SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?


Je wachtwoord versturen
close

Op zoek naar de creative native, door Stijn Gansemans (Dallas Antwerp)

Woensdag 13 Januari 2016


Op zoek naar de creative native, door Stijn Gansemans (Dallas Antwerp)
Oef, dat buzzword is eruit. Creative Native is een naïeve poging om twee profielen samen te voegen tot een nieuw superprofiel. Ik onderlijn: een poging, want geen mens weet of er zo’n nieuw profiel rondloopt. En net daarom zoek ik ernaar.
 
Een onbegonnen zoektocht?
 
De Creative Native is iemand die creatief-strategisch-disruptief kan nadenken én het DNA draagt van de ondertussen uitgepuberde Digital Native. Hij maakt geen onderscheid meer tussen mediumtypes, is hypergevoelig voor alles wat digitaal beweegt en begrijpt dat doelgroepen zich niet meer laten samendrijven door socio-demografische nonsens zoals: 'de VVA is 18 tot 45 jaar.' Uhu. Hij begrijpt vooral dat merken behoeften van mensen moeten invullen in plaats van andersom.
 
Die witte raaf ben ik nog niet tegengekomen. Natuurlijk is er een aangeboren scepsis als ik met zo’n zelfverklaard profiel in een brainstorm zit. Dan vallen alle maskers af en kunnen dure termen of hippe apps geen redding brengen. Een brainstorm is ‘skinny dipping’, de broek gaat uit en je stelt jezelf 100% kwetsbaar op. Dan ontwaar je bij zo’n zelfverklaard profiel in het beste geval een vermogen om creatief na te denken, maar te weinig digitale kennis. Ofwel betrap je hem op een goed ontwikkelde digital skills set maar een oppervlakkig, zoutloos conceptueel inzicht. Vooralsnog is het of/of en niet en/en. Zou de Messias m/v dan écht niet bestaan?
 
Het nieuwe vel van Dallas Antwerp
 
Nu ik vlot 25 jaar met marketing en communicatie bezig ben, sta ik méér dan ooit open om op een nieuwe manier met creatief talent om te gaan bij Dallas Antwerp. Die self disruption - wauw, zoveel buzzwoorden, Stijn - is sterk geïnspireerd door de zoektocht die we met Dallas Antwerp aan het afleggen zijn. Nu is Dallas Antwerp aan het vervellen. De navelstreng zit er nog aan maar – buzzword alert! – de rebirth is wel al een feit.
 
We hebben de shift gemaakt van een reclamebureau dat enkel ‘outbound’ campagnes maakte (die vertrekken vanuit de behoeften van merken en hun aandeelhouders en via betaalde media boodschappen pusht naar mensen) naar een agency dat vooral vertrekt vanuit de behoeften van mensen (en die boodschappen ‘aanreikt’ wanneer mensen erom vragen). Ik vat het samen in een nieuw buzzword: inbound marketing. Die term kan verstikkend werken voor creatieven. Inbound marketing is een hypergestructureerde methodiek met geautomatiseerde workflows, SEO-based denken/schrijven en vooraf bepaalde spelregels. Alles waaraan de creative een hekel heeft. Creatie ontstaat uit chaos, regels breken, tegen de stroom in zwemmen, wroeten en vinden. Eureka en aha-erlebnis zijn orgasmes waaraan creatieven verslaafd zijn.
 
Ruik jij truffels onder beton?

In dat spanningsveld - chaos versus structuur - voelt de Creative Native zich als een vis in het water. Een beproefde digitale methodiek invullen op een creatieve, disruptieve manier: mensen met een creatief vermogen kunnen dat. Creatieven kunnen balletdansen in een dwangbuis. Goeie creatieven ruiken zelfs truffels onder beton. Vroeger bepaalden media de grenzen: een creatief concept moest verpakt worden binnen 30 seconden of 20m2. Op de A4 advertentie was maar plaats voor vijf regels bodycopy. En dat moest allemaal op 360° opgediend worden. Vandaag bakent de inbound-methodiek dat speelveld af. Kinderspel voor de Creative Native die met zijn ideeën vlot alle digitale touchpoints connecteert waarlangs mensen zich een weg banen naar dé oplossing voor hun probleem.
 
Laten we die zoektocht spannender én performanter maken. Met ideeën die het inbound-kader doorbreken. Is dat te veel gevraagd van één profiel? Eerlijk: ik weet het niet. Creative Native, laat snel iets van je horen. Mijn contactgegevens heeft Google al netjes verzameld voor jou.
 
Cheers,
Stijn
 
PS : Eind januari ga ik stage lopen bij SUE Amsterdam, waar zelfs Behavioural Designers werken. Daar hoop ik te leren hoe creativiteit en inbound-technieken op mekaar inwerken. Die learnings kan ik gebruiken om straks bij Dallas Antwerp met Creative Natives samen te werken. Een stage op je 47ste, Stijn? Wat moet ik anders doen: een Porsche kopen?

Een marketing projet in gedachten ? Een bureau opzoeken


ARCHIVE / CREATIONS

JOBS


INTERVIEW

Anne-Sophie Vilain : Hoe de UBA Academy het succes van plaatselijke beslissers steunt

Anne-Sophie Vilain : Hoe de UBA Academy het succes van plaatselijke beslissers steunt



DOSSIER  



Hoe meer schermen, hoe meer mogelijkheden  


Het aantal schermen waarover de consumenten beschikken om media te consumeren, is exponentieel gegroeid. Naar aanleiding van de Media Vision Day van de GRP rond dit thema vroegen wij een aantal...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


High (Ad) Tech   


Een machtsovername van de technologiebedrijven. Dat was min of meer de teneur na de voorbije editie van het grootste creatieve festival ter wereld. Nergens wordt dat meer duidelijk dan in de...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Google DNI: een charmeoffensief van meer dan 150 miljoen euro  


Nog tot en met 11 juli kunnen Europese uitgevers opnieuw een subsidiedossier met betrekking tot nieuwsinnovatie indienen bij Google. Dan loopt de tweede inschrijvingsronde van het Google Digital...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier