SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?


Je wachtwoord versturen
close

ROPO, wablief?

Donderdag 10 Oktober 2013


Uit de laatste Marketing Survey van THOM blijkt dat ROPO een van de buzzwords van het jaar wordt. Maar wat dekt de lading van dit acroniem – dat staat voor Research Online Purchase Offline – precies? Het verwijst naar aankopen waarmee een begin gemaakt wordt op het internet en die uiteindelijk beklonken worden in een ‘reële’ winkel. Als we de groep FullSIX mogelijk geloven op basis van diens permanente monitoring van de gekruiste feeds tussen digital en reële winkels (25.000 consumenten en 44 ketens werden van september tot december 2012 bestudeerd in Frankrijk), ligt het digitale bereik van ketens heel erg dichtbij het bereik van fysieke verkooppunten. Volgens de tool is ‘cross chanel’ bezoek uitgegroeid tot de regel: 49% van de consumenten bezoekt winkels zowel op hun fysieke verkooppunt als via de website (waarbij 32% enkel de reële winkels bezoekt en 19% enkel de sites). Toch gebeuren de aankopen nog altijd voornamelijk in de winkel. 32% van de consumenten gebruikt de reële winkel om een product te kiezen en te kopen. Bijna de helft van de bezoekers aan de site van een keten kopen uiteindelijk bij de vertegenwoordigde keten. In negen van de tien gevallen gebeuren de aankopen in een reële winkel. De vaststelling geldt net zo goed voor de vrouwen als voor de mannen. Samenvattend: sites zetten aan tot aankopen en een groot aantal internetbezoeken loopt uit op aankopen in de winkel. Sterker nog: volgens de cijfers van FullSIX is het zelfs zo dat hoe meer de site de bezoekers doorstuurt naar de winkel, hoe hoger het conversiepercentage van de bezoekers. Nu snappen we dus waarom dat ROPO-concept – dat digitale strategieën en POS combineert – geldt als de grote challenge voor marketeers. Des te meer omdat het ROPO-effect consumentengedrag vertaalt en dat het een impact heeft op de marges. Diverse enquêtes tonen immers aan dat consumenten die vooraf opzoekingen gedaan hebben op het internet bereid zijn om een artikel in een winkel duurder te betalen, omdat ze weten wat voor vlees ze in de kuip hebben.



ARCHIVE / BRANDS - ACTIVATION

JOBS


INTERVIEW

Nigel Hollis: prominentie, betekenis en innovatie

Nigel Hollis: prominentie, betekenis en innovatie



DOSSIER  



AMMA 2017: de gouden cases  


Het palmares van de AMMA 2017 die georganiseerd worden door de GRP en de steun genieten van de UMA, wordt overheerst door Space, verkozen tot Mediabureau van het Jaar, PHD Media (2 Gold + 1 Silver...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


BOA 2017: de Gouden Cases en de Specials  


De jury’s van de Best of Activation van de ACC, waaronder de adverteerders- en creatieve jury die respectievelijk voorgezeten werden door Nele Baeyens (Head of Marcomms TV, Medialaan) en Sébastien...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Jyske Bank: het mediabedrijf met zijn eigen bank  


Het Deense Jyske Bank heeft sinds 2008 een eigen tv-studio en een eigen redactie, waarmee het dagelijks financieel-economisch nieuws maakt voor Jyske Bank TV. Acht jaar later is de zender in...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier