SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?


Je wachtwoord versturen
close

Alex Schill (Serviceplan): "Belgische creativiteit is echt uniek"

Dinsdag 15 December 2015


Alex Schill (Serviceplan):
Tijdens de laatste editie van Eurobest in Antwerpen, liepen we Alex Schill, global chief creative officer Serviceplan Group, tegen het lijf. Een mooie gelegenheid om aan een internationale grote naam te vragen wat hij van ons land vindt.
 
Hoe beoordeel jij de creativiteit made in Belgium?
 
Alex Schill: Belgische creativiteit is echt uniek. Het is uitzonderlijk voor zo’n klein land om zo sterk vertegenwoordigd te zijn op een internationale prijs als deze. Er moet iets in jullie bier zitten… Of misschien hangt het samen met de complexe structuur van jullie land die de inwoners dwingt om echt creatieve oplossingen te vinden in alle domeinen van de samenleving. Dus ook in de reclame. Een kleine markt met kleine budgetten verplicht je om elke dag met slimmere ideeën te komen, bij wijze van compensatie. Ik geloof zeer sterk in de waarde van ‘krappe’ briefings die het vermogen om aangepaste oplossingen te vinden en hetzelfde geldt voor kleine budgetten. Hoe kleiner de omslag, hoe sterker je je moet concentreren op het beste idee om grote resultaten te behalen.
 
Zijn er bureaus die een sterkere indruk op je gemaakt hebben?
 
Over bureaus kletsen is voor niemand goed en dat ben ik zeker niet van plan. Enkele jaren geleden waren het de onafhankelijke bureaus die de toon zetten, zowel in België als in het buitenland. De laatste jaren hebben de netwerkbureaus hun comeback gemaakt. TBWA Brussels won twee jaar geleden een Grand Prix in Cannes en DDB Brussels deed hier zopas hetzelfde. Ik ben benieuwd of die trend zal doorzetten. Maar persoonlijk geloof ik in de kracht van de onafhankelijke bureaus. Zeker in België, want jullie wekken de indruk gehecht te zijn aan jullie vrijheid en de dingen te doen zoals jullie zelf willen. Dat sluit perfect aan bij het DNA van een onafhankelijk bureau: geen externe structuur om beslissingen op te leggen, enkel de teams en de kwaliteit van het werk bepalen het eindproduct.
 
Had je een favoriet op deze editie van Eurobest?
 
Ik meen begrepen te hebben dat de Grand Prix PR en Healthcare toegekend werden aan ‘The HIV+ issue’ voor Vangardist en dat het in feite een Belgisch idee is (te danken aan Jan Teulingkx, vandaag global creative director (Brands) bij Saatchi & Saatchi in Genève, nvdr). Dat is mijn persoonlijke favoriet: slim, eenvoudig en adembenemend.
 
Hoe zie jij de reclame evolueren?
 
Vandaag worden we omgeven door een hele hoop buzzwords. Big data, content, storytelling, etc. Daarbij vergeten we soms dat het enige wat echt en uiteindelijk telt, gewoon een goed idee is. De kanalen, data of beschikbare technologie hebben niet veel belang. Ik ben er in de grond echt van overtuigd dat bedrijven zich iets minder zouden moeten concentreren op de manieren om een goed verhaal te vertellen en iets meer op het verhaal zelf. Consumenten houden van goede reclameverhalen, maar ze willen ook verliefd worden op het merk zelf. Zich identificeren met merken en met hun rol in de samenleving. Enerzijds moeten bedrijven de kaart van entertainment blijven trekken, inzake reclame, maar anderzijds moeten ze ook ware momenten die stroken met hun waarden afleveren. In beide gevallen moeten de bureaus de geschikte drager kunnen leveren.
 
Serviceplan won veel internationale prijzen. Wat is jullie geheim?
 
Het juiste probleem om de juiste oplossing te vinden. De eerste vraag die ik iedere keer stel aan een nieuwe klant, luidt: ‘Wat is je probleem?’. Als hij zegt: ‘Dat product verkoopt onvoldoende’, weet ik zeker dat het niet het juiste probleem is. Het is niet noodzakelijk het product dat het probleem van de consument gaat oplossen. We moeten een probleem zoeken dat opgelost kan worden met het product. Dat kan emotioneel zijn, het kan een duidelijk voordeel zijn. Gewoon een leuke reclamecampagne maken volstaat niet op lange termijn. We hebben niet alleen behoefte aan de beste creatieven om grote ideeën te componeren, maar ook goede strategen om de juiste vragen te stellen: ‘First think, than do!’. Voor de rest merken we dat de waarde van een bureau overeenkomt met de som van de mensen die er werken, dat is zijn kapitaal. Geen geheim wapen, geen verborgen technologie om creativiteit te boosten, gewoon de mensen. Zo simpel is het.
 
Een laatste woord?
 
Ik ben dol op jullie chocolade.
 



ARCHIVE / CREATIONS

JOBS


INTERVIEW

Leon Jacobs en Stijn Cox (Boondoggle) over Service Design

Leon Jacobs en Stijn Cox (Boondoggle) over Service Design



DOSSIER  



Kantar TNS Connected Life 2017: gebruiksaanwijzing voor de toekomst  


Wie de barometer van Kantar TNS niet kent, heeft twee keer ongelijk: de indicatoren geven een actueel beeld van de concrete trends betreffende de connectie tussen consumenten en content. Deze...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Total attribution of de expressie van de digitale chaos  


Convergentie is al een jaar of tien een druk besproken onderwerp in alle digitale kwesties. We kunnen enkel alleen maar vaststellen dat het versnipperende gebruik door de consumenten eerder leidt...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Merit Awards: waarom we onze laureaten van 2016 kozen


Op 26 januari verwelkomde Media Marketing zowat 800 vakmensen in de Bloody Louis voor de traditionele uitreiking van de Merit Awards 2017 die de meest verdienstelijke spelers en acties van 2016 in...


en savoir plus