SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?


Je wachtwoord versturen
close

GenerationY en de sociale media

Zondag 20 Oktober 2013


GenerationY en de sociale media
In het kader van zijn wereldwijde onderzoek naar Generation Y publiceerde onderzoeksbureau InSites Consulting de eerste van drie infografieken over deze generatie jonge volwassenen (tussen 15 en 34 jaar) en hun verhouding tegenover sociale media. De enquête is gebaseerd op 3612 online interviews met GenYers  in 19 landen, waaronder België. Hierna volgen de voornaamste resultaten:
- Meer dan acht op tien GenYers die het internet gebruiken, zijn lid van minstens een sociaal netwerk. Gemiddeld zijn ze zelfs ingeschreven op 2,5 sociale netwerken. 80% checkt dagelijks zijn profielen. Dat is beduidend meer dan bij de oudere generaties: van de 35-plussers controleert maar 55% elke dag zijn sociale netwerken.
- Wereldwijd zijn de bekendste netwerken bij GenYers respectievelijk Facebook (91%), Twitter (82%), Google+ (76%), MySpace (72%) en Windows Live Spaces (49%). Instagram klokt af op een verrassende achtste plaats met 34%. In eigen land bestaat de top vijf uit respectievelijk Facebook, Twitter, Netlog, MySpace en Google+.
- Wat het lidmaatschap betreft, is Facebook wereldwijd de onbetwiste leider met 66%, gevolgd door Twitter (29%) en Google% (28%). Ver daarachter vinden we LinkedIn en Windows Live Spaces met allebei 13%. In eigen land bestaat de top vijf uit in volgorde Facebook, Twitter, Google+, Netlog en Windows Live Spaces.
- Sociale netwerken worden door GenYers hoofdzakelijk gebruikt om te communiceren (56%), de tijd te doden (54%), foto’s te delen (49%) en links of informatie te sharen (45%°). Ook populair zijn afspreken (36%) of video’s bekijken (36%). Informatie over producten opzoeken (26%), promoties genieten (20%) en video’s maken of sharen (20%) zijn ook aangehaalde redenen om sociale netwerken te hanteren. Business contacten leggen of onderhouden motiveert 18% van de respondenten.
- Als we kijken naar de momenten waarop GenYers sociale netwerken gebruiken, staat de vrije tijd zoals verwacht op een (73%). Moment nummer twee: tijdens het televisiekijken of naar de radio luisteren (39%). In bed als de slaap niet wil komen staat op drie (34%). 12% surft zelfs naar de sociale netwerken op het toilet. Als we vergelijken met de oudere generaties zien we enkele opmerkelijke verschillen: op café of op restaurant raadpleegt 17% van de GenYers de sociale netwerken, tegenover 8% van de 35-plussers. Volgens het onderzoek van InSites Consulting wordt dit gestimuleerd door het stijgende gebruik van het aantal smartphones bij jongeren.
- Dat toenemende aantal smartphones bij jongeren heeft ook een impact op het toegenomen second screen gebruik. TV kijken is er ‘socialer’ door geworden (via apps en Twitter hashtags die de interactie met second screen media aanmoedigen).De intentie om af te haken en de sociale media te verlaten is zowat onbestaande bij de GenYers. 92% is niet van plan af te haken. Het netwerk dat de meeste GenYers willen verlaten is Hyves (16%). GenYers zijn in grotere mate van plan (extra) sociale netwerken als Twitter, Pinterest en Instagram te gaan gebruiken dan 35-plussers. Deze laatste zijn echter meer van plan om zich aan Pinterest en Badoo te wagen dan hun jongere medeburgers (respectievelijk 24 en 14%).



ARCHIVE / INTELLIGENCE - RESEARCH

JOBS


INTERVIEW

Leon Jacobs en Stijn Cox (Boondoggle) over Service Design

Leon Jacobs en Stijn Cox (Boondoggle) over Service Design



DOSSIER  



Kantar TNS Connected Life 2017: gebruiksaanwijzing voor de toekomst  


Wie de barometer van Kantar TNS niet kent, heeft twee keer ongelijk: de indicatoren geven een actueel beeld van de concrete trends betreffende de connectie tussen consumenten en content. Deze...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Total attribution of de expressie van de digitale chaos  


Convergentie is al een jaar of tien een druk besproken onderwerp in alle digitale kwesties. We kunnen enkel alleen maar vaststellen dat het versnipperende gebruik door de consumenten eerder leidt...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Merit Awards: waarom we onze laureaten van 2016 kozen


Op 26 januari verwelkomde Media Marketing zowat 800 vakmensen in de Bloody Louis voor de traditionele uitreiking van de Merit Awards 2017 die de meest verdienstelijke spelers en acties van 2016 in...


en savoir plus