SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?


Je wachtwoord versturen
close

GenerationY en de sociale media

Zondag 20 Oktober 2013


GenerationY en de sociale media
In het kader van zijn wereldwijde onderzoek naar Generation Y publiceerde onderzoeksbureau InSites Consulting de eerste van drie infografieken over deze generatie jonge volwassenen (tussen 15 en 34 jaar) en hun verhouding tegenover sociale media. De enquête is gebaseerd op 3612 online interviews met GenYers  in 19 landen, waaronder België. Hierna volgen de voornaamste resultaten:
- Meer dan acht op tien GenYers die het internet gebruiken, zijn lid van minstens een sociaal netwerk. Gemiddeld zijn ze zelfs ingeschreven op 2,5 sociale netwerken. 80% checkt dagelijks zijn profielen. Dat is beduidend meer dan bij de oudere generaties: van de 35-plussers controleert maar 55% elke dag zijn sociale netwerken.
- Wereldwijd zijn de bekendste netwerken bij GenYers respectievelijk Facebook (91%), Twitter (82%), Google+ (76%), MySpace (72%) en Windows Live Spaces (49%). Instagram klokt af op een verrassende achtste plaats met 34%. In eigen land bestaat de top vijf uit respectievelijk Facebook, Twitter, Netlog, MySpace en Google+.
- Wat het lidmaatschap betreft, is Facebook wereldwijd de onbetwiste leider met 66%, gevolgd door Twitter (29%) en Google% (28%). Ver daarachter vinden we LinkedIn en Windows Live Spaces met allebei 13%. In eigen land bestaat de top vijf uit in volgorde Facebook, Twitter, Google+, Netlog en Windows Live Spaces.
- Sociale netwerken worden door GenYers hoofdzakelijk gebruikt om te communiceren (56%), de tijd te doden (54%), foto’s te delen (49%) en links of informatie te sharen (45%°). Ook populair zijn afspreken (36%) of video’s bekijken (36%). Informatie over producten opzoeken (26%), promoties genieten (20%) en video’s maken of sharen (20%) zijn ook aangehaalde redenen om sociale netwerken te hanteren. Business contacten leggen of onderhouden motiveert 18% van de respondenten.
- Als we kijken naar de momenten waarop GenYers sociale netwerken gebruiken, staat de vrije tijd zoals verwacht op een (73%). Moment nummer twee: tijdens het televisiekijken of naar de radio luisteren (39%). In bed als de slaap niet wil komen staat op drie (34%). 12% surft zelfs naar de sociale netwerken op het toilet. Als we vergelijken met de oudere generaties zien we enkele opmerkelijke verschillen: op café of op restaurant raadpleegt 17% van de GenYers de sociale netwerken, tegenover 8% van de 35-plussers. Volgens het onderzoek van InSites Consulting wordt dit gestimuleerd door het stijgende gebruik van het aantal smartphones bij jongeren.
- Dat toenemende aantal smartphones bij jongeren heeft ook een impact op het toegenomen second screen gebruik. TV kijken is er ‘socialer’ door geworden (via apps en Twitter hashtags die de interactie met second screen media aanmoedigen).De intentie om af te haken en de sociale media te verlaten is zowat onbestaande bij de GenYers. 92% is niet van plan af te haken. Het netwerk dat de meeste GenYers willen verlaten is Hyves (16%). GenYers zijn in grotere mate van plan (extra) sociale netwerken als Twitter, Pinterest en Instagram te gaan gebruiken dan 35-plussers. Deze laatste zijn echter meer van plan om zich aan Pinterest en Badoo te wagen dan hun jongere medeburgers (respectievelijk 24 en 14%).



ARCHIVE / INTELLIGENCE - RESEARCH

JOBS


INTERVIEW

Karolien Vanhelden (THoM):

Karolien Vanhelden (THoM): "Het is niet meer mobile first, maar machine learning first."



DOSSIER  



Hoe Sodastream zijn visie verspreidt  


Op 14 februari werd de jaarlijkse selectie van het Gekozen Product van het Jaar bekendgemaakt. Dat initiatief bekroont elk jaar de populairste innovaties bij de Belgen, op basis van een...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Vergeet clicks en swipes, we gaan chatten  


Na jaren achter de schermen staan chatbots in 2017 helemaal bovenaan de agenda van veel marketeers. Maar zijn chatbots een marketinginstrument of is dat een veel te eng keurslijf? En hoe moeten we...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Creative Belgium Awards 2017: de Grand Prix en de tien Gold   


De 2017-editie van de Creative Belgium Awards was goed voor een Grand Prix: ‘Nello & Patrasche’, bedacht door Friendship voor Stad Antwerp en bekroond in Outdoor. De creatie haalt ook een Gold...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier