SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?


Je wachtwoord versturen
close

ROPO, wablief?

Donderdag 10 Oktober 2013


Uit de laatste Marketing Survey van THOM blijkt dat ROPO een van de buzzwords van het jaar wordt. Maar wat dekt de lading van dit acroniem – dat staat voor Research Online Purchase Offline – precies? Het verwijst naar aankopen waarmee een begin gemaakt wordt op het internet en die uiteindelijk beklonken worden in een ‘reële’ winkel. Als we de groep FullSIX mogelijk geloven op basis van diens permanente monitoring van de gekruiste feeds tussen digital en reële winkels (25.000 consumenten en 44 ketens werden van september tot december 2012 bestudeerd in Frankrijk), ligt het digitale bereik van ketens heel erg dichtbij het bereik van fysieke verkooppunten. Volgens de tool is ‘cross chanel’ bezoek uitgegroeid tot de regel: 49% van de consumenten bezoekt winkels zowel op hun fysieke verkooppunt als via de website (waarbij 32% enkel de reële winkels bezoekt en 19% enkel de sites). Toch gebeuren de aankopen nog altijd voornamelijk in de winkel. 32% van de consumenten gebruikt de reële winkel om een product te kiezen en te kopen. Bijna de helft van de bezoekers aan de site van een keten kopen uiteindelijk bij de vertegenwoordigde keten. In negen van de tien gevallen gebeuren de aankopen in een reële winkel. De vaststelling geldt net zo goed voor de vrouwen als voor de mannen. Samenvattend: sites zetten aan tot aankopen en een groot aantal internetbezoeken loopt uit op aankopen in de winkel. Sterker nog: volgens de cijfers van FullSIX is het zelfs zo dat hoe meer de site de bezoekers doorstuurt naar de winkel, hoe hoger het conversiepercentage van de bezoekers. Nu snappen we dus waarom dat ROPO-concept – dat digitale strategieën en POS combineert – geldt als de grote challenge voor marketeers. Des te meer omdat het ROPO-effect consumentengedrag vertaalt en dat het een impact heeft op de marges. Diverse enquêtes tonen immers aan dat consumenten die vooraf opzoekingen gedaan hebben op het internet bereid zijn om een artikel in een winkel duurder te betalen, omdat ze weten wat voor vlees ze in de kuip hebben.



ARCHIVE / BRANDS - ACTIVATION

JOBS


INTERVIEW

Mark Barber (Radiocentre):

Mark Barber (Radiocentre): "Radio is niet alleen een tactisch medium."



DOSSIER  



Data & Privacy: hoe zich voorbereiden op de GDPR  


Wie nog niet gehoord heeft van GDPR, leefde op een andere planeet. De nieuwe Europese wetgeving rond privacy heeft verregaande gevolgen voor marketeers, maar ook voor uitgevers. Een stand van...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Pitches en matchmakers: It takes two to tango  


In tijden waarin marketingafdelingen steeds kleiner worden, de specialisaties blijven toenemen en integratie de meest gebruikte term is, mag het geen wonder heten dat de marketingdirecteur er...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


ACC Profitability Survey : Communicatiebureaus financieel gezonder  


261,4 miljoen euro. Dat is de som van de totale inkomsten van de 74 bureaus die deelnamen aan de ACC Profitability Survey. Naar jaarlijkse gewoonte bevroeg de ACC zijn leden over hun financiële...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier