SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?


Je wachtwoord versturen
close

Crossmedia boost entertainment

Maandag 16 September 2013


Crossmedia boost entertainment
Zoals iedereen weet, beïnvloeden digital en sociale media de toekomst van alle traditionele media. Tegelijk schudt de digitale technologie de uitzend- en productiepraktijken in film en televisie door elkaar. Ze draagt tevens bij tot het ontstaan van nieuwe regels voor de audiovisuele vertelkunst die een diepgaande impact hebben op de storytelling van fictie en de manier waarop dit soort programma’s gepromoot wordt. 

In zijn boek ‘The Art of Immersion’ legt de Amerikaanse journalist Frank Rose aan de hand van vele voorbeelden uit dat we met het internet momenteel nieuwe regels zien ontstaan in de vertelkunst: niet-lineair, participatief en vooral meeslepend. Net zoals de grammatica van de film honderd jaar geleden geschreven moest worden toen de camera werd uitgevonden, wijzigt deze nieuwe manier om verhalen te vertellen diepgaand de film- en televisie-industrie: de manier waarop er geschreven wordt, de productie, de verspreiding en de promotie. Ter illustratie kun je hierna onder andere het artikel over de case van ‘Game of Thrones’ (de cultserie van HBO) lezen.

Maar Europa en België zijn nog altijd niet de States, verre van. Dat heeft Wallimage goed begrepen. Sinds enige tijd interesseert het investeringsfonds voor de ontwikkeling van de audiovisuele industrie in Wallonië, dat onder leiding staat van ex-journalist en reclameman Philippe Reynaert belangstelling voor crossmedia activeringsmiddelen om de releases van films die hier ge(co)produceerd worden te promoten. Het steunt die ook financieel.

De Marché du Film in Cannes beschikte dit jaar trouwens over een ‘CrossMedia Corner’ in het Festivalpaleis. Met dat initiatief wilde Wallimage de digitale spitstechnologie die bij ons ontwikkeld wordt promoten. Ook op het programma: een ronde tafel rond het thema ‘When CrossMedia promotes Cinema’, die vertrok vanuit de resultaten uit een onderzoek dat gevoerd werd door Aegis Media Belgium. De ontmoeting was bedoeld om meer inzicht te verschaffen in de manier waarop crossmedia campagnes die on- en offline mengen onmisbare onderdelen van een filmpromotiecampagne geworden zijn.

De kwantitatieve studie van Aegis die gebaseerd is op een online methodologie, moest een nieuw licht werpen op de affiniteit tussen filmliefhebbers en internetgebruik in het algemeen, en de rol van het web als geschikt platform voor het delen van filmgerelateerde inhoud.

Bruno Liesse, directeur van deepblue, de strategische adviesafdeling van Aegis: “Om bij het begin te beginnen, je moet weten dat computers – waarvan er tegenwoordig meer draagbare dan vaste exemplaren worden verkocht – steeds vaker gebruikt worden om videoformaten te bekijken. Hetzelfde verschijnsel doet zich voor bij de smartphones. Idem dito met de tablets die binnenkort de kaap van een miljoen gebruikers zullen ronden in België.” Volgens de CCS-studie van Aegis is 80% van de Belgische internauten ingeschreven op een sociale netwerksite; meer dan drie kwart van hen bezoekt die regelmatig. De proportie Twitteraars ligt voorlopig beduidend lager, maar ze zijn toch al met zowat 100.000. De meeste gebruikers zijn heel actief. En wat blijkt? “Dit gedrag is veel uitgesprokener bij filmliefhebbers: ze zijn talrijker aanwezig op Facebook of Twitter en maken intensiever gebruik van beide toepassingen”, aldus Bruno Liesse.

Uitwisselen, adviseren, commentaar geven, luisteren, contacten leggen

Meer dan een individu op twee actief op het internet bekijkt minstens een keer per dag ‘zijn’ Facebook en de studie van Aegis toont in welke mate film een boeiend gespreksonderwerp is. Ze wijst ook op het feit dat naar de bioscoop gaan of een filmkiezen geen individuele beslissing is, maar die van een groep, een gezin, een community. Bruno Liesse: “Principes als ‘Word of Mouth’ en ‘buzz effect’ vinden hier een uitstekende kweekvijver. Het event dat een filmrelease altijd inhoudt verrijken – via een verrassingseffect of door toevoeging van een spel of een teaser, kan alleen maar garant staan voor veel conversaties.”

Ongeveer 20% van de filmliefhebbers stuurt elkaar video’s en foto’s via hun smartphones. 30% van hen bekijkt regelmatig films en clips op hun minicomputer. Meer dan een derde downloadt foto’s en video’s op hun sociale netwerkpagina, terwijl 28% van de filmliefhebbers videocontent deelt. De cijfers bewijzen het: actief zijn op het internet en filmgerelateerde content delen, beperkt zich dus niet meer tot een beperkte niche van individuen, maar is uitgegroeid tot een populair tijdverdrijf. “Dat geldt ook voor de promotieberichten betreffende een filmrelease”, aldus Bruno Liesse. “In andere sectoren zijn consumenten meestal niet op zoek naar reclameboodschappen – wat begrijpelijk is – maar de zevende kunst is een van de zeldzame uitzonderingen. Zomaar even 86% van de mensen die regelmatig naar de bioscoop gaan, verklaart ontvankelijk of reactief te zijn tegenover dit soort reclame.”

Het crossmedia model voor een optimaal ecosysteem

Volgens de actieplannen uitgevoerd door de spelers binnen de filmproductie en –distributie, lijkt deze vooruitgang van internet en sociale media minder duidelijk, aangezien digitale marketing de aangewezen discipline lijkt voor deze promotiecampagnes. Het hieraan bestede investeringsaandeel stagneert op 7% van de totale budgetten (bron: MDB, maar vooral gebaseerd op ad display): de industrie zou minder vernieuwend uit de hoek komen en aarzelen om zichzelf op het internet te promoten. Behalve het mogelijke efficiëntieverlies van de promotieplannen zou het reële gevaar erin bestaan naast de doelgroep te grijpen of een groot deel van deze filmliefhebbers of burgers te missen, omdat ze zoals we al aanhaalden drukker bezig zijn met op het internet te discussiëren over films dan rekening te houden met unilaterale reclame die zijn keuze een bepaalde richting uit zou dwingen.

Bruno Liesse: “We merken dat televisie evenveel inspanningen blijft besteden om filmrelases te ondersteunen en dat het medium dus een dominante plaats blijft innemen in de communicatieplannen, onder andere omdat dat medium in staat is een voorsmaakje van de reële ervaring van het werk te bieden. Een reden te meer waarom ondersteuning via het internet en de zogenaamd virale communicatiemiddelen de fakkel zouden moeten overnemen. Het zien van een trailer op televisie genereert automatisch reacties op het internet. We merken een minder makkelijk te verklaren stijging bij affichage – aangezien de ‘covers’ minder makkelijk in staat zijn de emotie van de audiovisuele ervaring te doen delen. Ze worden vaker gebruikt om de cast of het werk als dusdanig in de verf te zetten. Ook het aandeel van radio in de campagnes lijkt belangrijk, voor een medium dat slechts gedeeltelijk de filmemotie kan oproepen, maar dat wel heel handig is om op het juiste moment de aandacht te vestigen op de releasedatum en eventueel de cast als die belangrijk is.”

Klassieke reclameboodschappen verspreid door massamedia hebben duidelijk nog steeds de noodzakelijke rol om het publiek te informeren over de basiscomponenten die aan een filmrelease te pas komen (thema, releasedatum, cast, multimediafragmenten,…). Maar conversaties en interesse voor wat we een event mogen noemen, kunnen enkel ontstaan als het internet en de vele digitale communicatiemogelijkheden meedoen (banners, videoformaten, sociale media, buzz,…). De actiemiddelen moeten rond een centraal concept ingezet worden, met uiteraard een link naar het thema en de geest van het werk. Het concept zal bij elk event anders en creatief zijn; daardoor kan het gesprekken op gang brengen en de uitwisselingen met de internauten voor, tijdens en na de release bevorderen.

Conclusie van de baas van deepblue: “Voor merken en producten die gepromoot moeten worden, bestaan er nieuwe technieken om de conversaties van individuen binnen te glippen, op een perfect wettelijke manier. Of het nu gaat om live, telefoon- of webcamgesprekken, per e-mail of sms, op sociale platformen of via blogs. Er moeten bepaalde regels worden gevolgd om te vermijden dat deze vorm van aanwezigheid niet als te opdringerig wordt ervaren, maar pertinent, deelwaardig en buzzbestendig zijn. Film in het algemeen en releases in het bijzonder zijn een ideaal gespreksonderwerp. Ze veronderstellen dat in geruime mate gebruik wordt gemaakt van deze nieuwe mogelijkheden om de dialoog aan te gaan met cinefielen of doorsnee burgers, aangezien in principe iedereen van film houdt.”

Philippe Reynaert is in elk geval blij met de eerste experimenten: “Amper twee jaar geleden hebben we een filmgerelateerde investeringslijn in crossmedia in het leven geroepen. Tot onze trots kunnen we vaststellen dat van ‘L’Ecume des Jours’ tot ‘Ernest et Célestine’ via ‘Bollie en Billy’ de digitale promotiemiddelen die in Wallonië ingezet worden ook internationaal uitgevoerd worden.” Deze actievormen doen een beroep op vijftien externe partners en moeten films ondersteunen die soms enige moeite hebben om hun publiek te vinden, bij gebrek aan middelen of omdat ze gedraaid zijn in een genre dat vooraf enige communicatie vraagt.

Een marketing projet in gedachten ? Een bureau opzoeken


ARCHIVE / MEDIA - AUDIOVISUAL

JOBS


INTERVIEW

Anne-Sophie Vilain : Hoe de UBA Academy het succes van plaatselijke beslissers steunt

Anne-Sophie Vilain : Hoe de UBA Academy het succes van plaatselijke beslissers steunt



DOSSIER  



Hoe meer schermen, hoe meer mogelijkheden  


Het aantal schermen waarover de consumenten beschikken om media te consumeren, is exponentieel gegroeid. Naar aanleiding van de Media Vision Day van de GRP rond dit thema vroegen wij een aantal...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


High (Ad) Tech   


Een machtsovername van de technologiebedrijven. Dat was min of meer de teneur na de voorbije editie van het grootste creatieve festival ter wereld. Nergens wordt dat meer duidelijk dan in de...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Google DNI: een charmeoffensief van meer dan 150 miljoen euro  


Nog tot en met 11 juli kunnen Europese uitgevers opnieuw een subsidiedossier met betrekking tot nieuwsinnovatie indienen bij Google. Dan loopt de tweede inschrijvingsronde van het Google Digital...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier