SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?


Je wachtwoord versturen
close

Niemand verliest graag pluimen, door André Reclame

Vrijdag 29 Januari 2016


Niemand verliest graag pluimen, door André Reclame
Er woedt een cijferoorlog in Davos. Bezit de toplaag van 1% minstens evenveel als de resterende 99%? Hebben de 30 rijkste miljardairs van deze wereld evenveel centen als de helft van de planeet? Een gevoelig onderwerp dat druk besproken werd door mannen en vrouwen in skijassen en parka’s – en wat die laatste categorie betreft, was dit jaar het model met bontkraag het populairst, of Moncler dat nu leuk vindt of niet – op allerlei internationale zenders.
 
Wat er ook van zij, de concentratie van de rijkdom scheert hoge (en niet alleen besneeuwde) toppen. Piketti zal me zeker niet tegenspreken. Deze concentratie werkt ontwrichtend voor de fundamenten van ons kapitalisme dat gebaseerd is op een brede middenklasse en een belangrijke massaconsumptie. Die consumptie wordt ondersteund door communicatie. Op zich is ons vak geweldig: via communicatie kondigen we innovaties, producten en diensten aan die het leven van diegenen die ze kopen zullen verbeteren. Dankzij de digitale revolutie zijn de communicatiekosten gedaald, zijn korte circuits populair en (hyper)lokale merken voor communities en alsmaar specifiekere groepjes in opmars. De dialoog tussen merken en consumenten wordt aangemoedigd.
 
Deze ideale visie deel ik met mezelf bij het ontwaken tussen 6u30 en 7u. Zodra ik een magazine of Instagram open, word ik overrompeld door luxemerken, zogenaamde premium producten, capsulecollecties, cruises, beperkte oplages van horloges en nieuwerwetse fietsen in koolstof, en nog veel meer. De luxe-industrie wil me doen geloven dat zulke dingen binnen mijn bereik liggen en dat iedereen ze bezit. En inderdaad, als ik rond me kijk, op kantoor, in de studio, bij het bureau, zit iedereen op zijn iPhone te surfen. Tijdens onze weekends aan zee rijden we in als beroepsrenners vermomde groepjes op fietsen die minstens 3000 euro gekost hebben (vroeger droomden we stiekem van de MILF’s die we kruisten, nu zijn we verworden tot MAML - Middle Aged Men in Lycra). Mevrouw heeft haar Alexander Wang of Balenciaga, de kinderen hebben hun overboard en een OnePiece-pyjama. Het strikte minimum, toch?
 
Wel neen, dat is niet normaal. Kijk maar eens verder dan je vrienden of de collega’s die je goed kent. Stap uit je bedrijfswagen, verlaat de (Kleine) Ring, neem de metro, loop door de voetgangerszone (die moet toch ergens toe dienen?). De wereld is onze wereld niet.
 
De luxe-industrie heeft het buitengewone banaal gemaakt. Maar waar is het talent? Bij diegene die frustratie kweekt bij miljoenen individuen die zich geen tas met monogram die op elke muur van de stad hangt kunnen veroorloven? Of bij diegene die een doordeweeks, betaalbaar kledingstuk toegankelijk en gegeerd maakt? Onze verantwoordelijkheid, onze missie bestaat erin om datgene wat niet gegeerd is net zeer gewild te maken, om het dagelijkse leven van de massa te sublimeren, het monotone bestaan van de meesten onder ons draaglijk te maken. Bijdragen tot de creatie van een gedeelde rijkdom die massaconsumptie mogelijk maakt en garant staat voor welzijn, ontwikkeling, globale ontvoogding en maatschappelijke controle. De maatschappelijke spanning die ontstaat door de alsmaar flagrantere uitsluiting van een groot aantal individuen, draagt in zich de kiemen van het uiteenspatten van onze samenleving.
 
Retail, dat zijn gewone mensen die buitengewone dingen verwezenlijken. Laten we het dagelijkse, het gewone, het normale, de massa,… hun adelbrieven teruggeven. En laten we ons talent daarvoor gebruiken.
 
andrereclameandre@gmail.com​
 



ARCHIVE / BRANDS - STRATEGY

JOBS


INTERVIEW

Leon Jacobs en Stijn Cox (Boondoggle) over Service Design

Leon Jacobs en Stijn Cox (Boondoggle) over Service Design



DOSSIER  



Kantar TNS Connected Life 2017: gebruiksaanwijzing voor de toekomst  


Wie de barometer van Kantar TNS niet kent, heeft twee keer ongelijk: de indicatoren geven een actueel beeld van de concrete trends betreffende de connectie tussen consumenten en content. Deze...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Total attribution of de expressie van de digitale chaos  


Convergentie is al een jaar of tien een druk besproken onderwerp in alle digitale kwesties. We kunnen enkel alleen maar vaststellen dat het versnipperende gebruik door de consumenten eerder leidt...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Merit Awards: waarom we onze laureaten van 2016 kozen


Op 26 januari verwelkomde Media Marketing zowat 800 vakmensen in de Bloody Louis voor de traditionele uitreiking van de Merit Awards 2017 die de meest verdienstelijke spelers en acties van 2016 in...


en savoir plus