SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?


Je wachtwoord versturen
close

Jeroen De Jong start Macy met Serviceplan Group

Donderdag 4 Februari 2016


Jeroen De Jong start Macy met Serviceplan Group
Na een korte ervaring als freelance keert ex-creative director Jeroen De Jong terug naar het Innovation-departement van Serviceplan. Dat doet hij met zijn kleine bedrijfje Macy, ‘the makers agency’. Een korte voorstelling.
 
Hoe is Macy ontstaan?
 
Jeroen De Jong: Nadat ik bij Serviceplan vertrokken was, heb ik mijn diensten aangeboden als freelance content & creative strategist. Maar de lol was er snel af. Er wordt je gevraagd het wiel uit te vinden, je stopt daar al je energie in, maar je weet niet of het al dan niet gewijzigd zal worden, waartoe het zal dienen: is het voor een fiets, een revolutionaire auto met zes wielen of een caravan? Je bent een onderdeel van een heel proces, maar je hebt geen enkele controle. Veel creatieven en consultants kunnen daar mee leven. Ze zijn als huurlingen die onder de arm genomen worden om een taak te volbrengen, waarna ze weer weggaan, zonder te weten of ze de oorlog gewonnen hebben of niet. Dat is mijn ding niet. Dus heb ik nagedacht over wat ik echt wilde doen en uit die oefening is het idee ontstaan om een bureau uit de grond te stampen dat zowel aan mijn voorkeuzen als aan mijn expertise beantwoordt. Concreet betekent dat alles wat met kunst en vakmanschap te maken heeft en anderzijds communicatie, marketing en reclame. Vandaar de naam Macy, The Makers Agency: het zal content leveren voor marketingprojecten in een combinatie van vakkennis en technologie.
 
The Makers Agency?
 
Macy zal geen beroep doen op ‘klassieke’ creatieven. We willen de subcultuur van alternatieve creatieven – op wie reclame nooit een beroep doet, maar die errond cirkelen – ter beschikking stellen van merken en marketeers. De graffitikunstenaar die zijn kunst beoefent op skateboardplanken of snowboards, de designer die een stoel bedenkt die hij in 3D zal printen, de geek die de Instagram van morgen zal ontwerpen,… Bedoeling is deze kennis en knowhow ter beschikking stellen om missies te volbrengen en marketingproblemen op te lossen. Ik zal de brug slaan tussen beide werelden.
 
Macy is geen traditioneel bureau. We doen geen advertising in strikte betekenis. Ik beschouw ons liever als een Craftvertising Agency. Daar ligt ons dna, wat we willen doen: ‘Make and tell’. Met andere woorden, storydoing en storytelling all in one… Merkverhalen uitwerken op basis van originele creaties. Dat is een duidelijke stellingname op de huidige contentmarkt waar het aan visie ontbreekt.
 
Deze tweede etappe leek me evident. Als je een leuk voorwerp of meubel creëert met een 3D-printer, een mooie illustratie of een unieke pop-up store ontwerpt dankzij de vakkennis en de vaardigheden van makers, lijkt het met logisch tegelijk een heel ‘making-of’ proces te verwezenlijken. Dat kunnen marketeers vervolgens als content voor hun eigen media gebruiken en daarna in de earned media die dat onvermijdelijk met zich meebrengt.
 
Deze redactionele benadering is belangrijk voor alle merken die nood hebben aan demonstraties om de waarde van hun producten te rechtvaardigen. Veel adverteerders vergeten dat ze zelf ook ‘makers’ zijn. Net zoals consumenten totale transparantie eisen, heeft deze werkwijze alleen maar troeven voor een merk dat een geïnteresseerd en betrokken publiek wil aanspreken.
 
Waarom in associatie met Serviceplan?

Ik had nood aan ondersteuning om mijn plannen concreet te maken. Dus heb ik automatisch contact opgenomen met Nancy Delhalle en Peter Vande Graveele (de managing partners van Serviceplan in de Benelux, nvdr) die ik al bijna tien jaar ken. Mijn project sprak hen aan en Serviceplan International valideerde de intrede van Macy in de groep. Ik vervoeg dus het concept van het House of Communication dat Serviceplan overal ter wereld aanbiedt en dat alle communicatiedisciplines onder een dak verenigt. De drie pijlers van Macy - Future Lab, Craftvertising en Brand Content – zijn al actief in Brussel en ook in Amsterdam. Daar barst het zoals iedereen weet van makers. 

Een marketing project in gedachten ? Een bureau opzoeken


ARCHIVE / AGENCIES - COMMUNICATION

JOBS


INTERVIEW

(ADVERTORIAL) De MovieMatch van Catherine Closset (BNP Paribas Fortis)

(ADVERTORIAL) De MovieMatch van Catherine Closset (BNP Paribas Fortis)



DOSSIER  



B2B Press & Communication Awards: de laureaten


Zowat 200 aanwezigen woonden gisteravond de derde gala-avond van de B2B Press & Communication Awards bij in Bozar. De jury van Stephan Salberter (ING Belgium) reikte elf prijzen uit en ook dit...


en savoir plus


IAB Mixx Awards 2016: de gouden cases  


Dit jaar reikte de jury van de IAB Mixx Awards zeven Gold uit. Die bekronen zeven verschillende adverteerders en campagnes, gemaakt door vijf bureaus. Een close-up van deze gouden campagnes voor...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Netvertising: gelieve niet te storen!  


Het is geen geheim dat online reclame de surfers irriteert, maar niet dermate zoals een recente studie van het mediabureau Space aantoont. Sommige populaire formaten, zoals video, worden vanwege...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier