SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?


Je wachtwoord versturen
close

General Data Protection Regulation: echt actueel? door Agnès Maqua en Nicolas Hamblenne (Koan Lorenz)

Maandag 22 Februari 2016


General Data Protection Regulation: echt actueel? door Agnès Maqua en Nicolas Hamblenne (Koan Lorenz)
Big Data, tracking, targeting, profiling, geolocalisatie… allemaal brandend actuele concepten met een gemeenschappelijke oorsprong: persoonlijke gegevens. De bescherming daarvan zal aanzienlijk versterkt worden door de voorziene goedkeuring van het nieuwe Europese reglement betreffende deze materie, de General Data Protection Regulation (GDPR). Tekst en uitleg door Agnès Maqua en Nicolas Hamblenne, respectievelijk partner en associate van het advocatenkabinet Koan Lorenz.
 
In het algemeen verhoogt de GDPR gevoelig de verantwoordelijkheid van de bedrijven die voortaan boetes opgelegd kunnen krijgen tot twintig miljoen euro of 4% van hun globale omzet. Tot de essentiële schikkingen behoren onder andere de vereiste binnen bepaalde bedrijven van een afgevaardigde die zich bezighoudt met de bescherming van de persoonlijke gegevens, de verplichte betekening ingeval van lekken van persoonlijke gegevens, de verplichting tot impactanalyses, meer striktheid inzake de toestemming van de betrokken personen, enzovoort.
 
Op 15 december vorig jaar werd een politiek akkoord bereikt. De tekst van dit akkoord wordt momenteel vertaald in de 24 officiële Europese talen. Vervolgens zal hij verschijnen in de officiële krant van de Europese Unie. Twintig dagen na deze publicatie wordt de GDPR van kracht, maar bedrijven beschikken over een overgangsperiode van twee jaar om zich aan te passen aan de nieuwe bepalingen.
 
Betekent zulks dat we deze nieuwe schikkingen betreffende de bescherming van de privacy tot dan kunnen negeren? Niet precies.
 
Ondanks het feit dat de toepassing pas tegen half 2018 een feit zou moeten zijn, is het essentieel vooruit te lopen op de verschillende aangekondigde veranderingen. De naleving van de nieuwe schikkingen vraagt immers talrijke toe te passen en in de praktijk te brengen maatregelen binnen de bedrijven.
 
Sommige lidstaten zouden trouwens ook het voorbeeld van Nederland kunnen volgen en nationale bepalingen invoeren die de toepassing van de GDPR anticiperen. Het is niet uitgesloten dat België hetzelfde doet onder impuls van de Privacy Commissie.
 
Het toepassingsveld van de GDPR is zo ruim dat een beperkt aantal vragen volstaat om uit te maken of het je (daadwerkelijk) aanbelangt.
 
Ben je verantwoordelijk voor de verwerking? Met andere woorden een natuurlijke of rechtspersoon die de doeleinden en de middelen van de verwerking van persoonlijke gegevens bepaalt?
 
… of ben je een onderaannemer? Met andere woorden een natuurlijke of rechtspersoon die persoonlijke gegevens verwerkt voor rekening van een verantwoordelijke voor de verwerking?
 
Doe je aan de verwerking van persoonlijke gegevens? Daarmee worden alle handelingen bedoeld die toegepast worden op informatie betreffende een geïdentificeerde of identificeerbare natuurlijke persoon, met betrekking tot een of meerdere specifieke elementen.
 
Indien je beantwoordt aan de definitie van de verantwoordelijke voor de verwerking of van een onderaannemer, en indien je persoonlijke gegevens verwerkt, dan is de hervorming voor jou van toepassing.
 
Wat staat er je in dat geval vandaag te doen? Een audit van de persoonlijke gegevens die binnen je bedrijf verwerkt worden uitvoeren. Identificeer ter ondersteuning van deze audit de aard van de vergaarde gegevens, de manier waarop ze verwerkt worden, de duur van de periode waarin ze bewaard worden, de modaliteiten en redenen voor de vergaring ervan. Pas je privacybeleid aan. Kies voor een verantwoorde en proactieve benadering binnen je bedrijf, onder andere via sensibiliseringssessies en opleidingen voor je teams. 



ARCHIVE / BRANDS - STRATEGY

JOBS


INTERVIEW

Rob Flaherty (Ketchum):

Rob Flaherty (Ketchum): "De jacht op talent en change management zijn de twee grootste uitdagingen van nu"



DOSSIER  



Hoe Sodastream zijn visie verspreidt  


Op 14 februari werd de jaarlijkse selectie van het Gekozen Product van het Jaar bekendgemaakt. Dat initiatief bekroont elk jaar de populairste innovaties bij de Belgen, op basis van een...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Vergeet clicks en swipes, we gaan chatten  


Na jaren achter de schermen staan chatbots in 2017 helemaal bovenaan de agenda van veel marketeers. Maar zijn chatbots een marketinginstrument of is dat een veel te eng keurslijf? En hoe moeten we...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Creative Belgium Awards 2017: de Grand Prix en de tien Gold   


De 2017-editie van de Creative Belgium Awards was goed voor een Grand Prix: ‘Nello & Patrasche’, bedacht door Friendship voor Stad Antwerp en bekroond in Outdoor. De creatie haalt ook een Gold...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier