SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.


Je wachtwoord versturen
close

Retail & sociale media: kassa kassa of werk aan de winkel?

Zondag 20 Oktober 2013


Het Gentse social media bureau Talking Heads onderzocht het gebruik van de sociale media door vijf retailers in vijf segmenten op vijf sociale netwerken. Met behulp van de Engagor Tool werden de activiteiten op hun sociale netwerken automatisch gemonitord tussen 14 en 28 augustus. Vervolgens werden factoren als aanpak, inhoud, interactie, reacties, klachten via de sociale media manueel geanalyseerd. Tot slot werden de resultaten bekeken door vijf experts uit de desbetreffende sectoren. Dit zijn de voornaamste resultaten:
- Talking Heads peilde naar de activiteiten binnen van Colruyt, Delhaize, Carrefour, Lidl en Makro Food), Vanden Borre, Media Markt, Selexion, Fnac en Krëfel (Elektronica), Veritas, C&A, JBC, ZEB, Schoenen Torfs (Mode), Kruidvat, Ici Paris XL, The Body Shop, Yves Rocher en L’Occitane (Drogmedica) en Decathlon, AS Adventure, Free Record Shop, Standaard Boekhandel en Game Mania (Entertainment) op de sociale netwerken Facebook, YouTube, Twitter, LinkedIn en Pinterest.
- Volgens het onderzoek hebben retailers in België gemiddeld 37.000 fans, volgers en abonnees (tussen de 2000 en de 150.000). Facebook heeft niet alleen het grootste bereik, het is ook het vaakst gebruikte kanaal (bijna 100% van de gevallen). 64% van de retailers maakt ook gebruik van YouTube, 60% van Twitter; voor LinkedIn en Pinterest bedragen deze percentages respectievelijk 20 en 12%.
- De meeste fans, volgers en abonnees vind je in de foodsector. Dat is te danken aan drie grote spelers (Lidl, Delhaize en Carrefour), die zich vooral toespitsen op promotie, interactie en dialoog. Elektronica telt de minste fans, hoewel het segment toch aan een opmars bezig is.
- Interactie werkt in twee richtingen. Klanten kunnen via de sociale media ook bij bedrijven terecht met vragen en opmerkingen en doen dit ook steeds vaker. Belgische retailers krijgen gemiddeld 16 vragen of opmerkingen per maand op Facebook, waarvan 79% beantwoord wordt. Klanten moeten gemiddeld een volledige werkdag wachten op hun antwoord. Drie retailers stonden daarentegen geen spontane posts van hun klanten toe op Facebook.
- De sterkst aanwezige speler is Lidl. De Duitse retailer gebruikt vooral Facebook. Lidl heeft niet alleen het hoogste aantal fans (148.696), maar zorgt met zijn sterke en engagerende content ook voor veel interactie. Fans kunnen bijvoorbeeld op de merkpagina beslissen welk product de week erna in promotie zal staan. Dat leidt tot een sterke ‘applause rate’ van 86% en een engagement rate van 18. De combinatie van een grote Facebook-pagina en veel interactie zorgt ervoor dat Lidl de grootste share of voice heeft binnen food (66% van alle interactie).
- Aldi is opvallend afwezig op de sociale netwerken en werd bijgevolg niet in het onderzoek opgenomen. Albert Heijn is daarentegen aan een sterke opmars bezig; de keten telt 40.000 fans in twee jaar.
- Binnen de Modesector is het opvallend dat heel wat internationale merken geen Belgische pagina’ hebben. Toch tellen sommige van hen een indrukwekkende fanbasis (zoals H&M dat 223.000 Belgische fans heeft). Een speler in opmars in dit segment is Zalando dat ondertussen al 60.000 likes verzamelde.
- Directe verkopen worden nog niet vaak gegenereerd via sociale media. De meeste retailers hebben begrepen dat het vooral om awareness, branding, imago en loyalty draait, en dat sales leuk meegenomen is maar geen doel op zich.



ARCHIVE / INTELLIGENCE - RESEARCH






INTERVIEW

Dominique Fontignies (FCA Group):

Dominique Fontignies (FCA Group): "Door onze influencer marketingstrategie kunnen we ons tot een jongere doelgroep van mannen en vrouwen tussen 18 en 35 richten"



DOSSIER  



BTOB Awards 2018: de gouden campagnes en het mediamerk van het jaar  


De grote winnaar van de BTOB Awards 2018 is LDV United. Dat wint drie van de vier uitgereikte Gold en een Silver met ‘Dare to sponsor’ voor Special Olympics en ‘Borstfiguranten’ voor Kind & Gezin....


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Mixx 2018: de gouden campagnes  


Van de 133 campagnes die ingeschreven werden de Mixx Awards 2018 van BAM, reikten de jury’s voorgezeten door Christine Jean (AG), Sonja Klein (OMG), Wim Decraene (Frucon) en Alex Thoré...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Re-evaluating Media: over de gepercipieerde en reële impact van media  


Radiocenter, het marketingorgaan van de Britste radiozenders dat radio promoot als commercieel medium, gaf begin dit jaar de opdracht aan Ebiquity om een rapport op te stellen over de marktpositie...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier