The Body Shop, Yves Rocher en L’Occitane (Drogmedica) en Decathlon, AS Adventure, Free Record Shop, Standaard Boekhandel en Game Mania (Entertainment) op de sociale netwerken Facebook, YouTube, Twitter, LinkedIn en Pinterest.
- Volgens het onderzoek hebben retailers in België gemiddeld 37.000 fans, volgers en abonnees (tussen de 2000 en de 150.000). Facebook heeft niet alleen het grootste bereik, het is ook het vaakst gebruikte kanaal (bijna 100% van de gevallen). 64% van de retailers maakt ook gebruik van YouTube, 60% van Twitter; voor LinkedIn en Pinterest bedragen deze percentages respectievelijk 20 en 12%.
- De meeste fans, volgers en abonnees vind je in de foodsector. Dat is te danken aan drie grote spelers (Lidl, Delhaize en Carrefour), die zich vooral toespitsen op promotie, interactie en dialoog. Elektronica telt de minste fans, hoewel het segment toch aan een opmars bezig is.
- Interactie werkt in twee richtingen. Klanten kunnen via de sociale media ook bij bedrijven terecht met vragen en opmerkingen en doen dit ook steeds vaker. Belgische retailers krijgen gemiddeld 16 vragen of opmerkingen per maand op Facebook, waarvan 79% beantwoord wordt. Klanten moeten gemiddeld een volledige werkdag wachten op hun antwoord. Drie retailers stonden daarentegen geen spontane posts van hun klanten toe op Facebook.
- De sterkst aanwezige speler is Lidl. De Duitse retailer gebruikt vooral Facebook. Lidl heeft niet alleen het hoogste aantal fans (148.696), maar zorgt met zijn sterke en engagerende content ook voor veel interactie. Fans kunnen bijvoorbeeld op de merkpagina beslissen welk product de week erna in promotie zal staan. Dat leidt tot een sterke ‘applause rate’ van 86% en een engagement rate van 18. De combinatie van een grote Facebook-pagina en veel interactie zorgt ervoor dat Lidl de grootste share of voice heeft binnen food (66% van alle interactie).
- Aldi is opvallend afwezig op de sociale netwerken en werd bijgevolg niet in het onderzoek opgenomen. Albert Heijn is daarentegen aan een sterke opmars bezig; de keten telt 40.000 fans in twee jaar.
- Binnen de Modesector is het opvallend dat heel wat internationale merken geen Belgische pagina’ hebben. Toch tellen sommige van hen een indrukwekkende fanbasis (zoals H&M dat 223.000 Belgische fans heeft). Een speler in opmars in dit segment is Zalando dat ondertussen al 60.000 likes verzamelde.
- Directe verkopen worden nog niet vaak gegenereerd via sociale media. De meeste retailers hebben begrepen dat het vooral om awareness, branding, imago en loyalty draait, en dat sales leuk meegenomen is maar geen doel op zich.

Een marketing projet in gedachten ? Een bureau opzoeken


ARCHIVE / INTELLIGENCE - RESEARCH

JOBS


INTERVIEW

Anne-Sophie Vilain : Hoe de UBA Academy het succes van plaatselijke beslissers steunt

Anne-Sophie Vilain : Hoe de UBA Academy het succes van plaatselijke beslissers steunt



DOSSIER  



Netvertising: gelieve niet te storen!  


Het is geen geheim dat online reclame de surfers irriteert, maar niet dermate zoals een recente studie van het mediabureau Space aantoont. Sommige populaire formaten, zoals video, worden vanwege...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Hoe meer schermen, hoe meer mogelijkheden  


Het aantal schermen waarover de consumenten beschikken om media te consumeren, is exponentieel gegroeid. Naar aanleiding van de Media Vision Day van de GRP rond dit thema vroegen wij een aantal...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


High (Ad) Tech   


Een machtsovername van de technologiebedrijven. Dat was min of meer de teneur na de voorbije editie van het grootste creatieve festival ter wereld. Nergens wordt dat meer duidelijk dan in de...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier