SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?


Je wachtwoord versturen
close

ROPO, wablief?

Donderdag 10 Oktober 2013


Uit de laatste Marketing Survey van THOM blijkt dat ROPO een van de buzzwords van het jaar wordt. Maar wat dekt de lading van dit acroniem – dat staat voor Research Online Purchase Offline – precies? Het verwijst naar aankopen waarmee een begin gemaakt wordt op het internet en die uiteindelijk beklonken worden in een ‘reële’ winkel. Als we de groep FullSIX mogelijk geloven op basis van diens permanente monitoring van de gekruiste feeds tussen digital en reële winkels (25.000 consumenten en 44 ketens werden van september tot december 2012 bestudeerd in Frankrijk), ligt het digitale bereik van ketens heel erg dichtbij het bereik van fysieke verkooppunten. Volgens de tool is ‘cross chanel’ bezoek uitgegroeid tot de regel: 49% van de consumenten bezoekt winkels zowel op hun fysieke verkooppunt als via de website (waarbij 32% enkel de reële winkels bezoekt en 19% enkel de sites). Toch gebeuren de aankopen nog altijd voornamelijk in de winkel. 32% van de consumenten gebruikt de reële winkel om een product te kiezen en te kopen. Bijna de helft van de bezoekers aan de site van een keten kopen uiteindelijk bij de vertegenwoordigde keten. In negen van de tien gevallen gebeuren de aankopen in een reële winkel. De vaststelling geldt net zo goed voor de vrouwen als voor de mannen. Samenvattend: sites zetten aan tot aankopen en een groot aantal internetbezoeken loopt uit op aankopen in de winkel. Sterker nog: volgens de cijfers van FullSIX is het zelfs zo dat hoe meer de site de bezoekers doorstuurt naar de winkel, hoe hoger het conversiepercentage van de bezoekers. Nu snappen we dus waarom dat ROPO-concept – dat digitale strategieën en POS combineert – geldt als de grote challenge voor marketeers. Des te meer omdat het ROPO-effect consumentengedrag vertaalt en dat het een impact heeft op de marges. Diverse enquêtes tonen immers aan dat consumenten die vooraf opzoekingen gedaan hebben op het internet bereid zijn om een artikel in een winkel duurder te betalen, omdat ze weten wat voor vlees ze in de kuip hebben.



ARCHIVE / BRANDS - ACTIVATION

JOBS




INTERVIEW

Ignace De Nollin (Colruyt Group):

Ignace De Nollin (Colruyt Group): "Apporto vertrekt vanuit ons maatschappelijk engagement"



DOSSIER  



De consumenten van overmorgen beschreven door Steven Van Belleghem  


In zijn laatste boek met de titel ‘Customers the Day after Tomorrow’ beschrijft trendwatcher Steven Van Belleghem de impact van de derde fase in de digitale evolutie op de consumptiegewoonten. Hij...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Hoe gericht adverteren met de predictieve technologie van Predicube?  


Predicube, de spin-off van Universiteit Antwerpen en iMinds die opgericht werd in november 2014 en zich specialiseert in predictieve data en profilering, maakte de resultaten bekend van haar...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


B2B Awards 2017: de laureaten  


De vierde editie van de B2B Awards heeft haar verdict bekendgemaakt. De Press en Communication-jury’s die werden voorgezeten door Alex Thoré (Proximus), reikten vier prijzen uit in de eerste...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier